SUPLEMEN PEKAN PENATALAYANAN GBKP TAHUN 2024-WARI III, KHOTBAH PERBAHANEN RASUL 2:43-47

Invocatio  :

E maka ola kam mela ersaksi kerna Tuhanta; bage pe ola kam mela kerna aku si ipenjaraken erkiteken Kristus. Tapi buat baginndu i bas kiniseran guna Berita Si Meriah bagi ibereken Dibata man bandu gegeh guna si e. (2 Tim 1.8)

Ogen :

Josua 24.14-15

Tema :

ERKEMALANGEN MAN DIBATA

 

A. BENA KATA

Tema kata Dibata ibas wari ntah berngi sipeteluken Pekan Penatalayanenta nina: Erkemalangen man Dibata janah enda ikawitken ras uga kita jadi terang bas gereja. Erkemalangen ertina ernalem man Dibata, tek man Dibata, mengandalkan Tuhan dalam segala urusan kita. Adi bas Bahasa Indonesia nina: Takut Akan Allah.

Arah teluna komponen khotbahta bas wari sipeteluken enda ijelasi man banta uga kin erkemalangen man Dibata janah kai tanda-tanda ntah buah kalak si erkemalangen man Dibata.

B. PENJELASEN TEKS

Nats Khotbah: Perbahanen Rasul 2.43-47

  1. Ibas ayat 41-42 ope nats khotbahta enda maka kenca perisitiwa nusurna Kesah Si Badia, ajar-ajar ras kerina si pulung bas sada ingan i Jerusalem idemi Kesah Si Badia janah masing-masing ia ngerana sue ras cakap si ibereken Kesah e man bana. Nterem kalak naksiken peristiwa enda jenari ibas kesempaten e Petrus ngerana man jelma si nterem kerna Jesus eme si ipadanken Dibata si reh nebusi dosa manusia arah kematenNa i kayu persilang dingen ibas Jesus me lit keselamaten. Nterem kalak si megi kata Petrus e tek dingen mindo gelah iperidiken. I bas wari e lit kira-kira telu ribu kalak tambah ku bas perpulungen e. janah kai selanjutna ilakoken perpulungen si enggo tek man Jesus Kristus. Perpulungen e tutus megiken pengajaren i bas rasul-rasul nari. Nggeluh ia sikeleng-kelengen bagi si ersenina. Ras-ras ia ncepik-ncepik roti dingen ras-ras pe ia ertoto man Dibata.
  2. 2:43 Melala tanda-tanda sengget ras kejadin-kejadin si mejin ibahan rasul-rasul. Perbahan si e kerina kalak e erkemalangen man Dibata. Tanda sengget si ibahan rasul meneguhken BSM si isehken rasul-rasul, janah ulihna la saja erbahanca kalak megi-megi tek dingen ngaloken BSM tapi tanda sengget enda pe erbahanca perpulungen e erkemalangen man Tuhan, mbiar man Tuhan sabab idahna uga kuasa Dibata erdahin arah pelayanen rasul-rasul.
  3. Kai silakoken perpulungen e tandana ia erkemalangen man Tuhan eme pulung ras-ras. Kai silakokenna ibas ia pulung ras-ras eme megiken pengajaren rasul, ngorati kata Dibata sebagai palas kiniteken; jenari perpulungen e nggeluh berbagi, kai si lit ibas ia ipakena ras-ras; bage pe lit ka si ndayaken taneh ntah ertana jenari iberekenna man rasul-rasul gelah ibagiken man kalak sue ras keperlunna. Baik bas rumah bage pe bas rumah pertoton rusur ia kerina pulung. Janah perpulungen ibas persadanna lit ibas keriahen ukur, janah ipujina pe Dibata.
  4. Kai dampak man kalak sinaksiken cara geluh perpulungen si lit ibas sikeleng-kelengen e, dampakna, ulihna eme, tep-tep wari itambahi Tuhan ku perpulungen e kalak si iselamatkenNa.

Nats Ogen: Josua 24.14-15

  1. Ibas umur Josua enggo metua ipepulungna kerina kalak Israel i Sikem janah ngorati kerina kalak Israel ntah lit denga kin kai sijanjiken Dibata man nini-nini kalak Israel si langa igenepi Tuhan. janah kerina kalak Israel ngaloi maka Dibata enggo nehi kerina janjiNa man kalak Israel. 24:14 "Dage genduari," nina Josua ngumputi rananna, "pehagalah TUHAN janah sembahlah Ia alu tutus ate ras patuh. Pedauhlah dibata si nai isembah nini-ninindu i Mesopotami ras i Mesir, janah man TUHAN sajalah kam ersembah.
  2. 24:15 Adi la iakapndu mehuli ersembah man TUHAN , pilihlah sendah ise atendu isembahndu, dibata si isembah nini-ninindu i Mesopotami, ntah dibata kalak Amori si inganindu tanehna genduari. Ipepilihken Josua man kalak Israel apakah ersembah man Tuhan ntah man dibata-dibata si deban, tapi adi aku ras isi jabungku, TUHAN saja ngenca isembah kami." Josua mereken usihen si paguh maka ia ras isi jabuna Tuhan ngenca isembahna.

Nats Invo: 2 Tim 1.8

1:8 E maka ola kam mela ersaksi kerna Tuhanta; bage pe ola kam mela kerna aku si ipenjaraken erkiteken Kristus. Tapi buat baginndu i bas kiniseran guna Berita Si Meriah bagi ibereken Dibata man bandu gegeh guna si e.

Intina ijenda maka kita idilo gelah ola mela ersaksi kerna Tuhan subuk arah ngerana bage pe ncidahken biak-biak simehuli. Janah bas dahin ersaksi e banci jadi lit kiniseran si man hadapen tapi Dibata jine mereken gegeh gelah ngasup kita ngalakenca.

C. PENGKENAINA

Kai banci sirenungken arah kata Dibata enda ikawitken ras tema-ta bage pe jadi terang bas gereja:

1. Erkemalangen man Dibata.

Arah nats khotbah ndai si idah uga jemaat mula-mula, tek ia man BSM si ipeseh Petrus janah iberekenna dirina iperidiken bas gelar Jesus tandana ia tek. Tuhu-tuhu kal iendeskenna kerna keselamatenna ku bas perbahanen Dibata ibas perkuah ateNa arah Jesus Kristus. Tambah si e erkiteken isaksikenna tanda-tanda sengget si ibahan rasul-rasul ibas pelayanenna erteguhna ukurna erkemalangen man Dibata.

Ibas ogen pe siidah uga kalak Israel ras Josua erkemalangen man Dibata erkiteken enggo isaksikenna kiniulin Dibata eme maka enggo itepati Dibata kerina sijanjikenNa man nini-nini kalak Israel.

2. Kai tanda-tandana erkemalangen man Tuhan.

Arah komponen khotbah ndai teridah tanda-tanda kalak si erkemalangen man Tuhan: Pertama Dibata ngenca isembahna bas geluhna bagi Josua; pulung ia ras-ras guna ngorati kata Dibata, megiken pengajaren si isehken ibas bas paksa pulung; nggeluh si keleng-kelengen; nggit berbagi sada ras sidebanna seh maka la lit kalak si kekurangen.

Bage pe kalak si erkemalangen man Tuhan nggit erberita kerna BSM sekali pe erkiteken dahin e ndatken kiniseran, tek maka Dibata sendiri mereken gegeh guna ngasup terus naksiken BSM man kalak si deban.

3. Jadi terang bas gereja.

Geluh kalak si erkemalangen man Tuhan la banci lang jadi terang ia ibas gereja. Ertina cara geluhna sendiri eme cara geluh simehuli bagi siituduhken jemaat mula-mula seh maka kehadirenta bas perpulungen maba keriahen ras kemaalemen ate man teman-teman si deban.

D. PENUTUP

Bagi nina temata ndai kita idilo gelah nggeluh erkemalangen man Dibata, sabab Dibata enggo ncidahken keleng ateNa si mbelin man banta. Ibas Jesus enggo iberekenNa keterkelinen man banta. Janah ibas geluhta tentu enggo melala kal perbahanen-perbahanen simehuli bas Dibata nari si aloken. La lit dalanna kita la erkemalangen man Tuhan. Emaka mari dage sicidahken biak-biak tandana kita erkemalangen man Tuhan, geluhta jadi terang man teman-temanta ras kalak si deban. Amin.

Bujur ras mejuah-juah:

Pdt. Sahabat Perangin angin MTh

GBKP Rg Pd Gede

SUPLEMEN PEKAN PENATALAYANAN GBKP TAHUN 2024-WARI II, KHOTBAH EPESUS 6:1-4

Invocatio :

“Adi la lit si mperdiateken kade-kadena, terlebih-lebih keluargana, enggo ipersokenna kinitekenna. Jahaten me ia asangken kalak si la tek man Jesus Kristus” (1 Timotius 5:8).

Ogen :  

Masmur 133 : 1 – 3

Tema  :  

“Jadi Terang Ibas Keluarga”

 

Kata Perlebe

Shalom ras mejuahjuah man banta kerina. Bujur ninta man Dibata Bapa ibas Tuhanta Jesus Kristus si nggo naruhken kita seh ku wari peduaken Pekan Penatalayanenta. Bas wari pemena arah tema, kita ipersingeti ras iajuk gelah erdalan ibas terang si ibereken Tuhan. Seh kal perluna, pentingna ras prinsipna erdalan bas terang si ibereken Tuhan. Si eteh maka Tuhan Jesus kap terang doni (Joh. 8:12). Alu ngaloken Ia dingen ngikutken Ia me maka si datken terang kegeluhen. Kalak si ngaloken dingen ngikutken Tuhan lanai nggeluh ras erdalan ibas gelap. Kebalikenna, kalak si la nggeluh ras erdalan ibas Tuhan Jesus, ia tetap ibas gelap, ibas dosa ras kematen. Kenca kita nggeluh ras erdalan ibas terang Tuhan, emaka bas berngi peduaken enda kita ipersingeti sekaligus isuruh gelah jadi terang ibas keluarga. Guna si e mari erlajar kita arah Kata Dibata.  

Isi/ Penjelasen

Nats kotbah Epesus 6:1-4 eme Kata kerna Anak ras orangtua. Perlebe rasul Paulus ngajar ras menasehati gelah anak bas jabu ngikutken ajar orang tua. Peraten Tuhan kap maka anak ngikutken ajar orang tua. Si enda sue ras pedah pelimaken bas 10 pedah Dibata (Kel. 20:20; Ul. 5:16). 10 pedah Dibata ibagi kubas 2 bagin: sipemena engkelengi Tuhan Dibata (Pedah I seh IV). Peduaken, engkelengi teman manusia (Pedah V seh X). Pedah pelimaken: nghamati orangtua me pedah si pemena ibereken Dibata bas perentah lako engkelengi orangtua. Anak si ngikutken ajar orangtuana eme anak si nghamati orangtuana. Tuhan erpadan mereken kejuahjuahen janah ndekah nggeluh man kalak si nghamati nande-bapana (ayat 1-3). Jenari Kata Dibata ngerana man orangtua. Orangtua ipindo gelah ola mpesega-sega anakna si erbahanca ia merawa. Asangken mpesega-segasa, orangtua isuruh mpebelin-belin anakna alu ngajari dingen negu-negusa (didiklah) bagi si ngena ate Tuhan (ayat 4). Itekanken kal gelah orangtua ndidik anak-anakna sue ras si ngena ate Tuhan. Kai si ukuri, ibelasken ras isehken orangtua man anak eme guna ndidik anakna bagi singena ate Tuhan.    

Arah ogenta Masmur 133:1-3 ngajarken ras ngingetken pentingna kiniersadan ersenina/ turang. Seh kal ulina ras senangna kalak si ersenina (jabu) ersada perarih. Jabu si ersada perarih me jadi si ipasu-pasu Tuhan. Pasu-pasu Tuhan e desken minak wangi si meherga bagepe embun. Syarat jabu ndatken pasu-pasu Tuhan eme adi jabu ersada perarih ibas si ngena ate Tuhan. Ija jabu sada perarih, ije me Tuhan erpadan mereken pasu-pasuNa eme kegeluhen si la erkeri-kerin. Jenari arah invocatio, icidahken uga lagu langkah anak-anak Tuhan. Jabu si erdalan ibas terang Tuhan eme jabu si mperdiateken kade-kadena, terlebih keluargana. Kalak si la mperdiaten ras mpekena-kena keluargana nggo ipersokenna kap kinitekenna. Kalak si la mperdiateken keluargana kalak jahat kap. Jahaten kalak si bage asangken kalak si la tek man Jesus Kristus (1 Timotius 5:8).

Pengkenaina ras Kata Penutup

  • Lit terang ras lit gelap. Lit kalak nggeluh ibas terang. La sitik si tetap nggeluh ibas gelap. Aminna Tuhan Jesus selaku terang doni nggo reh ku tengah-tengah manusia, tapi la mahan bana kerina manusia erdalan ibas terang. Lit kalak tetap mpertahanken dirina nggeluh ras erdalan bas si gelap. Puji Tuhan kita si tek man Tuhan Jesus lanai nggeluh ras erdalan bas si gelap tapi ibas terang. Erdalan ibas terang si ibereken Tuhan ertina nggeluh bas kekelengen, ketuhu-tuhun, kebujuren, kemeteruken ukur, kepatuhen ras kesetian. Terang eme lambang kegeluhen, ketuhu-tuhun ras keriahen.
  • Tema: “Jadi Terang Bas Keluarga.” Tek man Tuhan Jesus selaku terang doni njadiken kita jadi sira ras terang man doni enda. “Bagi terang si seh kal perluna ibas gelap, bage pe kam nangdangi doni. Kuta si lit i das uruk la banci lang teridah” (Mat. 5:14). Terang Tuhan erbahanca kita jadi terang man doni enda. TerangNa e mabai kita ndarat bas si gelap nari jenari bengket ku bas terangNa si lanai langlang ulina. Sope kita jadi terang man doni si mbelang enda perlebe kita jadi terang ibas keluargata. Nina sada kata bijak, “Charity begins at home” (kebaikan mulai dari rumah). Sibenaken kiniulin ibas rumahta ras keluargata nari. Emaka marilah si cidahken terangta mulai bas jabuta sekalak-sekalak. Babalah terangta e ku tengah-tengah keluargata. Bahanlah terangta e tuhu-tuhu terang, erkinar dingen ersinalsal man anggota jabuta.
  • Kimaun ras megati labo kita jadi terang bas keluarga, justru jadi gelap. Si enda teridah arah bapa la engkelengi ndehara ras anak. Perbulangen la jadi imam si payo dingen mehuli bas keluarga. Nande pe la jadi terang bas keluarga sabab nggeluh la patuh man perbulangen, nggeluh hura-hura, nggeluh konsumtif ras konsumerisme. Orangtua la jadi terang bas jabu sabab isega-segana anakna si erbahanca anak merawa. La iajarina ras ididikna anakNa sue pengajaren Pustaka. Emaka mari bapa-bapa, jadilah terang bas jabu arah engkelengi anak jabuna dingen jadi imam i tengah jabu. O kam pernanden jadilah terang bas jabu arah patuh man perbulangen dingen jadi ingan tertande, ingan ndatken dame ras malem ate. Anak-anak pe jadilah terang bas jabu alu kam ngikutken ajar dingen mehamat man orangtua.
  • Jabu si ersada perarih labo pecah ras sontar bas arih eme jabu si jadi terang dingen erdalan bas terang. Bapa, nande ras anak nggeluh sada perarih. Orangtua sada arihna bas ngajari ras ndidik anak-anakna. Seri ras sada perayaken ras tujun orangtua (bapa ras nande) bas ngajari ras ndidik anakna. Emaka totoken, usahaken ras bina kal keluargata gelah nggeluh ersada perarih ibas Tuhan. Baba ras bahanlah jabuta jadi keluarga Dibata eme keluarga si ngelai ras mpermuliaken Dibata. Bahanlah ras didiklah keluargata erdiate, kepate ras erkeleng ate sada ras si debanna. Ola sempat kita ras anak jabuta la erdiate ras mperdiateken keluargana.
  • Kerina kita ermeriah ukur ras senang adi ikataken keluargata keluarga si ipasu-pasu, orangtua si sukses ras anak si sukses. Sada pe kita la ngarap jabuta ikataken keluarga si gagal. Orangtua si ikataken sukses eme orangtua si ngajari ras ndidik anakna erdiate, erkeleng ate, meteruk ukur, ersada ras si ergan pekepar. Anak si ikataken sukses eme anak si nggit megiken ras makeken kata ajar, si nehken kehamaten man orangtua. Orangtua ras anak-anak si bagenda me si ipasu-pasu Tuhan. Orangtua mpebelin-belin ras ngajari anakna ibas Tuhan me orangtua si ipasu-pasu Tuhan. Anak si megiken ajar orangtua dingen enghamati orangtuana me anak si ipasu-pasu Tuhan.

Pdt. Juris Tarigan, MTh-GBKP Rg Bogor

SUPLEMEN PEKAN PENATALAYANAN GBKP TAHUN 2024-WARI I, KHOTBAH JESAYA 2:1-5

INVOCATIO :

Masmur 105:39

OGEN :

Johanes 8:12-20

TEMA  :

Erdalan ibas terang siibereken Tuhan

 

I. PENJELASAN TEKS INVOCATIO: MAZMUR 105:39 (TB-2) & (AVB=Alkitab Versi Borneo)

“Dibentangkan-Nya awan menjadi tudung, dan api untuk menerangi malam.”

“Dia memayungi umat-Nya dengan awan untuk berteduh, dan memberikan api untuk menerangi mereka pada waktu malam.”

Allah memelihara, menyertai, memberkati serta melindungi umatNya Israel dalam perjalanan di padang gurun pada siang hari yang menyengat dengan memayungi umatNya dengan awan supaya mereka bisa berteduh, lalu pada malam hari di saat umatNya menembus dinginnya kegelapan malam, Allah memberikan api untuk menghangatkan dan menerangi jalan mereka, sehingga baik siang maupun malam bukanlah halangan bagi mereka meneruskan perjalanannya karena penyertaan Allah tampak jelas dengan tiang awan pada siang hari dan tiang api sebagai penerang pada malam hari.

II. PENJELASAN TEKS OGEN : YOHANES 8:12-20 (TB-2)

Yesus terang dunia

8:12 Yesus berkata kepada mereka: "Akulah terang dunia. Siapa yang mengikut Aku, ia tidak akan berjalan dalam kegelapan, melainkan ia akan mempunyai terang kehidupan."

8:13 Kata orang-orang Farisi kepada-Nya: "Engkau bersaksi tentang diri-Mu, kesaksian-Mu tidak benar."

8:14 Kata Yesus kepada mereka: "Biarpun Aku bersaksi tentang diri-Ku sendiri, kesaksian-Ku itu benar, sebab Aku tahu, dari mana Aku datang dan ke mana Aku pergi. Namun kamu tidak tahu, dari mana Aku datang dan ke mana Aku pergi.

8:15 Kamu menghakimi menurut ukuran manusia, Aku tidak menghakimi seorangpun,

8:16 dan kalaupun Aku menghakimi, penghakiman-Ku itu benar, sebab Aku tidak seorang diri, tetapi Aku Bersama dengan Bapa yang mengutus Aku.

8:17 Dalam kitab Tauratmu ada tertulis bahwa kesaksian dua orang adalah sah.

8:18 Akulah yang bersaksi tentang diri-Ku sendiri, dan juga Bapa, yang mengutus Aku, bersaksi tentang Aku."

8:19 Lalu kata mereka kepada-Nya: "Di manakah Bapa-Mu?" Jawab Yesus: "Baik Aku, maupun Bapa-Ku tidak kamu kenal. Sekiranya kamu mengenal Aku, kamu mengenal juga Bapa-Ku."

8:20 Kata-kata itu dikatakan Yesus dekat perbendaharaan, waktu Ia mengajar di dalam Bait Allah. Tidak seorangpun menangkap Dia, karena saat-Nya belum tiba. Yesus Kristus adalah Terang dunia. “Terang” adalah nama Mesias, (Dan. 2:22), "Dan terang ada pada-Nya." Allah adalah terang, dan Kristus adalah gambar Allah yang tidak kelihatan, Allah dari segala allah, Terang dari segala terang. Kristus dinantikan sebagai terang yang menjadi penyataan bagi bangsa-bangsa lain (Luk. 2:32), dan dengan demikian Dia adalah terang dunia, dan bukan hanya terang bagi orang-orang Yahudi. Terang dunia yang kelihatan adalah matahari, dan Kristus adalah Surya kebenaran.

Satu matahari menerangi seluruh dunia, demikian pula satu Kristus, dan tidak perlu yang lain lagi. Kristus, dengan menyebut diri-Nya sebagai Terang, mengungkapkan:

(1) Siapakah Dia dalam diri-Nya sendiri -- Yang Terunggul dan Termulia.

(2) Siapa Dia bagi dunia -- Sumber terang, yang menerangi setiap umat manusia.

Betapa dunia ini akan menjadi kolong yang gelap gulita jika tanpa matahari! Demikian pula dunia ini jadinya bila tanpa Kristus, yang oleh-Nya terang telah datang ke dalam dunia (3:19). Karena itu, barangsiapa mengikut Kristus, seperti pengembara yang mengikuti terang dalam gelapnya malam, ia tidak akan berjalan dalam kegelapan, melainkan akan mempunyai terang hidup.

Berbahagialah orang-orang yang mengikuti Kristus sebab mereka tidak akan berjalan dalam kegelapan. Mereka tidak akan ditinggalkan begitu saja tanpa diberi petunjuk-petunjuk di jalan kebenaran. Mereka akan diberi terang hidup, yaitu pengetahuan dan kesukaan akan Allah. Terang ini akan menjadi terang hidup rohani bagi mereka di dunia ini dan terang hidup kekal di dunia lain, di mana tidak akan ada maut ataupun kegelapan.

Ikutlah Kristus, maka kita pasti akan berbahagia di dalam kedua alam itu. Ikutlah Kristus, maka kita akan mengikuti-Nya ke sorga. Sebaliknya bagi siapa yang menolak Kristus berarti menolak keselamatan dan akan menerima hukuman kematian selama-lamanya.

Tema "Terang Dunia" ternyata mendapatkan reaksi negative dari orang-orang Farisi pada waktu itu. Mereka mencari kesempatan untuk menyerang Yesus, sehingga mereka mengetengahkan masalah kesaksian-Nya. Bagi Orang-orang farisi, ungkapan kesaksian Yesus, tidak dapat dibenarkan, kesaksian-Nya tidak memenuhi syarat yang sah, sehingga tidak perlu diterima. Orang-orang Farisi tidak memikirkan kebenaran, mereka memikirkan prosedur. (Hukum Taurat mewajibkan lebih dari satu saksi untuk menghukum orang (Ulangan 17:6 dan 19:15) sehingga kesaksian seorang diri mengenai dirinya sendiri tidak cukup untuk menghukum orang).

Terlihat bahwa yang dipersoalkan oleh orang Farisi bukanlah arti terang itu, melainkan diri Yesus. Lalu bagaimana Yesus menanggapi keberatan orang-orang Farisi? Dalam Yohanes 7:29, “Aku kenal Dia, sebab Aku datang dari Dia dan Dialah yang mengutus Aku."

Yesus telah menyatakan kehadiran Bapa dalam diriNya lalu menjelaskan kesatuanNya dan keterpisahanNya dari Bapa. Ia dan Bapa adalah satu namun Ia bukanlah Bapa itu. Begitulah Yesus menyaksikan tentang diriNya.

Kita mulai dengan gagasan keterpisahan. Yesus mengatakan bahwa Ia diutus oleh Bapa. Pengutusan oleh Bapa ditegaskan berulang kali (ayat 7:16,18,28,33; 8:16,18,26,29). Hubungan Yesus yang unik dengan Bapa terungkap melalui tema pengutusan.

Keterutusan Yesus berbeda dari yang diemban para nabi Perjanjian Lama. Ada kesatuan sempurna dalam kehendak dan tindakan Bapa dan Yesus yang tidak terdapat dalam para utusan Allah yang lain.

Kesatuan Tuhan Yesus dengan Bapa juga dijelaskan dalam hal penghakiman. Ia dan Bapa bersama-sama menghakimi (ayat 16). Orang Farisi menghakimi menurut ukuran manusia (ayat 15), namun tidak demikian dengan Yesus. Kesatuan-Nya dengan Bapa menjadi dasar bahwa penghakiman-Nya tidak menurut ukuran manusia. Juga Tuhan Yesus menjelaskan bahwa Bapa pun bersaksi tentang-Nya (ayat 18). Jika orang Farisi mengenal Yesus, maka mereka akan melihat kesaksian Bapa. Semua penjelasan ini berpuncak pada pernyataan yang tertuang dalam ayat 19. Dalam ayat ini Tuhan Yesus menyatakan bahwa orang yang melihat dan mengenal-Nya berarti juga melihat dan mengenal Allah. Ia dan Bapa adalah satu.

Karena orang-orang Farisi ini menolak percaya pada Tuhan Yesus maka mereka tetap tinggal dalam kegelapan dosa-dosa mereka. Mereka buta terhadap kebenaran Allah. Demikian juga banyak orang yang menolak pemberitaan Injil Yesus Kristus akan tetap tinggal dalam dosa-dosa mereka karena mereka menolak kebenaran Ilahi.

Terang memang tidak disukai oleh orang-orang gelap karena terang membongkar kejahatan mereka dan menaruh mereka di bawah penghakiman Allah!

III. PENJELASAN TEKS KHOTBAH : YESAYA 2:1-5 (TB-2)

Gunung Sion, pusat perdamaian kerajaan bangsa-bangsa

2:1 Firman yang diterima Yesaya bin Amos dalam penglihatan tentang Yehuda dan Yerusalem.

2:2 Akan terjadi pada hari-hari terakhir: gunung tempat Rumah TUHAN akan tegak melampaui puncak gunung-gunung dan menjulang tinggi di atas bukit-bukit; segala bangsa akan berduyun-duyun ke sana,

2:3 dan banyak suku bangsa akan pergi serta berkata: "Mari, kita naik ke gunung TUHAN, ke rumah Allah Yakub, supaya Ia mengajarkan jalan-jalan-Nya kepada kita, dan supaya kita berjalan dijalurNya; sebab dari Sion akan terbit pengajaran dan firman TUHAN dari Yerusalem."

2:4 Ia akan menghakimi antara bangsa-bangsa dan memutuskan perkara bagi banyak suku bangsa; mereka akan menempa pedang-pedangnya menjadi mata bajak dan tombak-tombaknya menjadi pisau pemangkas; bangsa tidak akan lagi mengangkat pedang melawan bangsa lain, dan mereka tidak akan lagi belajar perang.

2:5 Hai kaum keturunan Yakub, mari kita berjalan dalam terang TUHAN!

Yesaya bernubuat tentang pemerintahan Allah akan ditegakkan di seluruh bumi (bd. Mi 4:1-3). Semua kejahatan, ketidakadilan, dan pemberontakan menentang Allah dan hukum-Nya akan ditumpas dan kebenaran akan memerintah (bd. Yes 59:20-60:3,14; Yer 33:14-16; Za 2:10-12). "Segala bangsa", orang Yahudi dan bukan Yahudi akan beribadah dan melayani Tuhan. Nubuat ini mencerminkan maksud terakhir Allah bagi Israel dan umat manusia; ini digenapi di dalam Yesus Kristus sendiri, Yang menjalankan keadilan dan kebenaran di bumi (Yes 9:1-7; 11:3-5). Perhatian utama semua orang yang datang kepada Tuhan haruslah mengenal dan menaati kehendak Allah sebagai warga kerajaan-Nya. Semua orang, baik yang hilang maupun yang selamat, perlu mendengar kebenaran Allah.

Perjanjian Baru menerangkan hari-hari terakhir sebagai waktu di antara kedatangan Kristus yang pertama dengan yang kedua. Apa yang dilukiskan Yesaya dalam ayat Yes 2:1-5 akan tergenapi sepenuhnya pada kedatangan Kristus yang kedua apabila Dia mendirikan kerajaan Allah di bumi.

Bukit TUHAN: Bukit Sion, yaitu bukit berbenteng untuk melindungi Yerusalem. Dalam puisi dan buku nabi-nabi 'Bukit TUHAN' adalah nama lain untuk kota Yerusalem atau penduduknya yang diberkati atau dikutuk TUHAN.

Nabi menggambarkan masa depan yang bahagia, bukan saja untuk Yehuda dan Israil, tetapi juga untuk semua bangsa yang akan menyembah Allah Yahwe dan Bait Allah di Yerusalem, menjadi pusat dunia yang baru.

Bait Allah adalah sebutan untuk menunjukkan tempat kediaman Allah di bumi. Ke sanalah seharusnya hati dan pikiran umat tertuju. Yesaya mengatakan bahwa Allah akan membangun bait-Nya pada hari-hari terakhir. Bait itu akan berdiri tegak menjulang (2) dan kekuatan-Nya akan menarik perhatian bangsa-bangsa untuk berduyun-duyun datang (3). Dan dari sanalah akan timbul pangajaran yang benar (3) dan kepemimpinan yang adil (4). Pada bait Allah itu umat dipanggil datang (5).

Keberadaan bait Allah bagi umat Israel di Yehuda sangat penting. Ke sanalah umat Allah berziarah untuk merayakan berbagai ibadah dan perayaan. Sekalipun disebut rumah Allah, namun tidak senantiasa bait Allah berisi hal-hal yang memuliakan Allah. Kerap kali terjadi ketidakadilan dan ketidakbenaran dalam bait Allah. Kita dapat membandingkan dengan kisah Yesus yang memorak-porandakan para pedagang bait Allah (lih. Yoh. 2:13-16).

Yesaya mengingatkan umat Allah bahwa pada hari-hari terakhir, Allah sendiri yang akan mendirikan bait Allah. Itu berarti Allah akan memerintah secara langsung (band. Mi. 4:1-3). Dalam pemerintahan-Nya, bait Allah akan menjadi pusat pengajaran yang benar.

Umat yang beribadah akan menjadi para pejuang yang siap menegakkan keadilan dan kebenaran. Keadilan dan kebenaran yang berdiri tegak akan berdampak pada hadirnya kedamaian, yang ditandai tidak adanya perang lagi (4). Itulah hakikat yang sesungguhnya dari rumah Tuhan.

Jika bait Allah adalah rumah Tuhan, seharusnya menjadi tempat pemerintahan Allah. Artinya, bukan sekadar tempat umat beribadah, melainkan tempat di mana keadilan dan kebenaran dihidupi.

Jika dimasa depan masih ada pertikaian dan perselisihan diantara bangsa-bangsa maka hal itu tidak lagi diselesaikan dengan kekerasan senjata, melainkan semua akan menghadap Allah sebagai hakim.

IV. KHOTBAH:

Saudara-saudara yang terkasih dalam nama Tuhan Yesus Kristus

Sebuah ilustrasi bisa membantu kita memahami tentang pentingnya berjalan di dalam Terang yang diberikan Tuhan

Beberapa orang ditawan di dalam sebuah goa. Tempat itu sangat lembab dan dingin. Selama ditawan mereka tidak pernah melihat keluar dari goa, yang mereka lihat hanyalah bayangan-bayangan yang muncul karena cahaya dari api unggun yang ada di dalam goa.

Suatu hari, salah satu dari mereka ada yang berhasil keluar. Dia pun melihat ada api unggun: "ah, dari situ datangnya bayangan". Akan tetapi tidak berhenti pada "melihat api unggun" saja, dia terus berjalan ke ujung pintu goa dan akhirnya dia keluar dari goa. Di luar goa, akhirnya dia menyadari ada matahari sebagai sumber terang.

Dia senang sekali melihat keadaan yang baru saja dilihatnya. Kemudian dia memutuskan untuk kembali masuk ke dalam goa untuk menceritakan kepada teman-temannya tentang apa yang telah dilihatnya di luar goa itu. Apa yang terjadi setelah dia menceritakan hal itu kepada teman-temannya? Dia ditertawakan dan diacuhkan oleh teman-temannya.

Bacaan khotbah di hari pertama Pekan Penatalayanan tahun 2024 ini, memang berbicara tentang peristiwa sebelum Yesus lahir. Terjadi pada saat bangsa Israel baru mau dihukum Tuhan ke tanah pembuangan oleh karena kedegilan hati mereka. Karena itu, saat umat Tuhan mengalami penghukuman di tanah asing - negeri pembuangan itulah pengharapan akan datangnya Juruselamat terjadi. Makanya perjuangan para rasul Kristus di dalam pembangunan gereja mula-mula adalah tepat seperti apa yang digambarkan oleh cerita Plato tadi: orang yang telah keluar dari kegelapan menuju terangNya yang ajaib (1 Petrus 2:9).

Saudara-saudara….

Manusia dari segi cara hidup, dapat dibagi dalam dua kelompok yakni:

[1] cara hidup yang bergantung kepada Allah;

[2] cara hidup yang otonom dari Allah.

Orang yang hidup bergantung kepada Allah memiliki kesadaran bahwa hidup ini beserta segala kekayaan yang dimilikinya adalah anugerah Allah. Orang yang ingin otonom dari Allah, merasa tidak memerlukan Allah, merasa tidak nyaman untuk bergantung dan tunduk kepada Allah.

Ini adalah sebuah perasaan yang keliru karena keinginan menjadi otonom sering kali timbul dari kekerasan hati, sifat yang egois, dan niat pemberontakan.

Jika kita memperhatikan Keadaan dunia sekarang ini, memang sangat jauh dari ideal. Sepertinya kejahatanlah yang sering kali menang atas kebenaran. Hal itu disebabkan Kerajaan Allah belum datang dalam kepenuhannya. Namun, pada waktunya nanti Tuhan Yesus akan memerintah atas seluruh langit dan bumi baru. Jadi, marilah kita hidup dalam terang Tuhan seperti yang Yesaya katakan.

Dalam ayat 4 dikatakan, Ia akan menjadi hakim antara bangsa-bangsa dan akan menjadi wasit bagi banyak suku bangsa; maka mereka akan menempa pedang-pedangnya menjadi mata bajak dan tombak-tombaknya menjadi pisau pemangkas; bangsa tidak akan lagi mengangkat pedang terhadap bangsa, dan mereka tidak akan lagi belajar perang.
Disini dibutuhkan pengakuan dari kita bahwa Mesias akan datang sebagai hakim bagi seluruh umat manusia. Ia akan memerintah atas seluruh bangsa. Jika Kristus sudah memerintah sepenuhnya, maka seluruh dunia akan damai. Hal ini digambarkan dengan seluruh peralatan perang dijadikan peralatan pertanian karena tidak akan ada lagi perang di antara bangsa-bangsa. Dengan melihat apa yang akan terjadi pada akhir zaman, maka nabi Yesaya menyerukan supaya umat berjalan dalam terang Tuhan (4-5).

Ketika Yesus datang kedua kalinya dan Kerajaan Allah dihadirkan dalam kepenuhannya, semua suku bangsa akan menundukkan diri kepada Yesus. Mereka yang tidak menundukkan diri akan dihancurkan. Dunia akan damai dan tidak akan ada lagi peperangan. Untuk itu, Yesaya meminta umat-Nya berjalan dalam terang Tuhan karena kemenangan Tuhan pada akhir zaman adalah sebuah kepastian.

Jadi, orang-orang yang berada dalam kegelapan dan telah melihat terang yang sejati, tidak akan ditertawakan, tidak akan ditolak dan tidak akan menderita oleh karena Kristus akan menolong kita untuk menghadapi segalanya, Dia akan selalu bersama dengan kita dan menyediakan pertolongan yang nyata untuk menghadapi pasang surutnya jalan kehidupan yang kita tempuh. Disamping itu kita juga punya teman sepersekutuan yang dapat menguatkan/meneguhkan kita ketika kita lemah.

Saudara-saudara,..melihat tingkah polah kehidupan manusia pada masa sekarang ini, kita sangat miris melihatnya oleh karena para manusia saling bertengkar memperebutkan jatah kekuasaan, proyek, dan popularitas, kita merasa pesimis. Kesempatan “aji mumpung” membuat mereka mengorbankan integritas, kebenaran diputarbalikkan, rakyat diperas dan ditindas, dijadikan alat untuk mencapai tujuan jahat mereka yang punya kuasa.

Terkadang kita ragu dengan situasi yang ada sekarang. Masih memungkinkah bagi bangsa dan negara kita diperbaiki? Disterilkan dari nafsu serakah dan budaya korupsi? Dibersihkan dari oknum-oknum yang kerjanya memangsa orang-orang lemah?

Saudara-saudara, bacaan kita yang pertama mengingatkan umat Israel saat mereka melewati padang gurun dan dipimpin Tuhan melalui tiang awan pada siang hari. Kegelapan malam tenggelam oleh kehadiran-Nya dalam tiang api. Kini Tuhan Yesus mengklaim diri bukan hanya terang bagi umat Israel, tetapi bagi seisi dunia yang adalah milik-Nya (ayat 12). Siapa percaya dan mengikut Dia, akan memiliki hidup sejati.

Ketika orang mempercayai Yesus sebagai sang Juruselamat, mereka didamaikan dengan Allah dan dimotivasi untuk menjadi pembawa damai dalam hubungannya dengan sesama di dunia, bahkan dengan musuh mereka. Damai sejahtera Allah dalam hati orang percaya adalah hal yang nyata, dan kembalinya Tuhan ke dunia adalah satu-satunya pengharapan atas perdamaian yang abadi.

Sebagai anak-anak Terang, pengharapan bagi dunia ini tidak ditemukan pada usaha manusia, melainkan pada kedatangan kembali Yesus Kristus. Yesus sendirilah yang dapat menyelesaikan masalah yang membingungkan manusia. Kita harus "menantikan penggenapan pengharapan kita yang penuh bahagia dan pernyataan kemuliaan Allah Yang Mahabesar dan Juruselamat kita Yesus Kristus" (Titus 2:13). Dengan memiliki pengharapan yang mulia ini, kita dapat senantiasa bersikap optimis, bahkan saat berada di tengah zaman yang penuh dengan kesuraman ini.

V. PENJELASAN TEMA : BERJALAN DI DALAM TERANG YANG DIBERIKAN TUHAN  

Dari penjelasan diatas ada beberapa hal yang menjadi perenungan bagi kita sehubungan dengan tema:

  1. Kesombongan manusia akan dihancurkan. Apa yang kita anggap mulia dan indah akan dihempaskan sampai ke debu. Berjalan dalam terang Ilahi berarti mengakui bahwa kalau jantung kita masih bisa berdetak, itu karena anugerah Tuhan.
  2. Pencapaian diri, keamanan diri, dan membanggakan diri sering kali membawa kita ke dalam kegelapan, jauh dari Tuhan. Berjalanlah di dalam terang yang diberikan Tuhan. Hiduplah dalam kerendahan hati dan melayani.
  3. Tuhan telah menyatakan diriNya Terang Sejati, Terang kehidupan. Mari kita berjalan di dalam terang Kristus, agar kita beroleh damai sejahtera di dalam kasihNya. Orang-orang yang berjalan dalam kegelapan akan menderita selama-lamanya sebagaimana ilustrasi orang-orang yang tetap berada didalam Goa.
  4. Tanda-tanda hidup dan berjalan dalam Kristus ialah:
  • Membuang hal-hal yang tidak berkenan kepada Tuhan dan kita harus mulai belajar hidup sesuai dengan Firman Tuhan yang telah ditanamkan ke dalam hidup kita agar kita terus bertumbuh secara rohani (Kolose 3:9-10).
  • Berjalan dalam terang (I Yohanes1:5). Ketika kita berjalan di dalam-Nya maka Ia akan menyatakan yang benar dan yang salah sehingga dengan demikian kehidupan kita akan semakin bertumbuh, menghasilkan buah yang mempermuliakan nama-Nya dan menjadi berkat bagi sesama.
  • Mempermuliakan nama Tuhan dan menjadi berkat bagi orang-orang di sekeliling kita.
  • Janganlah kita puas hanya karena kita sudah menjadi orang Kristen saja, tetapi kita harus menjadi orang Kristen yang benar-benar menunjukkan tanda-tanda bahwa kita hidup dalam Kristus.
  • Mau mengevaluasi hidup kita setiap hari bahwa masih ada kekurangan atau kegagalan, lalu kita akan menetapkan sasaran ke depan agar terus mengalami keberhasilan dalam pertumbuhan iman dan mampu menghasilkan buah kehidupan yang mempermuliakan Tuhan dan menjadi berkat bagi banyak orang.
  • Bergantung kepada Roh Kudus. Karena hanya Roh Kuduslah yang akan memampukan kita untuk menghasilkan kehidupan yang berbuah seperti yang dikehendaki-Nya. Tuhan Yesus memberkati.

Pdt Philipus Tarigan: GBKP Runggun Cilillitan

Info Kontak

GBKP Klasis Bekasi - Denpasar
Jl. Jatiwaringin raya No. 45/88
Pondok Gede - Bekasi
Indonesia

Phone:
(021-9898xxxxx)

Mediate

GBKP-KBD