SUPLEMEN PEKAN PENATALAYANAN GBKP TAHUN 2022, WARI III

Bahan: Jesaya 58:6-12

Tema: Tetap Megegeh ras Mejuah-juah

 

1. Kata Perlebe

Tiap jelma pasti ersura-sura ndatken kejuah-juahen ibas kegeluhenna, erkiteken sifat jelma eme ndatken simehuli ras bagi sura-sura. Kamus Bahasa Karo pengertin kata Mejuah-juah memiliki arti tentang keseimbangan dan keselarasan hidup, baik antara manusia dan manusia, antara manusia dengan lingkungan dan antara manusia dengan Tuhannya. Ketiga hal tersebut adalah merupakan satu kesatuan yang bulat yang tidak dapat dipisahkan satu dengan yang lain. Janah adi lit perjumpan sada ras sidebanna ibelasken alu kata mejuah-juah.

Ibas bahan pekan penatalayanen ta si peteluken enda Kitab Jesaya ras 1 Tesalonika ngerana mengenai Megegeh ras Mejuah-juah. Guna ndatken si e la banci lang harus lit usaha si harus idalanken kerna si mehuli, dingen lit “Sumber” ntah pe “Ulu” si jadi pengarapen eme Tuhan.

2. Isi

a. Invocatio

Ibas bahan invocatio ta enda nuduhken padan Dibata kerna pemulihen bangsa Israel kubas kiniulin ras kemakmuren. Nina Dibata “tapi Aku sinambari kuta ras rayatna dingen kubereken mulihi kejuah-juahen” Pemulihen ibas pembuangen nari eme inisiatif Dibata, aminna pe paksa si e bangsa Israel mindo penampat man Dibata. ije ka me teridah kekelengen Dibata man bangsa e bagepe man kalak si erlebuh man baNa. Perbahanen si mbelin ilakoken Dibata guna mereken gegeh ras kinijuah-juahen man banta aminna sedekah enda lit perbeben ras pinakit.

b. Ogen

Tema umum pekan penatalayanenta eme “Erberita si Meriah Arah Tinepa” ibas bahan ogenta 1 Tesalonika 2:7-12 enda me teridah uga Rasul Paulus meritaken berita si meriah, janah ibas ia erberita e melala perbeben si alamina eme ifitnah bagepe igombang-gombangi kalak Pilipi (ayat 2). Perbeben si hadapi Paulus ras teman-temanna la erbahanca kote ntah pe ngadi erberita. Dibata ras ia erbahanca ia tetap megegeh, sebab uluna ibas Dibata nari.

Bagin ogen enda merupaken salah sada pembelaan diri Paulus ras teman-teman na ibas kebenaren. Ikataken Paulus maka situhuna lit hakna mindo kai-kai pe man perpulungen e, tapi la ilakokenna gelah ola sempat iakap perpulungen e jadi tanggungenna ntah jadi beban. Emaka itegasken Paulus maka suari ras berngi ia erdahin dingen erberita. Ije nuduhkenca maka Paulus arah talenta na sebagai pembuat tenda ibas ulihna ipakaina guna keperlunna bagepe ibas erberita. Paulus menyeimbangken antara Pekerjaan dan Pelayanan. Teridah arah si e maka Paulus ras teman-teman na megegeh dingen mejuah-juah aminna pe ibas tengah perdalanen pelayanen turah la bagi ukur. Paulus erberita la terjeng arah pelayanen, tapi pe erberita arah pendahinna. Bageme kita ituntut selaku kalak si tek banci erberita man sekelewetta arah pendahinta bagepe situasi kegeluhennta.  

c. Kotbah

Jesaya 58:6-12 enda igelari Trito Jesaya ija situasi bangsa Israel enggo ndarat ibas perbudaken nari janah enggo mulih ku Jerusalem. Ije teridah maka Dibata nehken padanNa man bangsa Israel, janah penekanenna man bangsa e eme gelah tetap mperdiateken keadilen ras kebujuren nggeluh, dingen mperdiateken persembahen ras pertoton ibas kiniteken sebab eme gegeh man bangsa e dingen ndatken kejuah-juahen ibas ia ndalani kegeluhenna. Ibas ayat 6 tole ije ipersingeti bangsa Israel uga kin cara erkiniteken si benar terlebih ibas ndalanken puasa.

Puasa ibas bahasa Ibrani “tsom” ertina la man ras la minem. Secara teologisna kalak si ngelakoken puasa eme sikap Penguasaan Diri dan Penyangkalan. Puasa ibas Padan Sindekah ije lit mengandung makna “kana” ertina Merendahkan Diri (1 Raja2 21:29). Sekalak teolog si tergelar Guthrie Jr ngatakenca maka puasa ntah tsom enda eme Berpantang ibas kerina pangan jasmani janah akibat berpuasa enda mengakibatken “Penderitaan Jiwa”. Emaka terdauhen pengertin puasa enda ikatakenna menghilanghkan kesenangan tubuh dengan menangis dan mengenakan kain kabung dan abu serta merendahkan jiwa untuk maksud rohani. I tengah-tengah bangsa Israel erpuasa enda adi ilakoken sedalanen make Kain Kabung ras Abu, ise si ngelakokenca berarti ia sangana erpuasa dingen nuduhken pertobatenna. Janah labo terjeng i tengah-tengah bangsa Israel ngenca, tapi pe i daerah Timur Tengah kuno adi lit ancamen hukumen ras nuduhken pertobatenna ibas kesalahen ras dosa si lakokenna. Peristiwa Puasa besar-besaren nuduhken pertobaten eme Niniwe, ija si ngelakokenca la terjeng Raja ras rakyat, nguda ntah metua, tapi pe ikut ras asuh-asuhen, janah kerina make kain kabung (Juna 3:1-10). Bagenda me puasa si biasa ilakoken dingen jadi ritual.

I bas bahan kotbah enda kerna pelaksanaan puasa paksa si e i kritik sebab puasana salah dingen la bagi siniarapken Tuhan. Adi sipepayo ndai pengertin puasa labo terjeng la man ras la minem, tapi puasa dingen nadingken perbahanen si la bujur bagepe menindas kalak sideban. Nina Dibata “osarilah rante pengiket janah aguilah baban kinilabujuren, janah bebaskenlah kalak siidehkenndu” kata osari ije ertina ngelepasken, bebas, lanai lit si ngendaliken kubas si la mehuli jadi kebiasaan. Adi enggo iosari pengiket e, iterusken alu perbahanen mereken pangan man si kelehen, mereken kalak kesilang dingen mereken uis man kalak si la ruis. Adi perbahanen si mehuli e ilakoken maka nina Tuhan “adi ertoto kam, kudengkehken pertotonndu, janah adi erlebuh kam, minter Ku aloi”. Ertoto eme ulu ntahpe sumber gegehta guna ndalani kegeluhen bage pe ndalanken undang-undang Dibata. ibas perbeben dingen masalah memang banci erbahanca kita kote, tapi arah pertotonnta banci mereken gegeh man banta guna mentasi perbebenta aminna pe lenga erkedungen, ije me situhuna kita ngaloken kinijuah-juahen arah Dibata nari. Enda me persinget ras pengajaren si isehken man bangsa Israel, ula munafik arah perbahanen puasa tempa-tempa ndalanken kai si ngena ate Dibata, padahal ndauh arah si e maka kepeken jadi topeng guna ngelakoken perbahanen si la mehuli. Adi iperbandingken ras pengajaren Yesus puasa ibas Matius 6:16-18, adi erpuasa ula bagi kalak si pekulah-kulah, ipeberjut-berjut ayo gelah iteh kalak erpuasa, tapi harus erduhap dingen suri buk ertina sipesikap dirita gelah teridah tetap sikap dingen la kote.

Ayat 11-12 enda nuduhken maka perbahanen Dibata e tuhu-tuhu mbelin man kalak si ndalanken undang-undang Dibata. janji Dibata “Kubahan kam tetap megegeh ras mejuah-juah, kam desken peken si la kurang lau, desken sumbul lau si la pernah kerah” kita megegeh adi Dibata erdahin ibas kita dingen ndalanken singena ateNa, janah adi mejuah-juah kin ateta. Peken si la kurang lau eme dirita, secara kiasenna aminna pe wari lego, lit perbeben ntah ipuasaken si erbahanca kote, tapi erkiteken penampat Dibata peken e tetap teridah sikap, adi geluhta ndai tetap teridah megegeh ras mejuah-juah. Bangsa Israel ngaloken padan Dibata e, sebab kai sedekah enda si enggo runtuh ipajekken mulihi, benteng-benteng ras rumah ipekena mulihi dingen teriani.

3. Pengkenaina

1. Ibas kegeluhen tiap jelma pasti ersura-sura maka kegeluhenna tetap lit ibas Mejuah-juah, tapi sendalanen ras sura-sura e maka perbeben ras kiniseran jadi ayam-ayam geluh tetap lit bas doni enda. Perbeben ras kiniseran enda la terjeng rehna ibas manusia nari, tapi pe banci rehna ibas alam nari, si berbentuk bencana alam bagepe masa si gundari Virus Corona, banci si idah kerna kejadin e laterjeng harta benda ngenca bene, tapi lebih asa si e kebenen anggota jabu. Ibas kejadin e kerina manusia kote dingen lemah, janah ije me kita perlu gegeh. Gegeh situhu-tuhu eme ibas Dibata nari, uga kita erjimpuh ilebe-lebeNa arah pertotonta nuduhken kita enda labo kai pe iadep-adepenNa.    

2. Perdalinen geluh manusia ibas ndarami gegeh ras mejuah-juah iakap manusia e maka adi sura-sura enggo tersehi, baik ibas materi, harta ras jabaten. Erlajar arah bahanta maka Raja si meganjang kedudukenna dingen pengawal istana si megegeh banci redas dingen runtuh kerina tembok-tembokna adi la kin Dibata jadi ulu ibas kegeluhen. Ibas si e nduhkenca maka ula lit sifat egois bage pe meganjang ukur aminna ise pe kita, sebab Dibata ngenca ngasup nambari kuta dingen pinakit (invocatio), ibandingken masa pandemic enda, adi la seijin Tuhan kerina usaha manusia sia-sia. Negeri bagepe rumah-rumah banci teriani adi Dibata ringan ije, tembok-tembok si redas banci ipekena adi Dibata ikut campur tangan (ayat 12)

3. Paulus ras teman-teman na sepelayanen nuduhken kerna kerja sama simehuli ibas talenta pendahin ras pelayanen. Ibas kiniersadanna e nuduhken maka isamping Dibata si mereken gegeh ras kinijuah-juahen, kepeken harus lit usaha ibas kita guna ndatken gegeh ras mejuah-juah. Kiniersadanta ibas erberita jadi gegeh man banta, la kita kote, la kita lemah, tetap er lau aminna perlego. Pendahin si lit bas kita sipakeken alu mehuli bagi singena ate Dibata banci mereken mejuah-juah man banta bagepe anak jabuta, janah ula kel sempat pendahinta maba mala petaka kubas jabu.

4. Pendahin ras Pelayanen penting, arah pendahinta sekalak-sekalak banci erberita njaga tinepa Dibata, ula sicedai, adi lit ceda radu ras mpesikapsa, gelah ula sempat siakap tinepa Dibata enda maba mara man banta, padahal pengulahta nge kerna tinepa enda maka jadi perbeben man banta. Janah pendahinta banci sipakeken jadi gegeh ibas erberita ras melayani, saja ipersingeti kita arah kata Dibata enda, maka ula sibahan pendahin ras pelayanenta jadi topeng ntah pe kemunafiken, bali ras bangsa Israel si ngelakoken puasa tapi perbahanenna ndauh ibas sura-sura Dibata nari.  

 

Pdt Julianus Barus-GBKP Bandung Pusat

SUPLEMEN PEKAN PENATALAYANAN GBKP TAHUN 2022, WARI I

Invocatio : Masmur 34:4

Ogen : Markus 16:14-18

Kotbah : Masmur 96:1-3,10-13

Tema : Erberita Si Meriah Arah Tinepa

 

1.Kata Perlebe

Erberita si meriah e me pendilo sisekaligus risiken tanggung jabab kalak sierkiniteken man Yesus Kristus. Erberita simeriah labo ngenca i lakoken man manusia saja, melainken pe man kerina tinepa Dibata secara umum. Adi siperdiateken rikutken pengajaren Kristiani maka Dibata mpetandaken diri-Na kubas dua bentuk, e me: pernyataan secara umum (arah alam semesta ras tinepa silit) bagepe pernyataan khusus arah arah Pustaka siBadia si ipetandaken arah Yesus Kristus.[1]Adi siperdiateken kubas perentah Dibata man manusia, maka manusia ibereken perentah lako njagai ras ngkuasai doni enda. Tentu perentah enda merupaken kekuasaan sisifatna koperatif, e me bekerjasama alu proses-proses alami sila encedai ekosistem ras relasi sada ras sidebanna segelah pemeliharaan sienggo icidahken manusia banci berkesinambungen. Justeru siterjadi manusia memaknai kata njagai ras ngusahai i salah artiken merusak ras menggerus tinepa alu tujun keserakahan ras kesombongen, sierbanca lingkungen jadi musuh man manusia. Hal enda i benaken kenca manusia e meteh dirina i ciptaken manjang-anjang siertina terbuka. Enda kerina erkiteken dosa. Keterbukaan enda kange simabai manusia nggeluh alu rate-ate sierbanca tercipta sikap individualis singukurken diri ras kepentingenna saja aminnape encedai relasi silit, baik relasi ras manusia bagepe tinepa sidebanna.[2]

GBKP e me salah sada gereja i tengah-tengah doni enda singejapken pentingna njagai tinepa (relasi simehuli antara Dibata, manusia ras tinepa sideban). Hal enda teridah arah pokok-pokok pengakuan iman GBKP (konfesi GBKP) BAB III kerna Ciptaan sitertuang kubas empat butir e me: 1).Ciptaan Allah, yaitu alam semesta: langit dan bumi dan segala isinya, baik yang kelihatan maupun yang tidak kelihatan. Segenap ciptaan itu sungguh amat baik dan kewibawaan Allah hadir dari permulaan hingga akhir dalam memerintah, memelihara dan menuntun segenap ciptaanNya dalam kasih setia dan keadilan. 2).Ciptaan Allah merupakan satu kesatuan yang utuh, yang dipercayakan kepada manusia yang adalah mitra Allah untuk menguasai: mengusahai, memelihara dan mengelola dalam menjaga ciptaan. 3).Proses penciptaan oleh Allah tidak berhenti: Allah terus menerus membaharui ciptaan, baik melalui peristiwa-peristiwa alam (bencana-bencana). 4).Ciptaan tidak boleh menggantikan posisi Allah: tidak boleh diperillah, disembah dan mendominasi manusia.[3]

Keprihatinan GBKP sendiri menurut hemat kami turah erkiteken fakta genduari maka tinepa enggo semakin krisis raspe ceda. Hal enda banci saja iakibatken sikap kerangapen I bas manusia sendiri. Erkiteken semakin punahna ras cedana alam lingkungen bagepe mahluk hidup siitepa Dibata e. I bas pemenan Pekan penatalayanen GBKP 2022 enda niakap penting lit percakapen silebih mbages. Hal enda iakap memang cukup krusial raspe sasaren program ras pelayanen GBKP tahun 2022 enda, GBKP justru muat tema acuan program ras pelayanenna ku bas, “ Kreatif Merawat lingkungan.” Studi lingkungen hidup e me salah sada perkembangen koparatif ras memerluken aksi kepedulian bersama. Hal enda me teridah arah litna piga-piga istilah si jumpai kita ibas lingkungen sijadi sasaren program ras pelayanen 2022 misalna, ekologi, habitat, konservasi, polusi ras sidebanna.[4] I bas Pekan penatalayanen GBKP 2022 enda I babai me kita tole ngukuri ras sekaligus merespon uga sikapta selaku warga GBKP I bas menyikapi persoalen-persoalen lingkungen erpalasken perenungen simbages I bas pe Masmur pasal 96:1-3,10-13.

2.Isi

Latarbelakang nats ras penjabaren Masmur 96:1-3,10-13

Masmur enda e me bagin I bas ende-enden siipeseh kubas tan Asaf ras senina-seninana lako iendeken (bnd. 1 Taw.16:7). Masmur enda i suratken Daud lako arak-araken peti perpadanen ku kota Daud. I bas ngendeken ende-enden Masmur enda, pusuhta Ibabai kubas sada situasi kekuasan ras kemulian Dibata.

Pemasmur ijenda ngajuk perpulungen lako ngendeken ende-enden simbaru (ayat 1). Ende-enden simbaru i kawitken ras peperangen siimenangken Dibata. Keselamaten sienggo ilakoken Dibata meliputi keselamatan sienggo ilakoken ibas masa silepas (ayat2,3) janah genduari, pemasmur ndilo perpulungen-Na lako meritaken kemulian Tuhan kukrina bangsa i doni enda. Perpulungen-Na jadi saksi kemulian-Na, ras e teridah arah kebijaken ras keputusen politis bangsa-bangsa sinuduhken maka lanai hukum doni enda jadi standar hukum sijadi acuan menghakimi, melainken kebenaren-Na sijadi acuan (ayat10). Perubahen acuan enda me, simabai pemulihen sisifatna menyeluruh termasuk alam semesta (ayat11,12).Tolak ukur sijadi acuan sinimaksudken eme kerna perjanjin keleng ate simabai keselamaten man krina tinepa. Perjanjian e rehna I bas inisiatif Dibata nari arah Jesus Kristus.[5].

Kemulian Dibata iandingken bagi matawari sibergerak secara perlahan membersihken langit sigelap. Hal enda nuriken bagi matawari maba pencerahen ras perubahen suasana, bageme halna kemulian Tuhan. Paksa terang enda reh nuduhken maka kejahaten i doni teridah ras mbungkar (ayat 13). Bageme halna penghakimen Tuhan siadil siturut ras kemulian-Na. Penghakiman Tuhan siadil, teridah arah penghakimen man kalak siersalah ras latek. Kemulian Tuhan siituriken pe masmur e me bencana man kalak singelakoken kejahaten, rasa rah sebalikna man kalak sibenar penghakimen e mabai keadilen. Em sababna maka kita iajuk lako:

  • Meritaken keselamaten arah tinepa-Na ras man kerina tinepa Dibata.
  • Meritaken kemulian Dibata arah kuasa ras kinimbisanNa selaku penguasa kerina tinepaNa.
  • Meritaken kerna Tuhan me raja singadili kerina alu kinibujuren.

Sendalanen ras ogen, maka kerina kita ertanggungjabab lako ersaksi dingen erberita simeriah. “laweslahlah siari kerina doni enda, jenari beritakenlah berita simeriah man kerina manusia”. Kata laweslah.., risiken perentah Jesus Kristus lako meritaken berita simeriah, ras e merupaken sada tanggungjabab man kerina kalak sitek.[6] Bagepe I bas invocation singajuk kita meritaken kemuliaNa. Baik khotbah, ogen ras invocation mabai kita kubas sada benang merah, maka kita ertanggungjabab ersaksi, erberita simeriah kukrina jelma bagepe ku krina tinepa Dibata alu njagai,mpekena-kena dingen makeken krina silit guna kemulianNa.

3.Pengkenaina.

I bas pemenaan pekan penatalayanen GBKP 2022 enda, itaruhken me kita kubas sada tema: Erberita Si meriah arah tinepa”ras tema enda sendalanen ras tema tahunen pelayanen GBKP 2022 eme: “Kreatif merawat lingkungan.”Tentu tema Pekan penatalayanen GBKP 2022 wari I enda mereken pengelayasi kerna pentingna njagai ras mpekena-kena doni enda. Doni enda e me rumahta, inganta ras-ras ,ras inganta mpermuliaken gelarNa. Selaku warga GBKP kita me aron Dibata siipakeNa guna erberita nandangi kerina tinepa, maka keselamaten nggo reh man banta. Pustaka SiBadia menggambarken maka kiniersadaan manusia ras tinepa sidebanna sangatlah erat. Adi sigargari mulihken kubas sejarah penciptaan manusia, Tuhan njadiken manusia arah debu taneh (Kej.2:7).

Manusia ijadiken arah taneh (Kej.2:7;3:19,23), ia arus nggeluh arah taneh (kej.3:23)) ras mulihken ka kutaneh (kej.3:19;Mas.90:3). Enda membuktiken maka manusia ras tinepa (lingkungen) nggeluh saling bergantung, em sababna maka adi manusia ncedai alam maka secara otomatis iape encedai dirina sendiri. Menurut Robert P Borrong, akhir-akhir enda perhatian masyarakat lako njagai lingkungen nggo semakin meningkat erkiteken doni enda paksa sakit ras ceda.[7] Sendalanen ras kai siikataken Robert P Borrong adi sinenka kubas Kejadin 2:15, justru tugas manusia ibas erberita simeriah arus ilakoken secara otaomatis. Litpe kata ngusahai (mengelola) arah Bahasa Ibrani, abudah, siseri ertina ras ibadah ntah mengabdi. Alu bage banci siertiken maka manusia selaku gambar Dibata arus mpergunaken alam enda alu mehuli selaku ibadah ras pengabdianna man Dibata. Jadi kesadaren erberita arah tinepa, memang bagin tanggungjababta selaku manusia.

Faktor kai saja sierbanca manusia lanai erberita simeriah arah tinepaNa.

  • Erteremna manusia mpeturah kemusilen

Masalah lingkungan hidup la banci isirangken ras masalah kependudukan (sosial). Pertumbuhen si lanai terkendali, penyebaren silamerata, kemiskinen, pengangguren, kerina pasti membebani lingkungan hidup. Penduduk siterlalu padat erbanca tiap manusia menggunakan persediaan silit i doni bagi lau, taneh, bahan bakar, logam, bahan pangan ras duit pada akhirna erbanca kerina sumber daya alam kedungenna krisis.[8]

  • Pencemaran Lingkungen

Polusi ntahpe pencemaran lingkungen e me sada proses ija zat energi, ntahpe komponen sideban turah iakibatken kegiaten manusia sierbanca kualitas lingkungan turun sampai ku tingkat tertentu sierbanca lanai berfugnsi nari sesuai ras fungsina.[9]

- Perkembangan Teknologi ras Industri

Hampir kerina negara, ngelakoken pembangunan industri. Hal enda merupaken bagin sipenting lako meningkatken proses produksi barang ras jasa. Alu litna pemanfaaten teknologi ras ilmu pengetahuan arah industri, maka manusia banci memanfaatken sumber daya alam secara maksimal tapi i pihak sideban situasi enda mabai konsekuensi perubahen man lingkungen alam, ija tanpa isadari manusia megati ngelakoken penggunaan lahan secara berlebihen alu erbahan pencemaren iberbagai tempat. Kekuatan-kekuatan siimiliki teknologi cenderung ekspansif ras eksploitatif. I bas sada sisi teknologi banci memicu manusia mempercepat pencapaian-pencapaian sinisurakenna i bas pemenuhen kebutuhan nggeluh, tapi i bas waktu si bersamaan teknologi banci mempercepat terjadina kerusakan ras pengurasan sumber daya lingkungan (natura resources). Keadaan enda mempercepat proses terjadina krisis lingkungan/degradasi kualitas lingkungen.[10]

Kegagalen manusia lako ndalanken tanggungjababna, njagai ras ngusahai krina tinepa bersumber kubas sikap kerangapen manusia e sendiri. Hal enda terjadi erkiteken manusia secara khusus “ ada keinginan” I bas dirina jadi seri ras Dibata. Erkiteken sura-surana ia ngelanggar pedah dibata (Kej.3:5-6). Tindaken endame sierbanca maba dampak siencedai relasi manusia ras Dibata ras sesamana bagepe ras tinepa sideban. Akar perbahanen manusia siserakah ras mengeploitasi tinepa sideban, erkiteken manusia i bayangi kebiaren kerna wari sipepagi. Hal enda me simendorong manusia semakin serakah ras meterialistik. Secara teologis banci sisimpulken maka akar kecedaan lingkungen enda terletak kubas sikap kerangapen (rakus) manusia. Sikap kebiaren manusia enda jadi erkiteken lapatuh man Dibata. Amin bage Dibata tetap erkeleng ate man TinepaNa termasuk manusia. Dibata menahan diriNa lako mereken ruang man tinepaNa gelah banci njumpai diriNa mulihken ras bertumbuh selaku gambaren Dibata. Amin bagepe , dibata labo sinik ija manusia I bas kebebasenna ngelakoken hal-hal siencedai relasi Dibata ras manusia bagepe tinepa sideban. Penyelamaten manusia ras tinepaNa teridah arah Kristus siberdimensi ekologis ras kosmis. Sikap ija Dibata mengosongken diriNa merupaken bentuk konkrit berita simeriah man manusia ras tinepaNa.[11]

Alu bage siidah uga kekelengen Dibata man tinepaNa (kosmos) siteridah Jesus Kristus e me anakNa sitonggal sireh kudoni enda (Joh.3:16). Tuhan Jesus Kristus i gelari kata Dibata (logos), siberinkarnasi jadi manusia. Hal enda nuduhke maka Tuhan Jesus nggo mpekena hubungen anatara Dibata ras manusia bagepe tinepa sideban. Kai siibayangken padan sindekah kerbna pendamaian man krina isi doni ras krina tinepa nggo terdungi ibas diri Jesus Kristus, em sebabna maka relasi simbaru Antara manusia ras tinepa sideban sedekah enda relasi dominio (ngkuasai) genduari jadi relasi comunio (persadaan). Mari erberita si meriah arah tinepa, segelah teridah maka perlu pemahamen ras penyadaren: Krisis ekologi merupaken ancamen doni enda. Gereja idilo menyuaraken suara nabiahna I bas mengatasi krisis enda, baik arah pengajaren, khotbah bagepe tindaken konkrit. Sibanci teridah arah keikutsertaan gereja, iharapken kita terutama warga Gereja sadar kerna pentingna hubungen alam ras dirina sendiri. Krisis ekologi la banci teratasi secara otomatis, sabab membutuhken kesadaran ras tanggungjabab seluruh pihak. Kita arus membudayaken hemat energi sue ras kebutuhen saja, alu bage energi ntah sumber daya alam akan terpelihara. Manusia arus mengikis sikap egoisme ras sikap konsumeristis, erkiteken doni enda hanya cukup menyediakan kebutuhan semua orang namun tidak cukup menyediakan untuk ketamakan manusia. Salah sada aksinta uga kita encidahken pentingna membudayaken bersih, membuang sampah I bas inganna ras menghemat energy I bas pemakaian listrik rsd. selamat pekan penatalayanen GBKP wari I.

                                                                        Pdt.Walder M Ginting,M.Th - GBKP Karawang (085297253157)

 

[1] Verkuyl.J, Aku Percaya, Jakarta,BPK-GM,2001,8-13.

[2] Eka Darmaputera, Iman dan tantangan Zaman, Jakarta,BPK-GM,2012,49.

[3] Moderamen GBKP, Pokok-pokok Pengakuan Iman GBKP, Moderamen,Kabanjahe,2015,10

[4] Jhon Stoot,Isu-isu Global menantang kepemimpinan Kristiani,YKBK/OMF,Jakarta,146

[5] Harun Hadiwijono, Iman Kristen,Jakarta,BPK-GM,262.

[6] LAI, Alkitab Penuntun, Gandum Mas, 2015

[7] Robert P Borrong, Etika Lingkungan Hidup dari Perspektif Kristen dalam Jurnal Pelita Zaman, Vol.13 no.1 (Bandung: yayasan Pengembangan pelayanan Kristen Pelita,1998),8.

[8] Andreas A. Yewangoe, Tidak Ada Ghetto Gereja di Dalam Dunia, Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2011, 106

[9] Otto Soemarwoto, Permasalahan Lingkungan Hidup, (Jakarta:Binacipta, 1997), 260

[10] J.E. Loveloc, Bumi yang Hidup, Jakarta: Yayasan Obor Indonesia, 1995, 7

[11] Ebenhaizer I.Nuban Timo, Allah menahan Diri, tetapi Pantang berdiam Diri, Jakarta,BPK-GM,2015,154-155.

SUPLEMEN PEKAN PENATALAYANEN WARI VII 25 JANUARI 2020

PEKAN PENATALAYANAN WARI KE-7                                                                               SABTU, 25 JANUARI 2020

INVOCATIO : Dage lit telu si tetap arus idalanken e me: erkiniteken man Tuhan, erpengarapen man Dibata, erkeleng ate man kalak sideban, janah si pentingna ibas sitelu e, e me engkelengi kalak sideban ( 1 Kor 13 : 13)

OGEN           : Mazmur 18 : 30-36

KHOTBAH     : Epesus 4 : 13 – 16

TEMA          : SEH KU TINGKAT KEDEWASAAN KRISTUS

Kata Perlebe

Visi GBKP “Jadi aron Dibata maba pasu-pasu (menjadi kawan sekerja Allah membawa rahmat), Jadi pasu-pasu salah sada syaratna eme buah kedewasaan. Adi ibas ilmu tumbuh-tumbuhen, sinuan-sinuan si enggo dewasa nge banci erbunga ras erbuah. Buah e me si banci langsung inanami kalak.

Ibas Pekan Penatalayanenta wari terakhir enda ibabai kita kubas perjuangen “Seh ku Tingkat Kedewasaan Krietus”, sekaligus enda me tema besar Pekan Penatalayanenta Ibas tahun 2020 enda. Ipake kami istileh “perjuangen” sebab ije lit proses si harus idalani gelah dewasa, pengalamen si pagit ras is entebu, si bagi ukur entah si la bagi ukur, harus idalani alu sada kiniteken kerina maba kiniulin (Rm 8:28, Yer. 29:11, Peng. 3:11 ), alu bage kerina perpulungen la kelsehen, putus asa, pesimis entah jadi pecundang ras rangap, si lit eme meriah katawari pe (I Tes.5:16), ngataken bujur ibas i kugapana pe (1 Tes,5:18).

Dewasa ijenda labo ngerana soal umur, tapi soal perukuren, perngerana ras perbahanen. Sebab melala kalak si enggo metua tapi perukuren, pngerana ras perbahanena seri ras danak-danak, sebalikna lit ka nge anak-anak tapi perukurenna, pengerana ras pengerana enggo dewasa. Kata “dewasa” ijenda banci si kunci alu kata “positif (mehuli), ertina kalak dewasa eme “rukur mehuli Positif), perbahanena mehuli (positif) ras rananna pe mehuli (positif).

Si jadi persoalen eme mehuli e menurut ise ? sebab kiniulin doni enda pe nisbi, subyektif, mehuli akapndu langa tentu mehuli kuakap, ras sebalikna mehuli kuakap langa tentu mehuli akapndu, erkiteken sie maka terjebak kita kubas sada situasi saling “menghakimi” siah kurang dewasa, sie kurang dewasa, erpengakap maka kita si dewasana, tapi adi sungkun ka kalak si deban kita ka si ladewasana kel...

Sada ngenca standart kedewasaan eme “Kristus”, em si isaksiken Paulus man perpulungen Epesus, Janah e ka me pe ipeseh man banta, gelah kita seh k tingkat kedewasaan Kristus.

Niksiki Ayat Alitab

Epesus 4, enda ngerana soal “kiniersadan kula”, tentu hal sienda ilatar belakangi litna “kinierbagen” ibas perpulungen. “Kinierbagen” e megati isalahgunaken, labo jadi nali pengiket persadan tapi justru jadi tembok si nirang-nirangi perpulungen. Kelebihen ibas sada ras sidebanna lanai jadi pasu-pasu tapi enggo jadi palu-palu.

Erkiteken sie maka Paulus nuriken man perpulungen e, gelah “dewasa” min makeken ras menyikapi kelebihen si lit ibas kita bage pe kelebihen si lit ibas kalak sideban. Salaah sada caraa menyikapi sie kerina eme; meteruk ukur, lemah lembut, saber, ola pergelut, kerina epalasna eme “kekelengen”, nggeluh ibas perdamen. Harmonis ras sinergi sue ras kulanta si melala ring-ring enda.

Perbedaan si bereken Tuhan labo gelah “kita saling engkarat ras ndendeh” tapi gelah saling mengisi ras melengkapi. Kuan-kuanen 27:17 “Desken waja mpetelam waja, bage pe manusia erlajar sapih-sapih ia” erkiteken sie maka ibereken Dibata pemere-pemere si pelain-lain, lit jadi rasul, si mpermakani perpulungen ras guru-guru. Tujunna eme gelah sikap majekken kula Kristus.

Bahan renungenta ay.13-16, mabai kita rukur positif (dewasa) ibas menyikapi perbedan, sebab tujunna e me gelah kita ersada, uga maka banci kita ersada ?

Ay. 13. Sada Kiniteken Ras Penandai Kerna anak Dibata

Enggo si lewati wari natal, maka enggo sieteh ise kin Yesus e, tubuh ibas karang asuhen, IA jadi jelma labo saja gelah banci kita ndeher, jadi teman ras kita tapi terdauhen eme “gelah sieteh uga kin harusna kita nggeluh, enggo ibahanna sada “contoh/si man ikuten”, Adi bas sekolah mbarenda megati kel ikuanken kalak si motuna kel eme “encontoh pe salah denga”.

Adi enggo ersada kiniteken ras penandaita kerna Kristus tentu kerina kita ersura-sura bagi Kristus sebagai standart kegeluhen kalak Kristen (bd. Pilipi 2:6-8) ertina kegeluhen-Na iiket ibas sada kata “jadi pasu-pasu aminna pe ngenanami kiniseran”. Adi nita kita pengikut Kristus la banci lang maka pola kegeluhenta harus bagi pola kegeluhen Kristus, adi lang tuntu labo banci ikataken kita enggo “dewasa”, aminna pe kita enggo jadi Pendeta entah Emeritus.

Dewasa è tetap mehuli (positif) ibas kerina keadaan, la nggit ndabuh kubas dosa erkiteken kalak erdosa. Tetap rukur mehuli ras ngelakoken si mehuli (bd. Yusuf man senina-seninana Kej. 50:19-21).

Ay. 14, Terombang-ambing dingen ijole-joleken angin pengajaren penipu

Salah sada ciri kalak dewasa, punya prinsip. Kai si itekina ras kai si akapna payo jadi sada si permanen ibas ia, alu bage lanai mesunah ipengaruhi. La bagi anak-anak si banci “iiming-imingi alu janji-janji istilah si gundari nina PHP, bereken janji si menggiurken mis kin akapna tuhu, tempa enggo ialokenna, erkiteken si emaka mis kel berubah prinsipna. Kalak si dewasa ibas kiniteken harus menguji kerina pengajaren alu pendahin kersah si badia (Bd. 1 Yoh.4:1 “ujilah kerina kesah, sebab enggo melala nabi-nabi perguak). Kalak si dewasa lanai man nakan dak-dak tapi nakan keras, GBKP enggo 130 tahun, hati-hati alu istilah “jenuh, monoton” seh maka ersura-sura kita lalap ndarami si mbaru, alu lanai ngukuri e payo entah la payo (bd 2 Tim,4:3 ndarami guru-guru guna ngajari ia kerna kai akapna entabeh megikenca). Kebaktin ras megiken Kata Dibata labo seri ras nonton bioskop “menarik entah la menarik, sor entah la sor, sebab e nakan pertiendin. Megiken kata Dibata ras kebaktin seri ras “man adi enggo jamna “entabeh ras la entabeh panlah”, sebab adi kune lang banci kita lemas ras sakit. Lanai lit istilah ibas kebaktin “ise pengkhotbahna”,ise pe si khotbah adi enggo itangkuhken imani e pilihen Tuhan. Kebenaren mutlak eme “kata Dibata, labo kata pendeta, hati-hati gelah ula kita papak/sesat.

Ay,15 Nuriken Si Tuhu-Tuhu Dem Ibas Keleng Ate

Salah sada dahin selaku kalak Kristen eme “ngajari kalak kerna kerina si iperintahken Yesus (bd.Mat. 28:20). 130 tahun gerejanta enggo seharusna kita mandiri ibas Teologi ras SDM, emaka enggo paksana kita siajar-ajaren erpalasken keleng ate. Ibas keleng ate lalit ngukuri keperlun pribadi, ibas keleng ate si mberat jadi menahang, ibas keleng ate lalit guak (sandiwara) tapi nuriken kerina situhu-tuhu, lalit dusta diantara kita, terbuka erbahan relasi pe lancar sada ras sidebanna.

Tahun pelayanenta “Meningkatkan Kemampuan Warga GBKP Dalam Pengelolaan Informasi dan Keterampilan Dalam Pengelolaan Tekhnologi Informasi”. Tentu sepakat kita maka tkhnologi eme alat si “mpesunah”, mpesunah kita mpeseha berita si payo bage pe si la payo. Tapi adi kalak si dewasa (mampu/cerdas) labo menyalahgunaken tehkologi ku hal-hal si la mehuli. Sebagai kalak si dewasa, ula kita nggit man “sampah” tekhnologi tapi kita harus memetik buah teknologi ras mbagiken buah tehknologi man kerina manusia.

Sie kerina maka banci jadi adi kita tetap ersada ras Kristus sumber kedewasaan e, IA me “takal sebagai sumber insfirasi, IA me takal sebagai pemimpin si ngaturken kerina kalak Kristen, alu bage ise pa la banci pulah ibas iketen persadan ras IA. Ibaras Kulanta enda, maka ibas takal (otak) si memerintah kerina pergeraken organ tubuhta, adi kune lit bagin kulanta enda si terlepas ( la terhubung ras otak, mis nge lanai rorat)

Aplikasi

  1. Pekan Penatalayanen ilakoken bas gerejanta , mengawali kerina kegiaten pelayanen, PA, PJJ, gelah kerina kita ngawan perpulungen erngasupna “menatalayanken geluh, pemeteh, dahin, waktu, kebayaken ras kerina kinilitenta jadi kemulian man Tuhan.
  2. Penatalayanen si lakoken sietiap tahun guna mpersada derap langkahta serayan ras perpulungen sue ras tahun gerejanta.
  3. Kedewasan empengasup kita makeken kerina kegeluhen ras kinilitenta e jadi pasu-pasu man doni enda.
  4. Kedewasan e tentu lit ibas sada proses, tapi ise si megenggeng seh ku kedungenna maka ngasup make panah si megeghna kal pe, seh maka banci ndatken keterkelinen dingen kehamaten (bd. Msm, 18:35-36)
  5. Kedewasan Kristus si empengasup kita tetap lit ibas kiniteken, pengarapen dingen kekelengen si tetap (1 Kor. 13:13)

Pdt Saul Ginting

GBKP Rg Bekasi

Info Kontak

GBKP Klasis Bekasi - Denpasar
Jl. Jatiwaringin raya No. 45/88
Pondok Gede - Bekasi
Indonesia

Phone:
(021-9898xxxxx)

Mediate

GBKP-KBD