PEKAN PENATALAYANEN GBKP 2018 WARI-IV, KHOTBAH LUKAS 8:1-3

Invocatio :

Sabab merangap nandangi duit eme sumbul kerina
kejahaten.Enggo lit piga-piga kalak simerangap nandangi duit lanai tetap ibas kiniteken janah gulut ukurna ibahan erbage-bage kecedan ate” (1 Timotius 6:10)

Ogen :

Amos 5 : 12 – 13

Tema :

“Duit:Dampar Teologi ras Politik”

 

1. Pengertin Duit/Uang menurut KBBI : alat tukar atau standard pengukur nilai(kesatuan hitungan) yang sah, dikeluarkan oleh pemerintah suatu negara berupa kertas, emas, perak atau logam lain yang dicetak dengan bentuk gambar tertentu.

”Uang bukanlah segala-galanya, akan tetapi Ingat, Segala-galanya menggunakan Uang” .

2. Piga-piga wari silewat ibas media sosial lit vidio sienggo jadi “viral” eme sekalak calon gubernur mbagi-mbagiken duit i salah sada gereja. Teridah ibas vidio e “Mr X” mabagi-mbagiken duit tukaren Rp.50.000.-Kejadian enda mbar jadi soroten, mbue komentar lit sinalahken Pandita, lit ka sinalahken Majelis bahkan litka sinalahken Moderamen GBKP. Gereja harus bersuara ibas kejadin enda. Pendukung “Mr X” enggo mengklarivikasi masalah enda bahwa kejadian enda labo lit hubungenna ras kampanye janah mbagiken duit man anak-anak ibas perayaan-perayan merupaken tradisi sirusur ilakoken.
I akap kami mbagiken duit labo salah tapi ibas mbagiken duit lit “umputenna”, sabab “Mr X” ibas persiapen menjadi Calon Gubernur enda me sijadi “Money Politik” janah kejadian enda “iviralaken ibas media sosial enda pe igelari “Politik”.

3. Dampak/keberadaan duit memang luar biasa, la hanya ibas ndaramisa tapi pe ibas makekenca banci manusia erdosa. Duit; “Adi lalit muit-uit, tapi adi lalit jadi mekuit” .Lit ungkapen nina Duit eme “Kapias Liang Barat, Merim la erbau, empat bagin perkenana”’ AYO reh siangna, MATA reh terangna, CUPING reh erpemegina ras ODAK reh nahangna.

4. Arah bagin-bagin kata Dibata(Invocatio,Ogen ras Khotbah) berngi sipelimaken enda isingetken man banta kerna kuga ndarami/ndatken ras makeken duit ibas kegeluhen siteptepwari;
Ibas ndaramisa man jagan gelah kita ola merangap sierbahanca lanai kita ibas kiniteken janah gulut ukurta (Invocatio). Ibas kita ndaramisa man jagan gelah ula kita “nindas kalak bujur” bagepe ola kita “ngaloken sisip”.(Ogen) Ibas kita mekekenca , sipakekelah guna simehuli, guna mendukung dahin keselamaten.(Kotbah).

5. Ibas bagin Khotbah enda isingetken piga-piga diberu sienggo ipepalem Yesus ibas erbage-bage pinakit nari ras kuasa-kuasa setan nari mereken erta-ertana guna napati dahin pelayanen Yesus ras ajar-jarNa.
Pemere enda labo lit unsur “politik” sabab labo lit arapen sideban umpamana gelah Yesus ngangkatken derajat/harga diri diberu-diberu, entah pe gelah Yesus “tutup mulut” nandangi latar belakang diberu-diberu enda.
Pemere enda eme Persembahen guna dahin berita simeriah.

6. Diberu-diberu enda nampati Yesus ras ajar-ajarNa alu erta-ertana(Bhs.Ind.:”Perempuan-perempuan ini melayani rombongan dengan kekayaan mereka”). Kata “erta-ertana”/”kekayaan” labo ibas erta kalak enda kalak bayak tapi lebih tepat iterjemahken:”milik mereka” atau “harta mereka”.
Ibas kita mere, ibas kita nehken Persembahen silit ibas kita nge sipindo Tuhan, asa gegeh kengasupen silit ibas kita janah kai sibereken erpalasken kiniteken mbelin kal gunana ibas dahin keselamaten bagepe mbelin kal gunana man banta, maka sitading ibas kita e erkiteken pasu-pasu Tuhan cukup ras jadi keriahen man banta.

Pdt.Iswan Ginting Manik.
GBKP Rg. Pondok Gede

PEKAN PENATALAYANEN GBKP 2018 WARI-IV, KHOTBAH ROMA 13:1-7

Invocatio :

“Persingetilah ia kerina gelah patuh man pemerentah ras
sierkuasa, ibegikennalah katana Dingen nggit ndalanken kerina dahin simehuli” (Titus 3:1)

Ogen :

Masmur72 : 1 – 4

Tema :

Pemerentah e me PersuruhenDibata


Uraian dan Penjelasan :
Geluh kalak sitek la banci lang lit ibas kepkepen sada kekuasan. Kekuasan sinimaksud ijenda e me sada pemerentahen siganjangen asa kinata geluh manusia selaku rayat singgeluh iteruh kuasa pemerentahen e. Arah kekuasan pemerentahen iaturken kecibal perdalanen geluh manusia gelah tuhu-tuhu mehuli dingen ratur. Sabab ibas kuasa pemerentahen e lit aturen ras alat (perangkat) guna ndalanken kekuasan ras tindaken guna kiniraturen. Kiniraturen e rulih arah dua dampar sibiakna ngelakoken perbahanen simehuli ras bagepe ipepayo kubas perbahanen sijahat. Si mehuli tanda kepatuhen nandangi pemerentahen, sipatut ndatken pujin entahpe penghargan (ay 3). Tapi si la patuh nandangi kekuasan pemerentahen e la banci lang arus ibereken pengukumen (ay 4b) erkiteken ngelakoken biak sijahat erkiteken la patuh ras la mehamat nandangi kuasa siterganjangen sindalanken kuasa pemerentahen e. Enda me pemerentahen sibiakna guna kiniraturen nggeluh ibas doni enda.

Ibas kata exoisia (Yunani), potestas (Latin) ertina kekuasan, penguasa (bentuk jamak yaitu para penguasa) – dalam terjemahan BIS menggunakan kata exousiais menjadi pemerintah yang menunjuk pada suatu kuasa yang melebihi, yang berada di atas, atasan. Ibas bagin surat Paulus ijenda nuriken hal simbaru siarus ipatuhi kalak Kristen siniperingeti Paulus ibas bagin 12 : 14 – 21, kerna hubungen kalak Kristen nandangi kalak iluar keersadan ibas perpulungen kalak Krsiten e. Termasuk kalak sindalanken kuasa pemerentahen. Maka selaku kalak Kristen arus ncidahken ras ndalanken kepatuhen nanandangi pemerentahen, sabab isepe labo banci pulah ibas kekuasan e nari. Gelah ola lit pengakap selaku kalak Krsiten ibebasken ia ibas tuntuten entahpe aturen sinibereken pemerentahen si la erndobahen nandangi isepe.

Pedah ibas surat Paulus man kalak Kristen kerna kepatuhen man kuasa pemerentahen eme sada kuasa siterganjangen (kuasa siidas nari), ije mbai bas palas kegeluhen kalak Israel nari menaken litna kuasa pemerentahen kerajaan Israel siipinpin sekalak rajana. Pengogen ibas Masmur 72 : 1 – 4 ibas Salomo nari, ningetken masa kegeluhen Israel iteruh kepempinen raja Salomo alu kepentarenna bekasna ia ertoto mindo man Dibata (I Raj 3:9), jenari terberita ia man bangsa-bangsa sideban (I Raj 4), erkiteken tole ibangunna Rumah Pertoton ingan Dibata ringan pusat penembahen Israel man Dibata, sienggo isuraken dingen ipindoken raja Daud man Dibata, tapi ibereken Dibata maka anakna Salomo sibanci mbangun Rumah Pertoton e (I Raj 5 : 5, II Sam 7: 12 – 13, I Kro 17 : 12). Arah raja me ipetangkas sura-sura Dibata dingen rumah Pertoton e jadi penembahen man Dibata simereken kekuasan man bangsaNa. Kuasa kepemimpinen raja la banci lang adil dingen bujur terlebih nandangi kalak simusil-musil. Ibas pertoton Salomo (ogen) kuasa Dibata ipetangkas arah kekuasan pemerentahen raja banci ngadili subuk raja sendiri bagepe rayat kerina sinipinpinna.

Erkiteken si e Paulus ibas suratna enda mengklaim ngataken, maka kuasa pemerentahen siapaipe ibas doni enda ibas kerina penguasa nari, kerinana kuasa-kuasa e lit iteruh kuasa Dibata nari kap, janah kuasa e ibas Dibata nari kap rehna (ay 1). Ibas ndalanken pemerentahen ras kepatuhen nandangi kuasa e, tep-tep kalak arus patuh. Sabab kepatuhen e, eme kepatuhen man Dibata simada kerina kuasa si lit ibas doni enda. Kepatuhen arus idalanken alu pusuh (psukhe–Yun, jiwa - soul) ibas kata pasa ertina tiap-tiap orang tep-tep kalak arus patuh. (Kata patuh identic dengan arti kata psukhe), seseorang menjadi tunduk (hupotassestho). Tidak terkecuali sindalanken pemerentahen e, bagi raja Salomo ndai nandangi aturen pemerentahen arah undang-undang singaturken pemerentahen Israel sirehna ibas Dibata nari.

Catatan Penulis untuk direnungkan :
1. Patut selaku warga gereja perpulungen, rayat ras masyarakat notoken simaba ras minpin pemerentahen selaku sierkuasa, dingen patuh (ibas pusuh nari) ndalanken kerina pengaturken ibas kuasa pemerentahen e nari.
2. Tetapi perlu juga dikriti siapakah seorang yang memerintah berkuasa benarkah dan sungguh patuh kepada Allah menurut agamanya. Mengetahui tata aturan dalam ketaatan beragama. Apalagi sampai pindah agama, perlu dipertanyakan dan direnungkan. Peminpin sikugange e sibanci saja rulih ibas paksana ia menjabat selaku pemerentah...

PdtMerry Tatuwo br Kembaren
Perpulungen GBKP Makassar

PEKAN PENATALAYANEN GBKP 2018 WARI-III, KHOTBAH KEJ. 1:26-27

Invocatin :

Kolose 3 : 10

Ogen :

Epesus 4 : 17-24

Tema :

Manusia eme tempas Dibata.

 

I. Tahun 2018 enggo sibentasi sedekah 23 wari . ertina Kita enggo berbuat banyak sedekah 23 wari enda guna mpermuliaken Dibata bagepe erbahan simehuli nandangi temanta manusia. Emaka enggo banci sigejabken kuga Dibata ngarak-ngarak gerejaNa, bagpe pengarak-ngarak kita kerina sebagai perpulungenNA.
Ibas Tahun 2018 enda GBKP mengangkat Thema Tahun Program eme, “ Menumbuhkan dan Meningkatkan Kesadaran warga GBKP dalam bidang Politik, hubungan dengan Masyarakat dan pemerintah”
Kita tau di tahun 2018 ini adalah tahun politik dimana ada 171 pemilihan Gubernur dan wakil, Bupati dan wakilnya juga wakilta dan wakilNya. Maka dari itu kita sebagai warga Gereja dan warga Negara akan mensukseskan kegiatan pilkada di negara kita ini. Sebagai warga Gereja kita akan ikut memilih dan tidak menyia-nyiakan suara kita bagi daerah kita masing-masing.

II. Uraian Teks.
Kejadian 1 : 26-27 eme merupakan pendahin si terakhir ibas penciptaan ija kenca enggo ijadiken Dibata kerina sinasana, eme sebagai si ibutuhken manusia, emaka Dibata merencanaken ciptaan manusia. Lit perbedaanna. Ija adi Dibata njadi ken kerina sinasana, hanya alu kata jadilah, tapi guna njadiken manusia maka nina Dibata “ Sijadikenlah ( Kejadian 1 , 7,26)
Hal enda ncidahken maka penciptaan manusia eme simulia, manusia eme segambar ras Dibata , bagepe harus lewat perencaaan, manusia enda me si erkuasa nandangi sidebanna, emaka harus alu rencana simataeng, sebab ia me pagi singkuasai kerina tinepa –tinepa sideban. Emaka Dibata njadiken manusia ndai dilakili ras diberu

III. Pengkenaina.
Arah bahanta berngi ke III enda ngigetken kita eme guna banci menyadari isekin kita enda , kita eme manusia si ijadiken Dibata dilaki ras Diberu si segambar ras Ia, emaka kujapape kita , maka kita ncidahken gambar Dibata nandangi doni enda . Erkiteken sie maka kita harus nuduhken cara-cara Dibata ngelengi kita nandangi kerina manusia.( Band Yoh 3 : 16)
Kehadiranta ku doni enda kepeken labo guna ngkernepken/memusnahken doni, tapi kita eme nguasai arah kita ngkelengi kerina si enggo ijadiken Dibata.
Baik sesama manusia bagepe ciptaan si debanna, sebab kerina tinepaNa e lit hubungen saling membutuhkenm, saling menopang emaka tanpa ciptaan sideban maka kita enda labo lit ertina.
Manusia eme tinepa Dibata, dilaki ras Diberu , ngigetken maka kerina kita (Dilaki-Diberu) seri ilebe lebe Dibata. Sebab tanpa dilaki labo lit ertina Diberu bagepe tanpa diberu labo lit ertina dilaki, dilaki, diberu saling membutuhkan ia, emaka enggo cocok ( Kejadian 2 : 23a) Dilaki cocok/ payo man Diberu ras diberu cocok man dilaki.
Bagepe Dibata hanya mereken kuasa , gelah ngkuasai ciptaan sideban, hal enda ngingetken man banta maka kita labanci ngkuasai Dibata sebagai penciptaa, ras labanci ngkuasai sesama manusia sebagai ciptaan si mulia.
Dibata emne Tuhan ras Juruselamat man manusia eme sahabat sama-sama ipakai guna jadi eme agen-agen keselamaten si serina idur Dibata nari.

IV. Pointer
a. Kita manusia iciptaken seturut ras rencana Dibata . Ula sia siaken maka kehadiran Dibata jadi terang.
b. Kita iberekrn kuasa nguasai ciptaan sideban selain manusia, kelengilah aku mehuli.
c. Kita ijadiken dilaki ras diberu , kerja samalah alu mehuli guna menghadierken syalom.
d. Tahun 2018 eme Tahun Politik, mamfaatken guna menghadirken kerajaan Dibata ibas setiap pemilihen ija kita tading


Salom

Pdt A. Brahmana

Ketua GBKP Klasis Jakarta-Kalimantan

Info Kontak

GBKP Klasis Bekasi - Denpasar
Jl. Jatiwaringin raya No. 45/88
Pondok Gede - Bekasi
Indonesia

Phone:
(021-9898xxxxx)

Mediate

GBKP-KBD