SUPLEMEN PJJ TANGGAL 03-09 FEBRUARI 2019, MAZMUR 119:57-64

Thema :

Padanku Ngikutken Perentah-Ndu

Mazmur 119: 57-64
(Konfesi GBKP: Alkitab)

 

Masmur 119 enda nuriken kerna pemahamen pemasmur kerna undang-undang Dibata. Menaken ayat 1- 176 pemasmur nuriken uga pentingna undang-undang Tuhan e man bana. Undang-undang Tuhan e seh kal pentingna man bana. Engkai? Erkiteken e menyangkut dirina jine, menyangkut keselamatenna, kiniulin geluhna. Iturikenna pe alu jelas: Adi kerina undang-undangNdu kuperdiateken, emaka la aku ijuruken (ay. 6), Kuga banci anak perana njagai geluhna maka la erpandangen? Eme alu ngikutken kataNdu (ay. 9), Bahan maka kuerti dingen kupatuhi undang-undangNdu, sebab ibas matuhisa dat aku kemalemen ate (ay. 35), Ibas ngikutken perentahNdu jumpa aku kemalemen ate (ay. 47), O Tuhan, kuinget undang-undangNdu …, emaka terapul aku (ay. 52).

Tentuna enda reh arah pengalamen pemasmur nari. Adi rembak ia ras undang-undang Dibata maka jumpasa kemalemen ate, perdalanna la lalar, ras dikune jumpa ia perbeben datsa pengapul ibas undang-undang Tuhan nari. Alu kesimpulen si gendek, itehna kai gunana kata Dibata e man bana, man geluhna ras man masa depanna. Emaka la kita heran ibas ayat 57-64 (si jadi bahan perikopta) teridah uga kal ngenana atena nangdangi Tuhan ras Undang-undang Tuhan e:
- Kam ngenca ateku (Ind. Bahagianku ialah Tuhan) (57). Nggo bias kapna Tuhan saja sikerajangenna.
- Alu mesek-sek mindo aku man bandu … (58)
- Alu lanai alang-alangen minter kuikutken perentah-perentahNdu (60)
- Kerina kalak si nembah man baNdu, eme temanku … (63)

Adi labo lit ngaruhna kai pe man bana la mungkin turah sada komitmen si mbages, si serius ibas ia nari ngelakoken ras matuhi undang-undang Tuhan. Alu bage lit piga-piga si banci si pelajari arah perikop enda terkait tema PJJ tentang Alkitab
1. Kesadaran pentingna kata Dibata
Sada penelitian yang terkesan konyol ilakoken piga-piga mahasiswa i Amerika. Ia meneliti 100 kalak si rajin ngoge Pustaka Si Badia, lit piga-piga kesimpulenna: Pemena, kalak si rutin ngoge pustaka si Badia80 % memiliki kesehatan jantung yang baik. Si peduaken, 90 % tingkat kepuasan seks terhadap pasanganna lebih tinggi dibandingkan dengan mereka yang tidak membaca Pustaka Si Badia sama sekali, sehingga rata-rata setia nangdangi pasangenna. Si peteluken, rata-rata memiliki etos kerja yang baik ibas inganna erdahin masing-masing.

Tentuna penelitian enda masih perlu nge iteliti lebih lanjut alu metode ras variable si lebih luas guna mendapatkan kesimpulan si lebih valid. Namun, arah data enda pe banci si tarik sada kesimpulan bahwa mbelin kal efekna ngoge Pustaka Si Badia ku bas kegeluhen kalak si ngogesa. Ngoge Pustaka berarti kita sedang memperbaiki diri, mengoreksi diri alu bage mabai kita ku bas perbaikan diri wari lepas wari. Kuukuri lagu langkahku, dingen erpadan aku matuhi aturen-aturenNdu (59). Kalak si lalap erlajar nge si banci reh jorena bas kegeluhen enda.

Gelah banci kita berkomitmen bagi pemasmur, hal mendasar si perlu eme si “teh” bahwa keberadaan Pustaka Si Badia eme guna kepentingenta sebagai umat, demi keselamatenta. Adi enggo si teh kai gunana ras kai untungna banta maka lanai bo terpaksa ngoge ras pulung sebab si teh bahwa pelin-pelin untung man banta si ngogesa. Kesadaran e nge perlu terus i peturah ibas diri umat.

2. … Doni enda dem alukeleng ateNdu si tetap, emaka ajarilah aku undang-undangNdu (64).
Sada pengakun kiniteken (konfesi) pemasmur bahwa doni enda dem alu kiniulin Dibata. Pengangkan enda labo turah bage-bage saja. Pengakun enda lahir ibas pengangkan si payo kerna ise kin Dibata ras doni enda. Doni enda ras kerina isina adalah pencerita kiniulin Dibata. Enda sada tingkat kiniteken si enggo mbages adi seh ku bas pengangkan si bagenda rupana, sebab ia lanai ngidah terjeng manusia sebagai pusat seluruh ciptaan namun manusia bersama-sama dengan seluruh ciptaan lain adalah narator si nuriken kiniulin Tuhan (Bandingken pe ras pokok-pokok Pengakun Iman GBKP hal. 7 tentang Alkitab)
Uga maka banci sitandai Dibata alu payo? Uga carana maka si tandai dirita ras batas-batas kemanusiaanta? Dalanna hanya ngoge undang-undang Tuhan eme Pustaka si Badia. Alu ngoge Pustaka reh ulina kiniteken, reh jorena cara kita bersikap sebagai manusia kempak ciptaan Dibata si deban.

Penutup
Martin Luther sang reformator ibas telu slogan reformasina pe menekankan uga pentingna Alkitab ibas kegeluhen kalak si erkiniteken. Sola Scriptura, kita iselamatken oleh firman Tuhan. Kita nandai Dibata ras iselamatken alu ndalanken pedah Dibata. Arah uraian enda kerina banci si antusi uga pentingna kecibal Alkitab (undang-undang Tuhan) ibas kegeluhenta selaku kalak Kristen. Emaka bagi pemasmur kita pe banci mereken sada komitmen “ngikutken Undang-undang Tuhan.”

Pdt. Neni Triana Sitepu
Runggun Cisalak

SUPLEMEN PJJ TANGGAL 26 AGTUSTUS-01 SEPTEMBER 2018, OGEN HAGAI 1:2-15

Tema :

“Pesikap Rumah Pertoton”

 

Hagai selaku sekalak nabi erdahin ia menaken bulan Agustus 520 sope Masehi. Nubuatna itujuken man kalak Yahudi singgo mulih I pembuangen Babil nari ras secara khusus man penguasa (bupati) paksa sie e me Yerubabel ras imam besar Yosua. Hagai termasuk si ikut mulih i pembuangen nari tapi kerehenna la bas gelombang pertama tahun 538 tapi bas gelombang sipeduaken tahun 520 kenca 18 tahun raja Koris mbere perintah segelah Yehuda mulih kukutana lako mpekena Rumah Pertoton ras kutana. Nubuat Hagai tepatkel bas paksa e, ia mendorong gelah pembangunen Rumah Pertoton misi terusken sebab palas pertama nggo ibenaken tahun 538 tapi enggo 18 tahun dekahna tetap langa dung.

I bas pemerentahen Raja Darius singgantiken raja Kores tahun 522-520, ije Nabi Hagai mpersingeti Bupati ras imam besar maka alasen langa mbangun Rumah Pertoton labo saja ngenca erkiteken lit perlawanen ras larangen I bas kalak Samaria tapi lit pengakap masyarakat kerna nubuat nabi Yeremia (Yeremia 25:11) maka ndekahna masa pembuangen lit pitu puluh tahun, sementara adi ihitung tahun 586 seh tahun 538 lit 48 tahun. Tempa-tempa alasen penundan pembangunen sebab lenga genep 70 tahun. Padahal menurut kebiasaan kalak Yahudi angka 70 e me angka simbolis untuk sada generasi tapi kalak simulih ipembuangen nari erban alasen erkiteken masa pembuangen lenga genap pitu puluh tahun.

Masa damai ras kemakmuren bagepe keriahen i nanami bangsa Israel kenca mulih i taneh pembuangen nari. Bangsa enda mengutamaken membangun rumahna sendiri ras mpejilesa (Hagai 1 :4), tapi membangun kembali rumah pertoton lenga akapna pas waktuna (Hagai 1 :2). Padahal arusna pembangunan Rumah Pertoton arus iperlebe asangken pembangunen rumah pribadi. Ije me Tuhan mpersadaken bangsaNa, si ngajari kita gelah ngasup sikeleng-kelengen ras si ajar-ajaren pekepar.

Adi sibandingken ibas jaman raja Daud bagepe Salomo. Daud la meriah ukurna tading iistana sementara Tabut Perjanjian ringan itenda, bagepe Salomo seh riahna ukurna sebab ibere Tuhan perintah man bana lako mbangun Rumah Pertoton.Tapi Yerubabel ras Yosua sebagai pemimpin politik ras agama ibas paksa si e la bagi Daud ras Salomo. Peletakan batu pertama Rumah pertoton nggo ilakoken ibas tahun 538 tapi sehtahun 520 tetap langa dung. Kenca reh nubuat nabi Hagai emaka duana pemimpin Yehuda enda mulihken tergerak ukurna lako ngiahken kalak Yehuda lako nerusken pembangunen Rumah pertoton.

Kai jadi ngaadi kita la perduli ibas ngelitken rumah pertoton?. Banci torah kejahaten, la tertadingken rumah mbue pinangko, la lit ketenangen idalin mbue perampok, anak-anak la mehamatku orang tua, pemerintahen pe korupsi, kalak beragama lanai jadi teladan, janah page pe la mbuahi bas pengertin kita si nuance kalak siperanisa (bandingken ayat 6). E maka pembangunen Rumah pertoton e seri pentingna ras pembangunen rumah pribadi, adi la bage rumah sinibangun e pe labo banci mbaba ketenangen man singianisa tapi lit saja rusur sinanggel, la siangkan ras la sikeleng-kelengen pekepar sebab ajaren Tuhan lanai nggeluh itengah-tengah jabu.

Ingetlah strategi Kores waktu ia jadi raja I Babel, tindaken pertama sinibahanna e me nuruh kerina bangsa jajahenna mulih mpekena kutana ras terlebih mbangun rumah pertotonna. Kores meteh adi kiniteken idalanken maka mental rakyatna jadi mehuli ras teratur dingen jujur sebab labo lit agama ngajarken si la mehuli man umatna. Bagepe Daud ras Salomo meteh maka pembangunen Rumah Pertoton adalah yang utama sebab arah e me Tuhan reh ngajarken simehuli man umat-Na alu bage lanai mesera akap raja membina ras mimpin bangsana.

Kalak Kristen si gundari pe i persingeti gelah ngergai ras ngerawat rumah pertoton disamping kita ngukurken ras membangun rumah pribadinta. Lit ka erpengakap adi rumah pribadi enggo lit enggo tenang,tapi kepe la saja e ngenca sipenting tapi harus ka si ukurken Rumah Pertoton ija kita beribadah sebab ije nge umat erlajar kerna kekelengen, keersadan, ras pelayanen sapih-sapih kita. Adi Rumah Pertotonta langa lit maka perlu siutamaken uga gelah lit janah adi enggo lit perlu siutamaken uga memeliharasa gelah tetap layak jadi ingan pulung mbegi kata Tuhan. Kenca bangsa e mbegiken kata Tuhan arah Nabi Hagai mis torah semangatna lako nerusken pembangunen Rumah pertoton seh maka tahun 515 entahpe 5 tahun kemudian nggo pajek Rumah Pertoton si layak.

Pdt. I. B. Manik

SUPLEMEN PJJ TANGGAL 19-25 AGUTUST 2018, OGEN PERBAHANEN RASUL-RASUL 10:1-8

Tema :

“Bapa Si Paguh Erkiniteken”

 

Kitab Perbahanen Rasul-Rasul itulis alu tujun gelah berita simeriah ibagiken kubelang-belang doni labo terbatas man kalak Jahudi saja. Adi si oge ibas kerina si idahiken Rasul-rasul Ijelit gegeh si saling berhubungen sijadi penentu e me sipemena gegeh kuasa Kesah Sibadia ras sipeduaken gegeh pertoton. Manusia ertoto sebab mesikel ia ngangka kebenaren Tuhan jenari Kesah Sibadia mbegi janah ngangka isi pusuh kalak siertoto.

Bas jaman sie sekalak non Jahudi bengket jadi pengikut Kristus seh metahatna erkiteken kalak Kristen Jahudi erpengakap maka kalak enda harus bali ras kalak Jahudi emekap ngaloken kerina kebiasaan-kebiasaan ras adat istiadatna misalna harus sunat, erpantang macam-macam rsd.

Adat istiadat bagepe kebiasaan-kebiasaan Yahudi jadi penghalang man bangsa-bangsa non Yahudi jadi Kristen. Kesah Sibadia menembus ras ngeruntuhken tembok penghalang ras menggapai kai si la terjangkau manusia. Sebelumna, Rasul Petrus labo ia pang mbentasi baleng-baleng siigarisken kebiasaan kalak Yahudi misalna man pantangen-pantangen bagi rubia-rubia misalna babi, binatang melata rsd. Tapi bas paksa Petrus ertoto (pkl 12:00 waktu ertoto kalak Yahudi) I loteng rumah Simon penyamak kulit rempet iidahna langit terbuka jenari nusur me piga-piga jenis rubia-rubia siikatakan pantang bas kalak Yahudi, janah enda me i suruh segelah ipotong ras ipan Petrus (10:9-16). Bagekape kira-kira pkl 15:00 (waktu ertoto kalak Yahudi) siKornelius ijumpai malaikat, janah nina malaikat maka karina toto ras pemerentah pe persembahen siipersembahkenna nggo ialoken Tuhan. E maka isuruh malaikat Kornelius ngutus anak buahna lako ndilo Petrus kurumahna.

Arah ogenta enda banci siidah uga gegeh pertoton ras peranan Kesah Sibadia. Petrus ertoto pkl 12:00 ras Kornelius ertoto pkl 15:00, waktu kalak enda ertoto ije me kuasa Tuhan teridah. Man Petrus ibereken gegeh guna menembus kebiasaan ras pantangen kalak Yahudi segelah ola mbiar ia reh ndahi dingen ngajari Kornelius sindekah me enggo muas melihe kerna kebenaren Tuhan.

Arah pengogenta enda pe siidah uga ulih pertoton sekalak bapa sipaguh erkiniteken e me siKornelius. Amin gia ia erjabaten sebagai komandan Rumawi si membawahi 100 perajurit I Kaisaria tapi ia erkemalangen man Tuhan. Amin gia bagi si sulit ras melala tantangan untuk ngikut Dibata sebab selaku ia golongan non Jahudi tapi tetap ia paguh ras tutus ertoto..

Kalak non Jahudi sierkemalangen man Dibata bas bahasa asingna “proselit’. Proselit enda terbagi dua sipemena proselit saleh siertina kalak non Yahudi menganut agama Yahudi alu ngikuti kerina adat istadan ras kebiasaan-kebiasaan kalak Yahudi misalna adat sunat ras pantangen-pantangen. Sipeduaken proselit gerbang siertina ia ngikuti perjumpan-perjumpan rutin I darat gerbang Bait Allah I pelataren ingan kalak non Yahudi ngikuti ibadah Yahudi. Proselit gerbang tek man Tuhan janah ndalanken perintah-perintahna misalna ertoto ersembah ras erpemerentah nampati tapi la ngikuti adat istiadan ras kebiasaan-kebiasaan Yahudi. Kornelius termasuk proselit gerbang.

Adi labo kin erkiteken toto ras Kesah Sibadia labo banci Petrus reh ndahi entahpe ertemue kujabu kalak silabo Yahudi sebab hukumna Najis, tapi erkiteken ibukaken Tuhan matana ibas pengenehenen waktu I loteng rumah Simon penyamak kulit I je Petrus meteh maka kai sienggo itahirken Tuhan lanai banci inajisken manusia (10:15)
Pertoton ras kuasa Kesah Sibadia ngeruntuhken kerina tembok-tembok pemisah sierbanca manusia entah pe bangsa-bangsa terhalang reh ku Tuhan. Amin pe ia la kalak Yahudi tapi adi pusuhna memang mesikel tek man kebenaren Tuhan maka Kesah Sibadia mis ngutus anak-anak-Na lako njumpai ia segelah ndat pengajaren kerna kebenaren Tuhan, bagi Petrus I utus Tuhan kurumah Kornelius lako ngajari Kornelius ras karina anggota keluargana.

Kornelius sebagai gambaren bapa sipaguh ibas erkiniteken banci teridah arah gambaren e me : 1. Muas melihe kerna kebenaren Tuhan seh maka ia jadi sekalak ‘proselit’ padahal ia sekalak perwira Rumawi simembawahi 100 perajurit, 2. La ia mbiar terancam jabatenna sebab ia berbeda ras kiniteken kalak Rumawi sedeban, 3. Ia kalak simeteruk rukur teridah arah mungkuk ia seh ku taneh I lebe-lebe Petrus padahal I bas paksa si e bangsa Yahudi e me bangsa siiteruh kuasa Rumawi (10:25), 4. Ia erpemere rikutken peraturen agama Yahudi misalna persepuluhen, persembahen rsd, 5. Ia tutus ertoto sesuai ras waktu jam doa kalak Yahudi.
I bas menyambut HUT Mamre si pe 23-ken marilah sijadiken bapa sipaguh erkiniteken enda jadi usihenta segelah sentudu bagi semboyan Mamre e me “Mediate ras Erpemere.

Pdt. I. B. Manik

Info Kontak

GBKP Klasis Bekasi - Denpasar
Jl. Jatiwaringin raya No. 45/88
Pondok Gede - Bekasi
Indonesia

Phone:
(021-9898xxxxx)

Mediate

GBKP-KBD