Pekan Penatalayanen Wari IV 24 Jan 2018

PEKAN PENATALAYANEN GBKP Wari IV

Rabu 24 Januari 2018

Invocatio : “Persingetilah ia kerina gelah patuh man pemerentah ras sierkuasa, ibegikennalah katana dingen nggit ndalanken kerina dahin si mehuli” (Titus 3:1).

Ogen      :      Masmur 72 : 1 – 4

Khotbah :      Roma 13 : 1 – 7

Tema       :      Pemerentah e me Persuruhen Dibata

 

Uraian dan Penjelasan :

 

Geluh kalak si tek la banci lang lit ibas kepkepen sada kekuasan. Kekuasan sini maksud ijenda e me sada pemerentahen si ganjangen asa kinata geluh manusia selaku rayat si nggeluh iteruh kuasa pemerentahen e. Arah kekuasan pemerentahen iaturken kecibal perdalanen geluh manusia gelah tuhu-tuhu mehuli dingen ratur. Sabab ibas kuasa pemerentahen e lit aturen ras alat (perangkat) guna ndalanken kekuasan ras tindaken guna kiniraturen. Kiniraturen e rulih arah dua dampar sibiakna ngelakoken perbahanen si mehuli ras bagepe ipepayo kubas perbahanen si jahat. Si mehuli tanda kepatuhen nandangi pemerentahen, si patut ndatken pujin entahpe penghargan (ay 3). Tapi si la patuh nandangi kekuasan pemerentahen e la banci lang arus ibereken pengukumen (ay 4b) erkiteken ngelakoken biak si jahat erkiteken la patuh ras la mehamat nandangi kuasa siterganjangen si ndalanken kuasa pemerentahen e. Enda me pemerentahen si biakna guna kiniraturen nggeluh ibas doni enda.

Ibas kata exoisia (Yunani), potestas (Latin) ertina kekuasan, penguasa (bentuk jamak yaitu para penguasa) – dalam terjemahan BIS menggunakan kata exousiais menjadi pemerintah yang menunjuk pada suatu kuasa yang melebihi, yang berada di atas, atasan. Ibas bagin surat Paulus ijenda nuriken hal simbaru si arus ipatuhi kalak Kristen si ni peringeti Paulus ibas bagin 12 : 14 – 21, kerna hubungen kalak Kristen nandangi kalak iluar keersadan ibas perpulungen kalak Krsiten e. Termasuk kalak sindalanken kuasa pemerentahen. Maka selaku kalak Kristen arus ncidahken ras ndalanken kepatuhenna nandangi pemerentahen, sabab ise pe labo banci pulah ibas kekuasan e nari. Gelah ola lit pengakap selaku kalak Krsiten ibebasken ia ibas tuntuten entah pe aturen sini bereken pemerentahen si la erndobahen nandangi ise pe.

Pedah ibas surat Paulus man kalak Kristen kerna kepatuhen man kuasa pemerentahen eme sada kuasa siterganjangen (kuasa si idas nari), ijemba ibas palas kegeluhen kalak Israel nari menaken litna kuasa pemerentahen kerajaan Israel si ipinpin sekalak rajana. Pengogen ibas Masmur 72 : 1 – 4 ibas Salomo nari, ningetken masa kegeluhen Israel iteruh kepempinen raja Salomo alu kepentarenna bekasna ia ertoto mindo man Dibata (I Raj 3:9), jenari terberita ia man bangsa-bangsa sideban (I Raj 4), erkiteken tole ibangunna Rumah Pertoton ingan Dibata ringan pusat penembahen Israel man Dibata, si enggo isuraken dingen ipindoken raja Daud man Dibata, tapi ibereken Dibata maka anakna Salomo si banci mbangun Rumah Pertoton e (I Raj 5 : 5, II Sam 7: 12 – 13, IKro 17 : 12). Arah raja me ipetangkas sura-sura Dibata dingen rumah Pertoton e jadi penembahen man Dibata si mereken kekuasan man bangsaNa. Kuasa kepemimpinen raja labanci lang adil dingen bujur terlebih nandangi kalak simusil-musil. Ibas pertoton Salomo (ogen) kuasa Dibata ipetangkas arah kekuasan pemerentahen raja banci ngadili subuk raja sendiri bagepe rayat kerina si ni pinpinna.

Erkiteken si e Paulus ibas suratna enda mengklaim ngataken, maka kuasa pemerentahen si apai pe ibas doni enda ibas kerina penguasa nari, kerinana kuasa-kuasa e lit iteruh kuasa Dibata nari kap, janah kuasa e ibas Dibata nari kap rehna (ay 1). Ibas ndalanken pemerentahen ras kepatuhen nandangi kuasa e, tep-tep kalak arus patuh. Sabab kepatuhen e, eme kepatuhen man Dibata si mada kerina kuasa si lit ibas doni enda. Kepatuhen arus idalanken alu pusuh (psukhe –Yun, jiwa - soul) ibas kata pasa ertina tiap-tiap orang tep-tep kalak arus patuh. (Kata patuh identic dengan arti kata psukhe), seseorang menjadi tunduk (hupotassestho). Tidak terkecuali sindalanken pemerentahen e, bagi raja Salomo ndai nandangi aturen pemerentahen arah undang-undang singaturken pemerentahen Israel si rehna ibas Dibata nari.

Catatan Penulis untuk direnungkan :

  1. Patut selaku warga gereja perpulungen, rayat ras masyarakat notoken si maba ras minpin pemerentahen selaku sierkuasa, dingen patuh (ibas pusuh nari) ndalanken kerina pengaturken ibas kuasa pemerentahen e nari.
  2. Tetapi perlu juga dikritisi apakah seorang yang memerintah berkuasa benarkah dan sungguh patuh kepada Allah menurut agamanya. Mengetahui tata aturan dalam ketaatan beragama. Apalagi sampai pindah agama, perlu dipertanyakan dan direnungkan. Peminpin si kuga nge e sibanci saja rulih ibas paksana ia menjabat selaku pemerentah...

Penulis : Pdt Merry Tatuwo br Kembaren

Perpulungen GBKP Makassar

Pekan Penatalayanen Wari III 23 Jan 2018

Pekan Penatalayanen GBKP Wari III

Selasa 23 Januari 2018

Invocatio : “Janah genduari enggo ipakendu manusia si mbaru. Kam genduari manusia si mbaru si tetap ipebarui Dibata si njadiken kam rikutken tempasNa jine. Tujunna e me gelah itandaindu alu serta Dibata” (Kolose 3 : 10).

Ogen     : Epesus 4 : 17-24

Khotbah: Kejadian 1 : 26-27

Tema     : Manusia eme tempas Dibata.

  1. Tahun 2018 enggo sibentasi sedekah 23 wari. Ertina Kita enggo berbuat banyak sedekah 23 wari enda guna mpermuliaken Dibata bagepe erbahan simehuli nandangi temanta manusia. Emaka enggo banci sigejabken kuga Dibata ngarak-ngarak gerejaNa, bagepe pengarak-ngarak kita kerina sebagai perpulungen-Na.

Ibas Tahun 2018 enda GBKP mengangkat Thema Tahun Program eme, “ Menumbuhkan dan Meningkatkan Kesadaran warga GBKP dalam bidang Politik, hubungan dengan Masyarakat dan pemerintah”.

Kita tahu di tahun 2018 ini adalah tahun politik dimana ada 171 pemilihan Gubernur dan wakil, Bupati dan wakilnya juga wakilta dan wakil-Nya. Maka dari itu kita   sebagai warga Gereja dan warga Negara akan mensukseskan kegiatan pilkada di negara kita ini. Sebagai warga Gereja kita akan ikut memilih dan tidak menyia-nyiakan suara kita bagi daerah kita masing-masing.

  1. Uraian Teks.

Kejadian 1 : 26-27 eme merupakan pendahin si terakhir ibas penciptaan ija kenca enggo ijadiken Dibata kerina sinasana, eme sebagai si ibutuhken manusia, emaka Dibata merencanaken ciptaan manusia. Lit perbedaanna. Ija adi Dibata njadiken kerina sinasana, hanya alu kata jadilah, tapi guna njadiken manusia maka nina Dibata “Sijadikenlah” ( Kejadian 1:26-27).

Hal enda ncidahken maka penciptaan manusia eme simulia, manusia eme segambar ras Dibata, bagepe harus lewat perencaaan, manusia enda me si erkuasa nandangi sidebanna, emaka harus alu rencana simatang, sebab ia me pagi siengkuasai kerina tinepa-tinepa sideban. Emaka Dibata njadiken manusia ndai dilakili ras diberu.

Arah bahanta   berngi peteluken enda ngigetken kita eme guna banci menyadari isekin kita enda, kita eme manusia si ijadiken Dibata dilaki ras Diberu si segambar ras Ia, emaka kujapape kita, maka kita ncidahken gambar Dibata nandangi doni enda. Erkiteken sie maka kita harus nuduhken cara-cara Dibata engkelengi kita nandangi kerina manusia (Bd. Joh 3:16).

Kehadirenta ku doni enda kepeken labo guna engkernepken/ memusnahken doni, tapi kita eme engkuasai arah kita engkelengi kerina si enggo ijadiken Dibata.

Baik sesama manusia bagepe ciptaan si debanna, sebab kerina tinepaNa e lit hubungen saling membutuhken, saling menopang emaka tanpa ciptaan sideban maka kita enda labo lit ertina. Manusia eme tinepa Dibata, dilaki ras Diberu, ngigetken maka kerina kita (dilaki-diberu) seri ilebe-lebe Dibata. Sebab tanpa dilaki labo lit ertina Diberu bagepe tanpa diberu labo lit ertina dilaki. Dilaki ras diberu saling membutuhkan ia, emaka enggo cocok (Kejadian 2:23a). Dilaki cocok/ payo man diberu ras diberu cocok man dilaki.  

Bagepe Dibata hanya mereken kuasa, gelah ngkuasai ciptaan sideban, hal enda ngingetken man banta maka kita la banci ngkuasai Dibata sebagai pencipta, ras la banci ngkuasai sesama manusia sebagai ciptaan si mulia.

Dibata eme Tuhan ras Juruselamat man manusia, kita eme sahabat sama-sama ipakai guna jadi agen-agen keselamaten si kerina idur Dibata nari.

  1. Pointer
  2. Kita manusia iciptaken seturut ras rencana Dibata . Ula sia-siaken maka kehadiran Dibata jadi terang.
  3. Kita ibereken kuasa nguasai ciptaan sideban selain manusia, kelengilah aku mehuli.
  4. Kita ijadiken dilaki ras diberu, kerja samalah alu mehuli guna menghadirken syalom.
  5. Tahun 2018 eme Tahun Politik, manfaatken guna menghadirken kerajaan Dibata ibas setiap pemilihen ija kita tading.

Pdt Andarias Brahmana, S.Th

Ketua Klasis Jakarta-Kalimantan

Pekan Penatalayanen Wari II 22 Jan 2018

Pekan Penatalayanen GBKP Wari II

Senin 22 Januari 2018

Invocatio        : “To, pepulunglah kerina kalak Jahudi si lit i kuta Susan enda ; ertoto dingen erpuasalah kam kerina guna aku. Ola kai pe pan entah inemndu telu wari telu berngi dekahna. Aku ras suruh-suruhenku si diberu pe bage ibahan kami. kenca bage lawes aku ndahi raja, aminna gia e ngelanggar aturen. Adi terpaksa kin aku mate kerna si e; mate pe labo dalih” (Ester 4:16).

Ogen               : Matius 2:16-18

Khotbah         : Kejadian 41:48-57

Tema               : Politik: Erti ras Ulihna

 

I.Perlebe

Politik berasal dari bahasa Belanda politiek ras bahasa Inggris politics, si masing-masing bersumber ibas bahasa Yunani politika – yang berhubungan dengan negara. Secara etimologi kata politik masih berhubungan dengan polisi, kebijakan. Kata politis berarti hal-hal yang berhubungan dengan politik. Kata politisi berarti orang-orang yang menekuni hal politik. Secara terminologi politik menunjuk kepada satu rangkaian tujuan yang hendak dicapai atau cara-cara atau arah kegiatan tertentu untuk mebcapai tujuan tertentu. Lebih mengarah kepada kebijakan untuk mewujudkan kebaikan dalam hidun masyrakat.[1]

Ibas pengertian enda maka setuhuna politik guna maba kiniraturen dan kinilulin jelma sinterem. Politik labo melket sebab ije ncakapken kerna usaha-usaha masyarakat lako muat keputusen ras kebijaksanaan bersama sincidahken kinersadaan ras kiniulin kerina masyarakt labo guna kiniulin kelompok-kelompok tertentu. Walaupe nyatana melala dengan politik e ipake guna kepentingen kelompok-kelompok tertentu. Ngidah si e maka sijadi labo politik e si la mejile tapi para politisina si la mehuli.

  1. Isi

            Ibas Kejadian 41:48-57 eme nuriken kerna kehadiren Jusup si banci maba pembaharuan si mehuli man bangsa Mesir bagepe bangsa si debanna paksa si e. Jusup sukses guna menyelamatken Mesir ibas masa kelihen nari. Walaupe ope denga si e Jusup harus ngaloken sada perbeben si luar biasa, la hanya arah kalak si deban tapi arah senina-seninana pe. Paksa Jusup ibas penjara jumpa ia ras sekalak juru minum (Kej. 41:9-13) si akhirna maba Jusup jumpa ras raja guna ngertiken arti nipi raja. Kenca Jusup banci ngantusi nipi raja bage guna ngakaken kiniseran si nandangi jadi i Mesir ras sekelewetna, maka meriah ukur raja ibas kerina penuriken Jusup. Kenca sie raja ndarami si cocok guna ndahiken dan=hin pepulung gandum-gandum ntah pe hasil rani dekahna 7 tahun guna persiapen paksa kelihen 7 tahun ke depan. Raja la ndatken jelma si banci ndahiken dahin e maka iangkat raja Jusup guna jadi pemimpin si ngaturken kerina perekonomian rakyat alu cara si tepat. Kiniteruken ukur Jusup ilebe-lebe Dibata erbahanca Jusup ibereken sada tanggung jawab si mbelin guna memimpin kiniraturen perekonomian bangsa Mesir. La lit sikap merasa beloh ran jago ibas Jusup, selaku pemimpin/wakil raja Jusup ngasup ngaturken kerinana alu mehuli.

            Kenca mbentasi 7 tahun masa kelimpahen maka reh paksa kehihen, ibas si e labo lit kebiaren si jadi i Mesir sebab kerina lumbung-lumbung guna nimpan hasil panen tetap lit. Bahken kerina bangsa sekelewet Mesir banci ndatken panganen i Mesir nari. Arah si e terbukti selakuk pemimpin Jusup nduhken dirina la ngukuri dirina jine si enggo jadi wakil raja si ope denga si e ia lit ibas penjara. Tapi Jusup ngukurken sejahtera masyarakatna. Kebijakken politik si ibahan Jusup tuhu maba sejahtera man masyarakat si ipimpimna. La hanya negarana tapi ku sekelewetna pe ngaloken kesejahteraan.

            Jusup la ndarami keuntugen ibas jabaten sialokennna, malah ipakena guna tuhu-tuhu nampati jelma sinterem, bage pe Ester (Invocatio) ngasup makeken ‘jabatenna’ selaku ndehara raja erkorban guna kepentingen bangsana walaupe berat tantangen si harus ihadapina. Kai siibahan Jusup ras Ester selaku pemimpin la terlepas kerna kegeluhenna si tetap erpengendes man Dibata ras ertanggungjawab man rakyatna arah jabaten sialokenna. Beda ras Herodes si make jabaten si lit ibas ia guna maba kiniseran man kalak si deban gelah ia banci tetap erkuasa (Matius 2:16-18).

III. Pengkenaina

            Kegiatan politik la banci terpisahken ibas partai politik. Maka partai politik rusur ikataken sebagai kendaraan politik. Arah partai politik e maka kelompok-kelpompok tertentu mpeseh aspirasi politikna si rusur banci terjadi pemaksaan kehendak (bdn. Herodes-ogen). Biasana partai politikna mengutamaken kepentingen partaina sekalipun nina guna kepentingen negara. Emaka gereja la banci ipengaruhi kerna sura-sura doni si bertopengkan partai politik Kristen ato sejenisna alu alasen membela hak-hak Kristen ato mewujudken Indonesia Baru berdasarken ajaren-ajaren Kekristenan. Gereja si maba terang ras sira man doni enda la perlu berpolitik praktis tapi harus hadir mereken sumbangsih si la ternilai ergana eme arah mendukung reformasi kebagsaaan si enggo terpuruk, menghargai pancasila bagepe tetap jaga kiniersadaan sebage teladan man persatuan nasional. Arah si e gereja banci menghadirken sesuatu si berarti man bangsa ras negara Indonesia. Bagi perbahanen Jusup ras Ester selaku rakyat ia banci mereken sada sumbangsih si maba kiniulin man bangsana bagepe jelma sinterem walaupe la gampang tantanngen si harus ihadapina. Kehadiren Jusup ras Ester ncidahken terang ras sira si maba kiniulin man kerinana.

Pdt. Mulianta Enaria Br Purba, S.Th

GBKP Cibubur

 

[1] https://googleweblight.com/?lite_url=https://id.m.wikipedia.org/wiki/Politik

Info Kontak

GBKP Klasis Bekasi - Denpasar
Jl. Jatiwaringin raya No. 45/88
Pondok Gede - Bekasi
Indonesia

Phone:
(021-9898xxxxx)

Mediate

GBKP-KBD