SUPLEMEN PJJ 28 AGUSTUS -03 SEPTEMBER 2022, OGEN EPESUS 4:1-3

NGGELUH I BAS KINIULIN

Epesus 4 : 1 – 3


I. Kata Perlebe

         “Nggeluh meteh mehuli ras nggeluh mehuli ya nakku”, nina pedah bapa/ nande man anakna si lawes ku perlajangen. Megati si idah ras si begi pedah-pedah orangtua man anakna lawes sekolah ku ingan si ndauh, anak ndarami dahin ras erdahin, lawes nguta-nguta, kekerja ras si debanna. Sada sura-surata gelah anakta nggeluh meteh mehuli ras nggeluh ibas kiniulin. Guna si e ertoto kita ras seisi jabuta gelah nggeluh alu mehuli. La terjeng notokenca ngenca, tapi seh pe ngajarkenca, rusur mpersingeti anak-anakta ibas tetap-tep kesempaten si lit. Meriah ukurta dingen nggedang ateta kune anakta, kesusurenta nggeluh alu mehuli. Uga kin nggeluh alu mehuli ras nggeluh ibas kiniulin bagi si ikataken Dibata? Mari erlajar kita arah Pustaka Si Badia.  

IIPenjelasen Kata Dibata

Arah suratna man perpulungen Epesus, rasul Paulus muji Dibata sekaligus ngerayaken kerna rencanaNa man doni enda. Rencana Dibata si imaksudken Paulus eme mpersadaken kerina si nasa lit, subuk i surga bagepe i doni, gelah Kristus jadi kepalana (Epesus 1:10). Rencana Dibata e icidahkenNa arah gereja. Gereja eme ingan persadan kalak si tek selaku anak-anak Dibata. Gereja sebage bagin rencana keselamaten Dibata tangkas teridah arah dahin Jesus selaku Mesias. Gereja lit lako menyataken kepentaren, perkuah ate, keleng ate ras kuasa Dibata si teridah ibas gambar Kristus selaku Pencipta.  

Guna persadan Gereja, rasul Paulus mindo gelah perpulungen nggeluh sue ras kecibalna bagi si enggo iaturken Dibata asum tangtangna ia idilo ngikutken Kristus. Si ipindo Paulus man perpulungen eme:

  • Meteruk min ukurna. Arah meteruk ukur maka perpulungen ngasup nggeluh ersada. Meteruk ukur bagi Tuhan Jesus jine pe meteruk ukurNa. Selaku anak-anakNa, perpulungen arus ngusih biak/ karakter Kristus.
  • Lemah lembut. Lemah lembut la seri ras lemah gemulai. Lemah lembut labo kelemahan. Lemah lembut eme ketenangen, ngeteh ncibalken perbahanen, kai man belasenken, katawari paksana ngerana ras sinik.
  • Saber. Kalak si tek arus saber sada ras si debanna. La banci merudu-merudu. Labo banci bagi ukurta saja ngenca ateta. Ngasup ngkuasai diri ras emosina. Ngasup ngaloken teman uga litna janah sabar nimaisa.
  • La pergelut erkiteken kekelengen. Ibas persadan banci si begi kata/ belas-belas si meser ras ntelap. Tapi erkiteken keleng ate mbelin ibas kalak si tek, la kita mesunah megelut. La iasuhina ras ibelinkenna atena mesui.
  • Njaga kiniersadan tetap irakut nteguh ibas perdamen. Selaku anak-anak Dibata, kalak si tek idilo ras isuruh nggeluh dame ras maba perdamen bagi Tuhan Jesus (Matius 5:9). Kiniersadan si irakut alu perdamen meteguh kal.

III. Pengkenaina

  1. Nggeluh ersada ras njaga kiniersadan Kesah alu meteguh eme pendilo ras persuruhen Dibata ibas Tuhan Jesus man banta kerina. Nggeluh ersada si keleng-kelengen dingen patuh man Kepalata eme Jesus Kristus. Sura-sura ras rencana Dibata kal gelah kerina si nasa lit ersada subuk i surga bagepe i doni. Guna nehi rencanaNa enda, kiniersadan e ibenaken ibas kiniersadanta kalak si tek. Kerina kita lanai erndobah sada ras si debanna. Kerina kita kalak si tek sada ibas Kristus Jesus (bdk. Galati 3:28). Emaka marilah ersada kita kerina kalak si tek. Si jaga dingen si pertahanken kiniersadanta alu meteguh.
  2. Tema: “NGGELUH I BAS KINIULIN.” Nggeluh ibas kiniulin si imaksudken temata eme nggeluh ibas kiniersadan si meteguh. Kiniersadanta si meteguh ngenca jadi kesaksin si mehuli, si banci erbahanca doni enda pe dungna tek man Tuhan Jesus. Jenari doni enda pe dungna ersada ras kita kerina lako njadiken Tuhan Jesus jadi Kepala guna kemulian Dibata. Tuhan Jesus jine ertoto gelah kita ersada (Johanes 7:21). Ersada ibas keleng ate ras perdamen eme nggeluh ibas kiniulin. Sebalikna adi la kita ersada, la ngasup ersada, ras ncedai kiniersadan ngenca eme nggeluh ibas kinilaulin. Nggeluh si bage nggeluh si labo ibas rencana ras sura-sura Dibata.
  3. Gelah ngasup nggeluh ibas kiniersadan Kesah, marilah nggeluh ibas meteruk ukur, lemah lembut, saber sada nangdangi si debanna, la pergelut ras nggeluh ibas perdamen. Alu mere dirita ikuasai, itegu ras ipimpin Kesah Si Badia maka buah Kesah Si Badia turah ras erbuah ibas kita (bdk. Gal. 5:22-23). Meteruk ukur, lemah lembut, saber, la pergelut erkiteken kekelengen ras erdame jadi biak ntah pe karakterta. Tole si pebelinlah biak-biak enda ibas geluhta wari lepas wari.
  4. Metengetlah nangdangi godan si njemba ras ngajuk kita meganjang ukur, kasar, la saber dingen kesah perpecahen. La kal ate iblis kita nggeluh ibas kiniulin tapi ibas kinilaulin. Nina iblis, “Labo terban meteruk ukur, lemah lembut ras saber. Lemah lembut ras saber eme tanda kalak tertekan ras tanda kelemahen. Saber e pe lit saberna. 2 seh 3 kali banci saber. Tapi adi nggo lebih ajangna me.” Enterem denga kita kalak si tek mesunah megelut, nimpan kesalahen teman. Janah lenga alu maksimal si jaga kiniersadan alu perdamen. Ingetlah: nggeluh meganjang ukur, kasar, la saber dingen la erdame ncedai nggeluh ibas kiniulin ngenca.
  5. Alu nggeluh meteruk ukur, lembah lembut, saber, la pergelut, erdame erbahanca kita nggeluh ibas kiniulin. Meteruk ukur, lembah lembut, saber, la pergelut ras erdame si ngerakut alu nteguh kiniersadan ras persadanta ibas Kesah. Biak-biak enda labo kelemahen tapi justru gegehta (kekuatan) subuk ibas kegeluhen bagepe ibas kiniersadan. Tuhan Jesus nggo leben ncidahken uga Ia nggeluh ibas biak-biak si isingetken Paulus enda. Jenari Paulus pe ngikutisa (3:8). Amin.  

 Pdt. Juris Tarigan, M.Th-Runggun Bogor

SUPLEMEN PJJ 21-27 AGUSTUS 2022, ESTER 4:12-17

Nats         : Ester 4 : 12 - 17

Tema      : IANGKAT GUNA NAMPATI


Kitab Ester enda eme kitab si cukup unik ibas Pustaka Si Badianta erkiteken kitab enda la lit nuratken gelar Dibata/ Tuhan. Tapi amin bage arah kitab Ester enda banci tetap siidah kuga Dibata erdahin guna kiniulin ras kebebasen bangsaNa ibas sura-sura si jahat siatena engkernepken bangsana. Tokoh utama siniangkatken ibas kitab enda eme sekalak anak melumang si tergelar Ester (Heber : Hadasa), siipebelin turangna sembuyak bapa desken sekalak anak sitergelar Mordekai. Kenca kin bangsa Babel si ndube naban Isarel italuken bangsa Persia ibas masa Raja Koresh, kerina kalak Jahudi isuruh guna mulih ku Jerusalem. Tapi la kerina kalak Jahudi nadingken Persia, lit si tetap tading i Persia seh ngasa jaman pemerintahen Raja Ahasweros (485-465 SM) sebab enggo sikap akapna tading i Persia, termasuk pe Mordekai ras Ester.

Paksa si e raja Ahaaweros si ngerajai Persia. Raja enda nirangken ndeharana si tergelar ratu Wasti erkiteken la ia patuh nandangi perintah raja (Ester 1 : 12, 16 – 22). Kenca si e raja Ahaweros ersura-sura guna ndarami ratu si mbaru gancih Wasti, emaka iperentahken me pejabat-pejabat istana guna mpepulung kerina singuda-nguda si mejile ibas kerajaan e, termasuk pe ije Ester. Ester sekalak si nguda-nguda si mejile rupana janah potongenna pe sikap (Est. 2 : 7b). Kenca Ester ibaba ku adepen Ahaweros, malem kel ate raja ibahan Ester emaka Erter atena singenana ras si kelengna atena (Est. 2 : 16 – 17). Eme dalan-dalanna Ester iangkat jadi ratu man raja Ahaweros.

Ibas masa pemerintahen Ahaweros, iangkatna sekalak perdana mentri sitergelar Haman. Sue ras perentah raja maka kerina pegawaina arus ngehamati Haman alu erjimpuh ilebe-lebena tapi Mordekai la nggit ngelakokenca sebab prinsipna maka Dibata ngenca si pantas i sembah ras i hamate labo manusia (Est. 3 : 3 – 4). Megi berita e ibas pegawaina nari erbahanca turah rawa ras ate nembeh Haman man Mordekai bagepe kerina kalak Jahudi si tading ije paksa e (Est. 3 : 6) emaka ibahanna tikam tanduk si igelari “purim” lako nentuken katawari paksana guna engkernepken kalak Jahudi (Est. 3 : 7). Kebaradaan ras kegeluhen Mordekai bagepe kerina kalak Jahudi si tading i Persia terancam erkiteken Haman. Ceda ate Mordekai emaka ipakena uis guni, icaburkenna ab uku takalna, erdalan ia itengah-tengah kuta janahna ngandung (Est. 4 : 2). Ndatken berita kerna kai sinilakoken Mordekai erbahanca lesek ate Ester emaka iutusna suruh-suruhenna njumpaisa, emaka ibereken Mordekai surat man Ester radu ras salinen surat perentah ibas Haman nari guna engkernepken kalak Jahudi. Ipindoken Mordekai maka Ester banci min ngerana man raja Ahasweros lako mindo perkuah atena man kalak Jahudi.

Ibas pengogenta teridah kerna pertenget siipeseh Mordekai man Ester segelah Ester la ngukurken dirina ras kenyamanenna saja (ay. 13), amin pe Ester sinik Mordekai tek maka lit nge cara Dibata nampati ras mulahi kalak Jahudi (ay. 14a), Ester arusna “rukur alu mbages” kerna sura-sura/ tujun Dibata njadiken ia jadi ratu Persia paksa e eme guna nampati bangsana (ay. 14b). Ester lit ibas “dilema” sebab kebiasaan raja maka adi lit kalak si ndahi raja tanpa idilona ku istana arus iukum mate (Est. 4 : 11). Emaka isuruhna Mordekai mpepulung kerina kalak Jahudi segelah sope Ester berkat ndahi raja ku istana kerina kalak Jahudi ertoto ras erpuasa guna ia (Ester ras suruh-suruhenna pe ilakokenna bage). Siap Ester ngalaken kematen guna keselamaten kegeluhen bangsana (ay. 15-17). Adi siterusken ngoge seh kedungen kita Ester enda teridah maka tuhu-tuhu Dibata erdahin membalikken keadaan bangsana ibas keterancamen ras sura-sura jahat nari ku bas keadaan keselamaten ras kiniulin. Dibata makeken Ester ras Mordekai jadi alatNa guna mulahi kalak Jahudi.

Temanta PJJnta : Iangkat Guna Nampati” ngingetken kita maka kita la nggeluh si sada ibabo doni enda dingen labo kin kita ngasup pe adi ngeluh si sada. Emaka kita selaku kalak si erkiniteken man Tuhan la banci terjeng nggeluh guna dirinta saja.

  • Bas kerina sienggo sialoken bas kegeluhen enda lit sura-sura Tuhan man banta. Kegeluhenta ras kerina sinibereken Dibata man banta labo ate Dibata segelah ngadi ntah erguna man banta saja tapi pe segelah arah kita kalak si deban pe nggejabken kinulin ras keleng ate Dibata. Ate Tuhan maka kita banci min jadi “perkakasNa” guna ndahiken dahin si mehuli sienggo irancangkenNa guna sidalanken (Epesus 2 : 10).
  • Kita iangkat guna nampati, i kelengi Dibata guna ngasup naksiken kekelengen e man doni enda, ipasu-pasu guna jadi pasu-pasu, ipehaga Tuhan guna ngasup pe mpehaga teman, ialemi guna ngasup ngalemi, i selamatken/ bebasken guna ngasup pe mbebasken kalak si deban “sitertaban” denga ibas kegeluhen enda, rsd.

Ertina maka kegeluhenta arus ernanam ras tergejab man kalak si deban

  • Lit min biak simpati – empati ras Aksi ibas kita anak-anak Dibata amin pe memang banci saja resiko si arus sialaken e cukup mberat atau mungkin banci jadi kegeluhenta pe terancam bagi Ester. Banci ka pe ibas ukurta mehuli e la ka mehuli respon kalak singalokenca, tapi la e erbahanca kita surut guna nehken kekelengen ras kiniulin bas geluh enda.
  • Bali ras Mordekai bagepe Ester, kita pe “hanya alat” Dibata. Dibata nge ulu sinasana, emaka ibas kerina si banci silakoken siulihken e kerina guna kemulian Dibata (itandai kalak Dibata e arah kekelengenta ntah penampatta) labo guna ndarami pujin/ kemulian man dirinta. (Jangan mencuri kemuliaan Tuhan)
  • Segelah kita ngasup ndalankenca si la banci lang si lakoken eme njaga hubungenta ras Dibata segelah alu penampat Kesah Si Badia kita ipengasup nehi sura-sura Dibata

Pdt. Elba Pranata Barus-Runggun Bandung Timur

SUPLEMEN PJJ TANGGAL 14-21 AGUSTUS 2022, 1 KORINTI 14:33;40

Nats         : 1 Korinti 14 : 33, 40

Tema      : LAKOKEN ALU METUNGGUNG DINGEN RATUR


 

Kota Korinti eme kota pelabuhen si maju ibas jamanna, erkiteken si e kota enda melala ipengaruhi oleh kebudayaan, cara nggeluh (1 Kor. 5 – 8) bagepe kiniteken ibas erbage-bage bangsa (1 Kor. 10) si cukup melala ertentangen ras sura-sura Dibata. Emaka arah suratna sipemena man perpulungen Korinti enda, Paulus mpersingetti perpulungen dingen mereken pengertin si payo nandangi perpulungen Tuhan kerna kuga kin arusna anak-anak Dibata erkiniteken dingen ndalani kegeluhenna alu benar, mehuli ras badia.

Selaku kota maju, Korinti la saja iiani erbage-bage suku ras lapisen masyarakat (kota majemuk) tapi perpulungen Korinti pe perpulungen si tuhu-tuhu melala ngaloken pasu-pasu ibas Dibata nari (2 Kor. 8 : 7 “Kam sampur kap ibas kai pe : ibas kiniteken, ibas ngerana, ibas pemeteh, ibas ketutusen ibas kai-kai pe,…..”). La saja pasu-pasu ibas bentuk materi tapi pe pasu-pasu ibas erbage-bage bentuk kengasupen ras talenta si rehna ibas Dibata nari/ pemere Kesah si Badia (1 Kor. 12 : 1 – 11 : Kesah mereken berita si mbages pengertinna ntah pe s idem pemeteh, Kesah e ka nge si mereken kiniteken, kengasupen mpepalem kalak si pinakiten, kengasupen ngelakoken perbahanen si ngelebihi asa kuasa manusia, kengasupen ernubuat, kengasupen ngerana ibas erbage-bage cakap, kengasupen nuriken antusen cakap Kesah e, rsd). Kerina pemere-pemere e ibereken rikutken sura-sura Dibata man anak-anakna (1 Kor. 12 : 11b) segelah sikap guna ndahiken dahin Dibata eme majekken kula ni Kristus (1 Kor. 12 : 12 – 13).

Tapi kinata kegeluhen perpulungen Korinti la sue ras peraten Dibata, pemere-pemere Dibata sinialokenna e erbahanca terjadi kekacauan ibas perpulungen khususna ibas kebaktin-kebaktinna. Penggunaan pemere-pemere Kesah e erbahanca terjadi persaingen si la sehat erkiteken ipakeken guna kesenangen diri ras menyombongken diri. Emaka ibas 1 Kor. 14 : 16 – 40 enda Paulus mpersingetti kuga kin arusna perpulungen e. Arusna min :

  • Kalak si ngaloken pemere Kesah e geluhna terpusat ku Dibata labo ku dirina. Labo ia asyik guna dirina saja tanpa ngukurken keberadaan kalak si deban
  • Kalak si ngaloken pemere Kesah e nggit i pimpin ras i tegu Kesah segelah tersehi sura-sura Dibata, nggit siergan ras saling ngelengkapi seh maka tercipta kiniraturen.
  • Kalak siidemi Kesah si Badia arusna nggeluh ibas kekelengen, eme mengutamaken kalak si deban asangken dirina sebab eme hakikat kekelengen

Temanta : Lakokenlah Alu Metunggung dingen Ratur ngingetken ras ngajuk kita selaku perpulungen ni Tuhan Yesus segelah ibas kinierbagen kegeluhenta; subuk kerna pemere Dibata, gegeh ras kengasupen bagepe kinierbagen kengasupen ras talentata banci min tetap sipakeken alu mehuli guna kiniraturen kegeluhen persadanta itengah-tengah gereja. Alu bage sikap dingen mehuli perdalanen pelayanen gerejanta dingen itengah-tengah perpulungenta pe tercipta Susana si dame ras dem kemalemen ate. Arus min maka sicidahken maka Kristus eme takal gerejanta s idem kiniraturen sebab Dibata si isembah kita epe Dibata s idem kedisplinen ras kiniraturen. Enda banci siidah menaken kin ndube Dibata nepa ras njadiken doni enda ras kerina isina alu dem kiniraturen.

Kai si arus silakoken segelah kerina banci silakoken alu metunggung ras ratur ?

  1. Litna kesadaren maka kerina kita lit kelebihen ras kekurangen sinibereken Dibata. Ngasup kita nandai dirinta ras ngaloken (kelebihen ras kekurangen) dirinta alu bage ngasup ka kita ngaloken temanta ibas kelebihen ras kekurangenna.
  2. Ngasup kita siergan sada ras sidebanna itengah-tengah kinierbagenta. Mbicara lit pe kekurangen temanta sipersingetti alu dem keleng ate. Alu bage kinierbagenta e jadi kebayaken ras gegeh si saling melengkapi ibas pelayanenta (erbahanca metunggung pelayanenta).
  3. Arus tetap siinget maka amin pe erbage-bage kita tapi sada kula. Sada ringring labo ngasup adi la itopang ring-ring si deban. Dingen tujunta pe tetap sada eme majekken kula Kristus.
  4. Masing-masing siangkai min kai si jadi tugasta dingen sidahiken min e alu dem tanggungjawab alu palas malang ras mehamat man Tuhan
  5. Si dalanken min kerina sue ras aturen nggeluh selaku gereja secara pribadi bagepe gereja secara organisasi (lit aturenta erpalasken : Pustaka Si Badia, Tata Gereja, GBP, Keputusen Konpen ras SKMS, Keputusen Sidang Majelis Klasis, Keputusen Sidang Majelis Runggun, rsd).

           

 Pdt. Elba Pranata Barus-Runggun Bandung Timur

Info Kontak

GBKP Klasis Bekasi - Denpasar
Jl. Jatiwaringin raya No. 45/88
Pondok Gede - Bekasi
Indonesia

Phone:
(021-9898xxxxx)

Mediate

GBKP-KBD