Pekan Penatalayanen Wari I 21 Jan 2018

PEKAN PENATALAYANEN GBKP Wari I

Minggu, 21 Januari 2018

Invocatio: “Arah Ia ersinalsal terang kemuliaan Dibata, janah Ia tuhu-tuhu gambar Dibata. Ia me sinatang kerina si nasa lit alu kata-Na si erkuasa. Kenca ibersihken-Na manusia ibas dosa-dosa nari, kundul Ia i Surga arah kemuhen Dibata si Mada Kuasa si meganjangna” (Heber 1:3).

Ogen: Mazmur 8:1-10

Khotbah: Roma 2:1-11

THEMA: KEMULIAAN DIBATA IBAS MANUSIA

 

  1. KATA PENARUH
  • Secara umum manusia rusuren kel tanpa isadarina jadi guru nandangi kalak sideban, jadi pelatih nandangi kalak sideban. Emaka lanai ateta mamang melala jelma memberikan komentar bahken ngataken maka kalak sideban motu padahal ia sendiri labo beluh kerna kai si iajarkenna e. Umpamana, kalak si nonton pertandingen piala dunia, melala kel penonton tanpa sadarina ipandangina pemain sepak bola erkiteken la banna masuk gawang bola siitendangna e. La isadarina bahwa siiajarina e eme Ronaldo entah pe David Beckham pemain sepakbola terkenal si enggo ahli ibas bidang sepak bola.
  • Bahken bas televisi pe megati kel sisaksiken terlepas dari benar atau salah maka melala kel pengamat-pengamat siihadirken adi kune kenca lit sada peristiwa si terjadi, janah la ka sitik pengamat e menyudutken tokoh si terlibat ibas peristiwa e, umpamana peristiwa kecelakaan pesawat, gempa bumi, banjir, sunami, bom meledak, kapal tenggelam, rsd.
  • Enda me kinata kegeluhen siterjadi ibas kegeluhen manusia, lebih gampang memberikan penilaian yang negatif terhadap diri orang lain daripada hal positif padahal si mereken penilaian e sendiri pe lenga tentu ngasup ngelakokenca. Tapi lit kang perpayona kai siikataken pandangan etika Kristen, nina, “Pandangan kita terhadap sesuatu menentukan sikap kita terhadap sesuatu itu”. Ertina adi enggo siakap mehuli sekalak jelma e banci jadi mejin pe persurina e mejile kang siakap, tapi adi bas matata sekalak jelma e la mehuli mejile pe persurina pasti mejin siakap lalap. Emaka bas bahan pekan penatalayanenta berngi sipemena enda iajuk kita uga kita ngangkai “KEMULIAAN DIBATA IBAS MANUSIA”.

  

  1. PEBAGESI PENGANGKAAN KERNA TEKS
  • Ibas pasal sebelumna Rasul Paulus enggo nggambarken maka keadaan doni kalak si labo Yahudi seri melketna bagi si rusur isingetken kalak Yahudi. Tapi bas perikop enda icidahken maka kegeluhen kalak Yahudi pe seh kel melketna bahken dosa-dosa siilakoken kalak Yahudi melketen asangken kalak si labo Yahudi. Paulus menaken penjelasenna ibas perikop enda alu ngataken maka Dibata pasti reh guna ngadili kalak si erbahan dosa alu la mbeda-bedaken kalak Yahudi entah kalak si labo Yahudi.
  • Paulus mandang kalak Yahudi erkiteken nggit kel kalak Yahudi e menghakimi kalak sideban sementara ia sendiri pe ngelakoken dosa. Bangsa Yahudi secara umum eme bangsa si bangga man dirina sendiri ras mperlakuken bangsa-bangsa sideban alu merendahken ras erpengakap maka bangsa sideban seh melketna padahal bangsa Yahudi sendiri seri melketna ras seri jahatna ras kalak sideban. Aminna gia secara umum bangsa Yahudi la nembah man gana-gana bagi bangsa sideban tapi icurnakenna agamana alu ngerampasi rumah pertoton ingan nembah berhala (ay. 22). Bangsa sideban lalit bas ia undang-undang Taurat simereken pemeteh man bana ngelakoken simehuli ras si lang tentu wajar ia ndabuh kubas dosa, tapi bangsa Israel sendiri si lit bas ia undang-undang Dibata singajari ia ngelakoken si mehuli engkai maka erbahan dosa. Tapi ibas mata Dibata la ibedaken kalak si ngelakoken dosa tapi kerina iadili Dibata.
  • Perbahanen-perbahanen dosa siilakoken kalak Yahudi eme: ikatakenna maka ia bangsa pilihen Dibata tapi perbahanenna labo bagi bangsa pilihen Dibata, ietehna kai singena ate Dibata guna idalanken tapi la bage idalankenna, ietehna arah undang-undang e milih si mehuli tapi la bage ibahanna, ikatakenna maka ia sinegu-negu kalak sipentang tapi labo bage pendalankenna, ikatakenna maka ia me terang nandangi kalak si lit ibas gelap tapi labo bage ibahanna, ikatakenna maka ia me singajari kalak si motu, ia me guru kalak singuda denga tapi labo bage pengajarina, iajarina maka ibas undang-undang e enggo lit kerina pemeteh ras ketuhu-tuhun tapi arah perbahanenna labo bagi siisuratken ibas undang-undang, kalak sideban iajarina mehuli tapi ia labo bage pendalankenna, imomokenna ola nangko tapi ia nangko, ikatakenna ola erlua-lua tapi ia erlua-lua, ikatakenna maka ciga atena berhala tapi icurnakenna agamana alu ngerampasi rumah pertoton ingan nembah man berhala. (bnd. Ay. 17-22).
  • Emaka nina Rasul Paulus jelma sibage la banci lang iukum Tuhan. Kalak Yahudi erpengakap maka keadilen Dibata banci “isogok” alu ngerana megang-megang menentang perbahanen dosa siilakoken bangsa sideban sikin situhuna bangsa Yahudi sendiri pe ngelakoken dosa si bage.
  • Tapi bangsa Yahudi e ipemersikna ukurna janah la nggit jera. Si enda me erbahansa reh nembehna ate Dibata nandangi bangsa Yahudi (ay. 5). Hukumen siisehken Dibata man kalak si bage eme ibalas Dibata me pagi man tep-tep kalak sue ras kai si enggo ibahanna (ay. 6). Man kalak si ndarami kemuliaan ras kehamaten, labo guna kegeluhen si genduari enda saja tapi pe guna kegeluhen si reh eme alu la erleja-leja erbahan si mehuli ibereken Dibata me kegeluhen si tuhu-tuhu si la ermasap-masap (ay.7), ibereken Dibata kemuliaan, kehamaten ras kemalemen ate (ay. 10). Man kalak si la nggit jera ras la nggit ngelakoken singena ate Dibata bas geluhna idabuhken Dibata me pernembeh atena (ay.8), ngenanami kiniseran, kesusahen (ay. 9).
  • Hukumen ras pasu-pasu siisehken Dibata e la erdombahen man ise pe. Aminna gia bangsa Yahudi lit bas ia hak istimewa sebage bangsa pilihen Dibata tapi ukumen erkiteken la ndalanken singena ate Dibata bas geluhna, man bangsa pilihen-Na epe isehken-Na hukumen-Na e.
  • Emaka ibas pengogenta Mazmur 8:1-10 ikatakenna uga pemazmur negasken maka Dibata labo hanya Dibata kalak Israel saja tapi pencipta ras simada doni enda ras isina kerina. Emaka kemuliaan Dibata e situhuna reh teridahna arah karya-karya Dibata si mulia eme manusia (ayat 5). Erkiteken Manusia iciptaken Dibata sebage gambar Dibata (ayat 6a, band.  1:26). Manusia ngenca ciptaan Dibata sibanci erkomunikasi ras Dibata janah manusia e ibereken Dibata kuasa guna merentah kerina tinepa-Na. Itangkuhken Dibata manusia e alu kemuliaan ras kehamaten. Emaka la banci lang manusia e harusna nggeluh bagi singena ate Tuhan bas kerina dampar kegeluhenna dingen encidahken kemuliaan Dibata e ibas geluhna.

 

 

III. PENGKENAINA

  • Temata eme KEMULIAAN DIBATA IBAS MANUSIA. Ibas KBBI erti Kemuliaan eme hal (keadaan) mulia; keluhuran; keagungan; kehormatan. Ibas Alkitab Padan Sindekah (PL) 'Kemuliaan' pada umumna iterjemahken alu kata Ibrani “kavod”. Pemaken kata e erkaitan ras manusia simengacu kubas kekayaan, kemegahan, entah pe reputasi (aminna gia ibas pengertin terakhir kavod rusur kel iterjemahken 'kehormatan'). Ibas kitab Pentateukh ituriken kemuliaan Tuhan erdalan ras bangsana ndarat i Mesir nari janah teridah alu bentuk awan si mimpin bangsa e arah padang gurun (Kel 16:7, 10, Kel 24:15-18, Kel 34:5-8).
  • Ibas Padan si Mbaru (PB) kata “doxa” nggambarken pernyataan sifat ras kehadiran Dibata ibas pendahin Yesus Kristus. Kemuliaan Dibata iidah permakan-permakan paksa ketubuhen Yesus Kristus (Luk 2:9, 14). Janah ibas pustaka si badia ikataken maka manusia si enggo itepa Dibata menurut gambar Dibata enggo kehilangen kemuliaan Dibata (Rm 3:23). Janah kemulian si enggo bene ibas manusia erkiteken dosa-dosana enggo teridah mulihi arah Yesus Kristus. Janah kemuliaan Dibata si teridah arah Yesus Kristus e me si harus terus teridah ras isehken kalak si erkiniteken man kalak sideban arah pengerana ras perbahanenna.
  • Emaka arah bahan pekan penatalayanen berngi sipemena enda marilah sitata kinitekenta, cara pandangta, pengangkanta kerna Kata Dibata, penandaita kerna Dibata kenca sie sielaken man kerina jelma maka kemuliaan Dibata e teridah subuk arah pengerana ras perbahanenta. Terlebih ibas tahun 2018 enda GBKP berusaha Menumbuhkan dan Meningkatkan Kesadaran Warga GBKP Dalam Bidang Politik, Hubungan Dengan Masyarakat dan Pemerintah. Ertina la hanya bas jabu sebagai orang tua, ibas kantor sebagai pimpinan atau karyawan biasa, sebagai pemilik ibas usaha, sebagai pemimpin ibas pemerintahen enda entah sebagai masyarakat biasa tuhu-tuhu ngasup kita encidahken kemulian Dibata e.
  • Emaka jadilah kita surat Kristus siitulis labo alu tinta tapi alu Kesah Si Badia gelah ibas kai gia, ijapa gia, ras ise gia, sebagai kai gia kita tuhu-tuhu kemuliaan Tuhan e teridah arah perbahanen ras pengeranata. Guna jadi usihen man banta ndalankenca eme Yesus Kristuslah jadi usihenta. Yesus tuhu-tuhu teladan Agung man banta erkiteken arah Ia ersinalsal terang kemuliaan Dibata, janah Ia tuhu-tuhu gambar Dibata. Ia me si natang kerina si nasa lit alu kata-Na si erkuasa. Kenca ibersihken-Na manusia ibas dosa-dosa nari, kundul Ia i Surga arah kemuhen Dibata si Mada Kuasa si meganjangna (Invocatio).

Pdt. Jaya Abadi Tarigan

GBKP Bandung Pusat

PEKAN PENATALAYANEN GBKP 2018 WARI-VII, KHOTBAH MATIUS 5:13-16

Tema :

Isuruh Ku Doni Enda

1. Panggilan utama Gereja adalah memberitakan Injil Tuhan Yesus Kristus (1 Pet 2:9; Mat 28:19-20). Panggilan tersebut dilaksanakan melalui persekutuan, pelayanan dan kesaksian. Ketiganya tidak dapat dipisahkan walau dapat dibedakan. Gereja adalah persekutuan yang melayani dan bersaksi; kesaksian yang harus dilaksanaka adalah kesaksian oleh persekutuan yang harus dibarengi dengan pelayanan; pelayanan adalah pelayanan di dalam dan oleh persekutuan yang merupakan kesaksian. Dan pelaksanaan panggilan dan pengutusan adalah tanggung jawab dari seluruh warga gereja. Imamat Am orang percaya menegaskan keikutsertaan aktif semua warga untuk mengemban tugas panggilan dan pengutusan untuk memberitakan Injil Yesus Krisus.

2. Allah adalah pengutus Agung dan Missio Dei tidak dimulai dari gereja atau badan badan missi tapi mulai dari Allah, yang merupakan sumber keselamatan sekaligus sumber dan pusat missi tersebut. Panggilan tersebut menjadikan kita umat menjadi SaksiNya, AlatNya, PelayanNya dan utusanNya yang bertindak sebagai Garam dan Terang dunia( Matius 5:13-16). Teksini bagian dari Khotbah Yesus di bukit yang merupakan pidato peneguhan dan pengajaran bagi murid murid yang dipilih olehYesus.

3. Jika Yesus mengingatkan murid-murid untuk menjadi garam bukan berarti seluruh sifat garam diserap dan dipahami secara gatif namun diambil yang merupakan manfaat terbaik dari garam. Pemahaman yang salah seperti, jika garam terlalu banyak maka akan membuat makanan jadi tidak enak, maka orang Kristen janganlah terlalu banyak didunia ini. Manfaat yang terbaik yang dimaksud adalah
a. Garam berfungsi untuk mengawetkan atau mencegah kebusukkan. Kita adalah garam dunia sehingga kita harus mencegah dunia dari kebusukkan rohani dengan memberitakan Injil disertai kesaksian hidup yang baik.
b. Garam mengenakkan makanan. Koki sehebat apapun tidak akan menghasilkan makanan yang enak jika tanpa garam. Kehadiran kita harus membawa sukacita bagi banyak orang .Kehadiran kita membuat orang lain merasa dikasihi dan terhibur. Namun hati-hati karena kita tidak boleh menyenangkan hati orang lain dengan melanggar Firman Tuhan.
c. Garam mempengaruhi bukan dipengaruhi. Kita mempengaruhi orang lain untk mengikut Kristus bukan dipengaruhi untuk hidup jauh dari Kristus.

4. Terang Dunia sebenarnya adalah Yesus Kristus (Yoh 1:9). Kita adalah terang didalam Tuhan (Ef 5:8), kita memantulkan terang dari Tuhan.
a. Terang erbeda secara menyolok dengan gelap. Cara hidup kita berbeda dalam hal kejujuran kerajinan, mentaati aturan, mengasihi, mengampuni. Dalam hal yang meruakan dosa kita berbeda, tidak ada kompromi dengan dosa.
b. Terang tidak boleh disembunyikan. Kita harus mau bergaul dan berada ditengah dunia untuk menerangi mereka.
c. Terang member petunjuk dan arah. Memberi nasehat, ajakan dan teguran.
d. Terang mempengaruhi gelap bukan sebaliknya.

5. Secara khusus menjadi Garam dan terang dunia adalah penggilan orang percaya. Jadilah Garam dan Terang didalam setiap keberadaan hidup kita, baik keluarga, digereja, dipekerjaan/ usaha, di lingkungan tempat tinggal dan lain sebagainya. Tahun 2018 adalah tahun politik dan ini merupakan moment yang tepat untuk orang Kristen diutus dan bersaksi sebagai Garam dan Terang dunia baik sebagai yang kan dipilih maupun yang akan memilih.

Pdt. Erlikasna Purba.
GBKP Rg. Denpasar

PEKAN PENATALAYANEN GBKP 2018 WARI-VI, KHOTBAH MATIUS 10:1-15

Ogen :

Josua 1:1-9

Tema :

Nikapken peminpin simehuli

I.Bena Kata
Kebebasen si ibereken Dibata man manusia,salah sada banci icidahken arah uga kita banci memilih/nikapken peminpin ibas kegeluhenta.Kebebasen si ibereken Dibata tentu berbeda nge ras kebebasen si lit ibas doni enda. Harus siangkai maka kebebasen si ibereken Dibata eme ibas ketergantungenta nandangi sura-sura Dibata,emaka kebebasen ngelitken peminpin pe bage ka nge.Bebas kita bertindak,bebas ibas memilih/nikapken peminpin,tapi ibas kebebasen enda,silakoken alu singena ateNa ras proses pemilihen enda erbahanca ermulia gelar Dibata.Kebebasen si ilakoken manusia si lalit hubungenna ras Dibata,labo kebebasen kristiani.Emaka labo asal kita nikapken,asal memilih peminpin tapi lit nilai pertanggungjawabpen man Dibata.

II.Isi
Ibas perikop Matius 10:1-4 icidahken uga Yesus ndilo ajar-ajarNa si sepuluh dua kalak.Kenca Yesus ndilo kerina ajar-ajarNa,isuruhNa ajar-ajar si sepuluh dua enda berkat nehken berita keselamaten si enggo isaksikenna arah Yesus.Sebab tujun akhir ajar-ajar Yesus eme iutus jadi saksi Kristus.Ibas ayat 5-6 ikataken Yesus “ola kam bengket kubas daerah si labo kalak Jahudi ntah kuta-kuta kalak samaria,tapi dahilah kalak Israel biri-biri sienggo papak e”.Pemena Yesus nuruh ajar-ajar ku daerah kalak Israel,daerah sindeherna lebe.Banci si idah maka ibas pendilo ras pengutusen Yesus nandangi ajar-ajar memiliki tujun si khusus eme erkiteken enggo melala kalak Israel enggo papak kegeluhenna.Pengutusen Yesus jelas ras lit sasaren pengutusen emekap uga bangsa pilihen Tuhan/bangsa Israel mulihi ndalani kegeluhen alu payo.

Ibas ayat 7-8 nuduhken kai kin dahin ajar-ajar ibas meritaken kataNa:pepalem kalak sakit,pegeluh kalak mate,pepalem kalak gadamen ras pelawes setan-setan.Tugas enda jelas ras nuduhken maka lit kuasa si ibereken man ajar-ajar guna ndalanken pendilo nehken berita simeriah.Ibas ayat 9-15 nuduhken maka gegeh ras kuasa Dibata sierbahanca maka ajar-ajar ngasup nehken berita simeriah.Nehken berita keselamaten enda labo erkiteken gegeh ras sura-sura ajar-ajar,emaka labo perlu ernalem man kai si lit ibas ajar-ajar,kai iakapna si meherga si banci menunjang pelayanenna.”ola baba emas,pirak ntah tembaga,ibas perdalanen ola baba bekal,baju ose,sepatu ntah ciken”(ay.9-10).Enda nuduhken maka Yesus ersura-sura maka ajar-ajar tetap fokus ku bas erti ras makna pendilo si isehken man bana,labo erkiteken buena erta ras sikapna persikapen (mbue program) bas ajar-ajar emaka berhasil ibas pelayanenna.Yesus ngigetken kerina mulihken ku bas kiniteken si paguh “sebab kalak si erdahin patut ngaloken kai si iperlukenna.Ertina Dibata si memperlengkapi ras singkuhi simereken kepentaren,uga arus bersikap,muat sada keputusen ras la gampang menyerah.Seh maka ibas pelayanen ajar-ajar lanai kearun ate si mempengaruhi tapi ketetapen ukur si rehna ibas Yesus nari.

III.Pengkenaina
Tema ibas wari pe VI ken enda eme Nikapken peminpin si mehuli,hal enda berkaiten ras prioritas pelayanen GBKP 2018 eme “menumbuhkan dan meningkatkan kesadaran warga GBKP dalam bidang politik,hubungan dengan masyarakat dan pemerintah”,alu sada tujun jadi aron Dibata simaba kiniulin Dibata.Nikapken peminpin si mehuli jadi salah sada tanggung jawab kerina warga GBKP, lanai zamanna kita tidak peduli,la muat bagin,golput ibas pemilihen.Pentingna nikapken peminpin simehuli sendalanen ras kai si ilakoken Dibata si membebasken bangsa Israel arah perbudaken Mesir.Sipemena ilakoken Dibata eme nikapken sekalak peminpin Israel,emaka ipilihna me Musa,emaka iperintahkeNa Musa menghadap Firaun,mindo gelah bangsa Israel banci mulih ku kutana,bagepe tupung Dibata membebasken bangsa Israel ibas penjajahan bangsa Midian,Tuhan mempersiapkan Gidion jadi peminpin guna nerang kalak midian.

Kesadaren nikapken peminpin penting man banta sebab lit ungkapen:Bila kita salah makan makanan kita menyesal satu hari karena harus menahan sakit akibat salah makan,bila kita salah membeli baju,kita harus menunggu satu bulan pada waktu gajian untuk membeli baju baru,kalau kita salah potong rambut kita menyesal selama 2 bulan menunggu rambut kita tumbuh kembali,kalau kita salah memilih peminpin kita akan menyesal selama 5 tahun menunggu priodenya habis,apalagi peminpin itu salah mengambil kebijakan mungkin seumur hidup akan menjadi beban bagi rakyat akibat kebijakannya.

Tupung Dibata memilih peminpin,Dibata lebih mementingkan kualitas,labo jabaten ntahpe kiniliten.Kualitas sekalak peminpin banci si nen arah rekam jejak sope jadi peminpin.Yesus nuruh ajar ku daerah sindeher,ku daerah Israel.Berkualitas/mehuli ibas jabu,lingkungen ras sidebanna.Melala si idah peminpin ibas jabuna pe labo maba dame,bas kuta na pe labo mehuli,uga ngasup meminpin kalak sideban. Dibata ngatakenca “arus ipilihndu piga-piga kalak singasup jadi peminpin bangsa enda,kalak enda arus mbiar man Dibata,banci itegi ras la ngit ngaloken sogok”(Kel.18:21).Sada hal si utama ibas nikapken peminpin si mehuli eme sekalak peminpin arus lit ibas ia pusuh sibersih,sekalak peminpin arus mereken dirina nandangi kerina si ipinpinna labo hanya man kelompok tertentu.Secara sederhana peminpin simehuli arus lit ibas ia kemampuan untuk memipin (to lead),menuntun (to guide),mengarahkan (to direct),mengatur (to manage) ras mereken pengaruh (to influence).Dibata erngena ate man peminpin simehuli,nina Tuhan man Josua “Aku tetap ras kam,la ndigan pe kam ku tadingken,sabab kam kap si minpin bangsa enda guna ndatken taneh si enggo ku padanken (Jos.1:9)Peminpin simehuli ras benar iarak-arak Dibata ibas kegeluhenna.Mari radu ras kita nikapken/menentuken peminpin si mehuli guna kiniulin kegeluhenta.

Pdt Rena Tetty Ginting
Runggun Bandung Barat

Info Kontak

GBKP Klasis Bekasi - Denpasar
Jl. Jatiwaringin raya No. 45/88
Pondok Gede - Bekasi
Indonesia

Phone:
(021-9898xxxxx)

Mediate

GBKP-KBD