SUPLEMEN PJJ TANGGAL 10-16 MARET 2019, PILIPI 1:9-10

Pilihlah Si Mehulina

Pilipi 1:9-10

 

A.Pendahuluan
Waktu dan situasi membuat Paulus harus berpisah dengan jemaat yang begitu dikasihinya. Sekalipun Paulus tidak lagi bersama-sama dengan jemaat di Filipi, tetapi mereka senantiasa gigih memberitakan Injil. Karena itu, Walaupu Paulus tidak lagi tinggal di Filipi, ia tidak pernah melupakan mereka. Persekutuan untuk memberitakan Injil menjadi sebuah kenangan yang tidak terlupakan oleh Paulus. Persekutuan yang memberitakan Injil ini menjadi pokok doa yang terus menerus dipanjatkan Paulus. Paulus berdoa agar kasih yang telah mereka bangun makin teguh melalui pengetahuan yang benar. Sehingga jemaat Filipi dapat memelihara persekutuan untuk hidup yang benar, yang suci dan tak bercacat menjelang hari Kristus. Dengan demikian, saat kedatangan Kristus yang dinanti-nantikan, mereka didapati sedang berjaga-jaga untuk memperoleh hidup yang kekal.

B. Isi
Paulus berdoa bagi jemaat Filipi untuk kasih mereka berlimpah dan lebih mengetahui dan setiap pengertian, sehingga mereka mampu menyetujui atau memutuskan apa yang terbaik. Hal ini, lebih jauh mencapai tujuan perkembangan hidup yang tulus dan tidak bercela diantara orang Filipi. Perkataan memutuskan apa yang terbaik penting bagi pengertian Paulus.

Kata kerja dokimazein (“memutuskan”) mengandung pengertian “membuktikan sesuatu bisa dipercaya, berharga, atau benar dengan mengujinya.” Biasanya Itu digunakan untuk menguji metal dan koin untuk mengetahui berapa nilainya. Bisa juga dibandingkan dalam Lukas 14:19 saat seorang pria yang diundang dalam pesta berkata kalau dia tidak datang karena baru membeli 5 pasang lembu dan pergi dan menguji mereka, untuk melihat apakah mereka baik dan memiliki kualitas. Maka dari itu proses memilih dan memutuskan merupakan sesuatu merupakan proses yang melibatkan pengujian nilai suatu hal. Disini Paulus mengatakan bahwa dia ingin orang Filipi belajar memutuskan sesuatu yang baik sekali, lebih bernilai, atau sangat penting dan kritis. Paulus ingin kasih jemaat Filipi berlimpah dalam praktek sehingga mereka bisa menentukan arah tindakan terbaik dalam setiap situasi tertentu yang dialami mereka. Tujuan memutuskan suatu yang penting adalah untuk menjadi tulus dan tidak bercela sampai hari Kristus.
Kata suci tidak bernoda menunjuk pada kemurnian moral. “betul-betul murni”. Paulus ingin kasih jemaat Filipi lebih berlimpah dalam pengenalan pribadi tentang Tuhan dan hubungan rohani serta pengertian tentang bagaimana bertindak dalam situasi tertentu.Inilah alasan Paulus mendoakan agar jemaat Filipi bisa belajar menilai sendiri apa yang paling penting dan berharga dan hidup kudus tanpa menyerang yang lain.

C. Aplikasi
Pemilihan pertua/diaken periode 2019-2024 sudah semakin dekat, Tuhan sudah memberi mandat kepada jemaatNya untuk dapat memilih para serayan untuk melayani Dia ditengah-tengah jemaat. Memilih para serayan berbeda dengan memilih para peminpin didunia ini. Berkaca dari Firman Tuhan diatas, Paulus menekankan pemilihan itu harus dilandasakan pada pengetahuan dan pengertian yang melimpah. Sehingga melalui pengetahuan dan dan pengertian itu kita bisa memilih, menetapkan serta menyetujui para serayan yang akan dipiih dan yang terpilih.

Memilih yang terbaik diantara yang baik membutuhkan iman serta penyerahan diri kepada Tuhan,Iman akan mempertajam pengetahuan dan pengertian dalam memahami segala hal dalam kehidupan ini. Khususnya dalam memilih pertua diaken periode 2019-2024. Ketajaman pengetahuan dan pengertian itu akan mengawal diri kita berjalan dalam kebaikan yang telah dimulai Allah dalam diri kita. Doa sekaligus nasehat Paulus disini tegas menyatakan “sehingga kamu dapat memilih yang baik, supaya kamu suci dan tak bercacat menjelang hari Kristus”. Paulus mengatakan “sehingga kamu dapat memilih apa yang baik”, kata memilih (dokimazein) berarti mencoba, menyelidiki, menguji. Maka kita akan melakukan sebuah pengujian berdasarkan pengetahuan dan pengertian yang bersumber dari iman, artinya ujilah segala sesuatunya dengan iman, bukan berdasarkan keinginan, perasaan maupun kemauan (Bnd 1 Sam. 16:7). Selamat memilih pertua diaken yang terbaik.


Pdt Rena Tetty Ginting
GBKP Bandung Barat

SUPLEMEN PJJ TANGGAL 17-23 FEBRUARI 2019, KELUARAN 35:20-29

Thema :

Mere Persembahen Alu Ukur Ersuruh

Keluaran 35: 20-29
(Teologi Persembahen)

 

“Persembahen” asal katana ibas kata “sembah” nari. Artina kerina bentuk ibadah situhuna menyatu ras “persembahen.” “Sembah” kata kerja, sementara “persembahen” eme kata benda. Alu kata gendek maka situhuna kurang tepat nge adi kita hanya menekankan “sembah” saja lalu mengesampingkan “persembahen” atau hanya menekankan “persembahan” namun tidak terlibat dalam “sembah”.

Sejak awal kerina agama tradisional pe sangat dekat ku bas aktivitas “persembahen.” Kita mengenal pe istilah: sesajen, cibal-cibalen, kolekte, zakat, nakan begu jabu ras sideban. Enda menegasken bahwa “persembahen” situhuna “mendaging” bas diri manusia alu erbage-bage cara ras metodena. Artina “persembahen” tidak hanya ditemukan dalam agama Kristen. Seluruh agama mengenal “persembahan.”

Ngerana kerna “persembahen” ibas Pustaka Si Badia situhuna luas. Maka untuk mempersempitnya kita hanya akan membahas teologi “persembahen” menurut Keluaren 35: 20-29 sue ras bahan pjj-ta.

Secara khusus si jadi teksta Keluaren 35: 20-29 membahas tema “persembahan” ibas umat nari berkaiten ras “Kebutuhen kemah perjumpaan”. Lit piga-piga hal si menarik untuk diperhatikan si banci jadi dasar teologis kita ngantusi “persembahen” arah teks enda:
- Persembahen reh arah ukur ersuruh ras program si jelas
Kerina bangsa Israel lawes,. Ise saja si ersuruh ukurna, ibabana sada persembahen man Tuhan guna erbahan Kemah Perjumpaan (ay. 20-21). Teks enda menegasken maka kenca Musa nusur i das Gunung Sinai nari maka isosialisasikenna kerna pembangunan “kemah perjumpaan” (4-5). Program si e itanggapi alu ukur ersuruh ibas umat nari. Palasna ukur ersuruh. Engkai maka ersuruh ukurna erkiteken itehna sada “proyek” guna membangun “kemah perjumpaan”.
- Persembahen guna biaya operasional “kemah perjumpaan”
Ibabana pe asa kai si iperluken guna ersembah ras si iperluken guna erbahan paken imam (21b). Persembahen e diperuntukkan guna membiayai seluruh keperlun biaya operasional “kemah perjumpaan”.
- Persembahen rikutken kai si lit ibas ia
Adi siperdiateken maka erbage-bage si jadi persembahen umat e: Kancing perhiasen, anting-anting, cincin, bura ras erbage perhiasen emas, kain lenen si halusna, wol biru, ungu, megara, batu permata, delima, minyak penangkuhen (22-29). Kerina muat bagin rikutken kai si lit ibas ia. Enda ipertegas ibas ayat 29: Kerina bangsa Israel nggit maba persembahenna man TUHAN alu ukur meriah guna dahin si enggo iperentahkenNa man Musa.

Refleksi
Persembahen menyatu ibas diri kalak si ersembah man Dibata. Sembah ras persembahen ersada. Si membedakan persembahan Kristen ras agama-agama tradisional eme dasar teologina. Adi agama tradisional mungkin terjeng antara hubungan berkat-kutuk. Adi lupa mere persembahen maka ndauh bas pasu-pasu nari, tapi adi rajin mere persembahen (pajuh-pajuhen) maka mbuah page ras geluh mejuah-juah. Namun erpalasken Keluaran 35 enda persembahan berangkat arah kesadaran penuh bahwa dahin ras pelayanan “kemah perjumpaan.” Kemah perjumpaan adalah manisfestasi syukur umat atas pemeliharaan Tuhan ibas keluaren Mesir nari. Alu sadar itehna persembahen e sepenuh-penuhnya untuk mendukung biaya operasional “kemah perjumpaan”.

Enda me iakap kami si perlu ijembaken ku tengah-tengah perpulungen bahwa persembahen e palasna kal “syukur” ibas penaruhken Tuhan emaka ngasup maba persembahen sue ras kai si lit ibas ia alu ukur meriah. Ras lebih asa si e maka itehna kerina si iberekenna e guna nampati dahin pelayanen sebeblang-belang GBKP. Mungkin perlu isosialisasiken ibas pjj kerina pos-pos persembahen setiap ibadah ibas GBKP rikutken jumlah jumlah persentasena masing-masing. Alu bage e pe banci mpetangkas man umat guna meteh mbelang kal kepe si man peranin, si man dahinken i GBKP enda.

Pdt. Neni Triana Sitepu
Runggun Cisalak

SUPLEMEN PJJ TANGGAL 10-16 FEBRUARI 2019, I KRONIKA 29:10-13

THEMA :

IPUJI KAMI GELAR-NDU SI MULIA

(I KRONIKA 29: 10-13)
Konfesi tentang Ibadah

 

Perlebe
Adi sioge kerih kitab Kronika maka sieteh bahwa kitab enda ngulihi menceritakan cerita mulai kin ibas kitab Kejadin nari seh ku Raja-raja. Contohna 1 Tawarikh 1-9 nuriken sejarah Adam seh ku Raja Saul. Hal si paling nyata siidah adi sibandingken antara 1 Raja-raja 8: 1-13 ras 2 Kronika 5: 2-14, 6: 1-2, duana ncidahken sada kesejajaran sekaligus perbedaan. Kai sierbanca berbeda? Tentuna penulis ras tujuan penulisenna. Secara khusus Kronika itulis oleh para imam kenca mulih i pembuangen nari ( baca. Ludji 2009, 181–82). Adi bage tentu siteh tujunna eme membangun mulihi persekutuan ibadah bangsa Israel si berpusat i Yerusalem. Persekutuan Israel enda semata-mata harus hidup sue ras kai nina undang-undang Tuhan. Kerajaan Israel ibas kitab Kronika isamakan ras Kerajaan Dibata.

Mungkin turah penungkunen engkai maka iangkat narasi (cerita) Daud ras Salomo si tempa-tempa tema sentral ibas kitab enda. Jababna, perban tokoh si dua enda (Daud ras Salomo) adalah tokoh si berperan dalam pembangunan ibadah i Yerusalem, bagepe raja-raja Yehuda si erbahan pembaharuan di bidang agama misalnya, Raja Hiskia ras Yosia (Ludji 2009, 182). Emaka situhuna si jadi bahan perikopta enda 1 Kronika 29: 10-13 adalah cerita si nai pernah enggo jadi ras iceritakan mulihi kenca kalak enda mulih i pembuangen nari. Tujunna eme mpetetap ukur kerina umat si mulih i pembuangen nari bagepe si lenga mulih bahwa anempe ia pernah mengalami tragedi nasional (i buang ku Babel), janji Dibata man pemerintahan Daud ras Salomo tetap berlanjut (berlaku) man kerina kalak si mulih e. Alu bage kerina kalak si enggo mulih e semakin yakin akan pemulihan si ilakoken Dibata man Israel arah keturunen Daud.

Narasi pembangunan Bait Allah iangkat mulihi nuriken maka pusat seluruh umat lit ibas ibadah man Dibata. Peristiwa pembuangan ku Babel ipahami sebagai kegagalan umat ndalanken undang-undang Tuhan. Alu bagenarasi rencana pembangunan rumah Pertoton ras keriahen ukur bagepe pujin si erburak ibas Daud nari (ay. 10-13) kerna persembahan si terkumpul guna pembangunan rumah Pertoton e adalah sebuah arapen, uga nai bas zaman Daud ras Salomo terjadi e pe iarapken banci mulihi jadi ibas zaman kalak enda. Pemulihen e banci jadi adi kalak enda menjadikan pusat kegeluhen seluruh kerajaan e eme Tuhan si terefleksi alu sempurna ibas ibadahna man Tuhan.

Alu bage maka banci si simpulken maka pujin ras keriahen ukur Daud si jadi bahan periko pjj-ta adalah refleksi umat secara keseluruhen guna njadiken ibadah jadi pusat kegeluhen setelah mulih i pembuangen nari. Peristiwa pembuangen adalah pelajaran penting secara nasional si nuriken kegagalenna beribadah man Tuhan. Jatuh bangun umat sebagai bangsa Dibata bermuara alu solusi keseriusen beribadah man Dibata. Njadiken ibadah sebagai pusat kegeluhen guna ndatken pemulihen idur Dibata nari.

Refleksi:
1. Restorasi umat pasca pembuangan solusina eme ibadah.
Kegagalan sebagai umat Dibata solusina eme memperbaiki cara beribadah man Tuhan. Ibadah ipake untuk memperbaiki kembali rasa percaya diri umat secara umum gelah pang mulihi mengharapkan masa depan yang lebih baik setelah kegagalanna sebagai umat Tuhan.
Agaknya spiritualitas si bagenda pe perlu si kembangken gundari enda. Kerina kagagalan bagepe kerapuhenta sebagai umat Tuhan, kita melihat solusina pada ibadah. Bage si perbaiki carata beribadah ras membuat ibadah sebagai pusat hidup maka pang kita mulihi mengharapkan masa depan yang lebih baik sebab Dibata si seri si nampati nai e ka nge si negu kita bas arapen wari si mbaru e.
Pertanyaan yang sedikit klise, masihkah kita menganggap relevan pertobatan sebagai jawaban kerina krisis ras kegagalen pada wari enda? Kitab Kronika melihat jawabenna pada ibadah yang berarti pertobatan.

2. Beribadah berarti merubah seluruh hidup
Adi megermet kita ngoge kitab Kronika maka pemusatan ibadah i Yerusalem sebagai jawaban Krisis umat adalah solusi bagi seluruh kehidupan umat. Pemusatan ibadah I Yerusalem tidak hanya akan memperbaiki kinitekenna secara umat tetapi akan memengaruhi dunia perpolitikan kerajaan e. Bage umat berbalik pada Allah dan membuat ibadah jadi pusat hidup maka kesejahteraan ras kemakmuran akan mengikutinya.
Jika kita bandingkan ras konfesi GBKP maka ibadah meliputi uangkapan syukur, panggilan memuliakan Allahsi endape sendalanen ras teologi Calvin. Calvin menekankan bahwa pusat hidup kalak keristen eme ibadah (Firman Tuhan) (enda ka pe si jadi alasen maka galangen mimbar asangken meja perjamuan). Tapi mengenai ibadah, Calvin menegaskan bahwa implementasi Firman Tuhan teridah dalam seluruh ruang kehidupan umat. Ibadah tidak hanya pada ruang ibadah namun juga dalam ruang kerja umat. Alu bage maka siantusi bagi Calvin dan seharusnya juga bagi GBKP tak ada pemisahan antara ibadah di Gereja dan ibadah sehari-hari. Seluruh kegiatan sehari-hari adalah ruang di mana umat bisa merespon dan menjumpai Tuhan.

Pdt. Neni Triana Sitepu
Runggun Cisalak

Info Kontak

GBKP Klasis Bekasi - Denpasar
Jl. Jatiwaringin raya No. 45/88
Pondok Gede - Bekasi
Indonesia

Phone:
(021-9898xxxxx)

Mediate

GBKP-KBD