SUPLEMEN PJJ TANGGAL 15-21 SEPTEMBER 2019, OGEN MAZMUR 121:4-8

Aku Arus Erdahin

Mazmur 121:4-8; Johanes 5:17
(Enterpreneurship : Erbintuas)

 

Mazmur 121enda menggambarkan Dibata penampat, sekawal Israel, ras njagai Israel. Pemazmur meteh tuhu-tuhu keuntungena adi Dibata , Ia sinjamini kerina perdalinen kegeluhenta. Sanga pemazmur natap kudeleng-deleng si jadi ingan si Badia eme Deleng Dibata, tersungkun-sungkun ia ija nari nge rehna penampat? Ay. 2 eme jawaben si penuh kepastin kerna Dibata. Ate pemazmur nuriken maka Dibatana la bali ras dibata si deban, si isembah nabi-nabi Baal. Terbagesen ibas ay.4 ikataken maka Dibata si isembahna e eme Dibata si sepanjang sejarah lalap ngkawali bangsaNa.“…..la pernah madat mataNa, la tertunduh pe Ia”.Dibata si jadi sekawal man manusia e konsisten ras berkomitmen, ngelebihi asa sekalak nande si njagai anakna. Sanga kitik denga anak-anak rusur tangis tengah berngi, biasana sekalak nande minter medak ia guna mpesikap anakna tapi rusurka nge erkiteken latihna pernanden e tetap terpedem seh maka medaka erpagi-pagi je maka gantina ampan anakna.

Dibata eme Dibatasi la pernah tunduh. Alu bage tentuna Ia me si memelihara kita sepanjang sejarah geluhta. Lit hal si harus silakoken perban Ia eme Dibatasi la pernah medem. IetehNa kerina si ilakoken kita. Sadar nge ndia kita maka kai pe si ilakoken kita iteruh pengawasen Dibata?

Adi I kantor biasana bos namaken kamera tersembunyi guna ngenehen kinerja pegawaina, tep-tep pegawai la pang berkutik. Pegawaina la pang ngeranai sanga erdahin, la pang chatingen, apaika cipangan sanga erdahin. Adi nandangi bos ibas inganta erdahin pe kita mbiar, tentuna lebih sieteh njagai perbahanenta sebab bos besarta eme Dibata tetap ngawasi kerina gerak-gerik manusia.

Kitab Johanes si jadi pengogen sipeduaken, konteksna eme kritik kalak Jahudi man Jesus kerna undang-undang wari Sabat. Erkiteken ibas wari sabat Jesus mpepalem kalak si pinakiten ideher kolam Betesda, kenca malem kalak ndai isuruh Jesus iangangkat amakna. Lit ngendia Jesus ngelanggar undang-undang taurat kerna wari sabat? Situhuna Jesus la ngelanggar undang-undang kerna wari sabat erkiteken si imaksudken ibas Jeremia 17:21-22 eme maba barang-barang si berhubungen ras pendahin bagi si tersurat ibas Nehemia 13:15. Sanggahen Jesus man kalak Jahudi si mengkritik Ia tepat kal, “…BapangKu erdahin kaplalap…”. Kata-kata Jesus e ncidahken maka ibas Kej 2:2-3 ija Dibata ngadi ibas pendahinna eme nepa, tapi Ia la pernah ngadi erdahin guna njagai tinepaNa.

Temata sekalenda ngajuk kita guna erdahin, Aku arus Erdahin. Erdahin labo mpekeri gegeh erkiteken kekhawatiren kerna kebutuhen nggeluh, tapi kita arus erdahin sebab arah pendahinta pe kita arus teridah selaku kalak sierkiniteken man Dibata. Kalak sierkiniteken man Dibata si tetap erdahin maka ia pe arus tetap erdahin (erbintuas). Adi kita kalak karo umumna la palah nari siajari kerna erbintuas, tapi ulaka ndabuh kubas pemahamen terus-menerus bekerja keras guna ndarami kebutuhen geluh piah dungna la nari sempat menikmati geluh enda: la lit waktu istirahat, pulung ras keluarga, la nari sempat pulung ibadah minggu ras kegiaten si deban si enggo iaturken gerejanta. Ula sempat tarum ngayak-ngayak si man tadingen, tading si man baban, eme kinitekenta.

Pdt. Abdi Edinta Sebayang, M.Th
Runggun Graha Harapan

SUPLEMEN PJJ TANGGAL 08-14 AGUSTUS 2019, OGEN KUAN-KUANEN 16:1-2

Dibata Kap Si Erbahan Keputusen
Kuan-kuanen 16: 1-2
(Entrepreneurship: Pang Ngalaken Resiko)

 

Man nterem jelma, manusia ngasup nentuken masa depan ras dalin geluhna sendiri. Enterem jelma si erpengakap maka kerinana murni rasionalisme ras kegeluhen enda lebih mirip bagi kalkulator. Darami data, ban perkiranna emaka dat me hasilna. Sudut pandang si enda tuhu-tuhu mengesampingken Dibata, mengesampingken Ia si jadi penentu akhir kerinana. Mawen-mawen iperhadapken ilebe-lebeta melala dalin si tersedia. Banci jadi melala ka pertimbangen ras penungkunen ibas pusuhta kerna si e, tapi pustaka si Badia ngatakensa maka amin pe melala penungkunen, ieteh Dibata nge cara guna mimpin kita. Banci ka sekali jadi muncul ibas pikirenta kerna hal-hal tertentu, “engkai maka jadi bagenda?” janah si e memicu kita guna menyalahken dirinta sendiri, merasa maka lenga si lakoken si terbaik ibas geluh enda. Padahal situhuna la patut kita ngelakoken si bage rupa, sebab Dibata, Sang Kapten kegeluhen, si man baNa kita tek, ia si nentuken kerina si terjadi ibas geluhta.

Tep-tep jelma lit gambaren kerna keadaan masa depan siatena icapaina. Kai pe si lit ibas gambaren e la perlu ipersoalken, erkiteken tep-tep jelma nentuken ‘sada keadaan’ sue ras pengertinna masing-masing. Manusia banci nusun rencana, tapi Dibata me sierbahan keputusen. Tep-tep pebahanenta mungkin siakap mehuli ibas pandangenta sendiri, tapi Dibata me si menilai maksud ibas pusuh. Endesken kerina man Dibata kerina rencana-rencana kegeluhenndu maka kam pasti berhasil ndalankensa.

Arah kitab Kuan-kuanen Salomo, ipersingeti kita kerna “Manusia ersura-sura, tapi Dibata kap si erbahan keputusenna.” Enda merupaken sada statement si tegas maka ugapa pe hebatna kita, labo banci kita ngelawan sura-sura Dibata. Banci si cubaken ndalanken rencanata sendiri janah pe banci jadi berhasil ka me kita seh kubas tingkaten tertentu, tapi amin bage gia, kerina si la erdalan sue ras sura-sura Dibata tentu hasilna pe tidak akan sebaik bagi sanga kita erdalin iteruh sura-sura Dibata. Pusuh ras pikirenta banci ngukurken kerna dalin si iakap kita mehuli, tapi ibabo si e tentuna Dibata silebih meteh kerna kita, erkiteken ia me sinjadiken kita mulai ibas bertin nandenta nari. Selaku sinepa kita, tentu Dibata lebih meteh kerinana kerna kita. Dauhen nge lebih ietehNa siterulin man banta asangken kai si niakap kita mehuli man banta. Berita mejuah-juahna eme`Dibata ngenca meteh sura-suraNa nandangi kita, eme gelah kita senang, labo gelah cilaka. rencanaNa eme mereken wari sipepagi s idem pengarapen (Band. Jeremia 29:11).

Ngkai maka kita harus ngendesken kerina man Dibata? Sebab alu ngendesken sura-sura ras rencana geluhta man Dibata, si enda encidahken sikap kebergantungan diri kita ras penalemen tuhu-tuhu man baNa. Labo si eteh kai si bakal terjadi ku lebe wari enda, keterbatasen diri mahanca kita la banci bertindak ras ngandalken gegeh sendiri, emaka sura-sura Tuhan ngenca ngasup ngelakoken kai si la ngasup kita erbahansa.

Pdt. Abdi Edinta Sebayang, M.Th-Rg.Graha harapan

SUPLEMEN PJJ TANGGAL 01-07 SEPTEMBER 2019, OGEN LUKAS 15:11-31

Lukas 15: 11-31
Meriah Ukurta, Anakta Enggo Meteh Mehuli

 

Perumpamaan enda ipake Yesus sebagai jawaban nangdangi respon kalak Yahudi ibas ayat 2. Interaksi Yesus ras pengalo cuke bagepe kalak perdosa erbansa jungut-jungut kalak Fasisi ras guru-guru agama. Yesus menyambut kerina jelma. Ibas perumpaman enda lit telu tokoh si dominan:
Anak si nguda: Meminta hak waris man bapana lenga pe bapana mate. Enda seri saja ras melecehkan posisi bapa si masih nggeluh, sebab ibas paksa sie pembagian warisan biasa ilakoken setelah bapa enggo metua. Ibas perumpamaan enda ia ikataken anak si nguda. Si secara hukum ras budaya ibas paksa si e liten me situhuna hak anak sintua guna menutut tading-tadingen. Karakter anak singuda enda semakin jelas ketika isehken bapana pemindonna e. Kata siipake penulis ijenda idayakenna si kerajangenna, isia-siakenna duitna.

Titik balik kegeluhen anak enda lit ketika terjadi kelihen. Duit si enggo isia-siakenna tentu la bertahan lama, sebab logikana kai pe meherga erkiteken kelihen. Jalan satu-satunya untuk menyambung hidup adalah menyerahkan si tersisa eme gegeh sebagai kalak si erdahin. Sebab duit enggo keri. Hidup jauh dari sang bapa si enggo itadingkenna mengingatkan kerina kemudahan sialokenna sanga ras bapana ndube. La perlu turun harkat jadi siermakan babi erkiteken melala suruh-suruhen bapana. Nakan urla-urla la perlu ia ngenanami nakan babi. Enda nuriken maka ia sampai pada titik nol. Tapi si enda kerina membawa ingatanna ku bas kekelengen bapana si labo pernah kurang man bana.

Perubahan status si enggo sampai ku bas titik nol ndai berubah ketika ia mengumpulkan seluruh keberanianna mulih ku bapana. Penulis Lukas memakai kalimat yang tegas guna menggambarken si e: Laweslah aku ndahi bapangku janah ningku man bana, o bapa aku enggo erdosa man Dibata dingen ersalah man bandu. Lanai aku metunggung pe igelari anakndu. Kalimat sideban si setara ras si e si encidahken posisi anak e: O bapa aku enggo erdosa man Dibata dingen ersalah man bandu. Lanai aku metunggung pe igelari anakndu. Dua kalimat di tempat yang berbeda enda ncidahken perubahen ras pengenalen diri anak e. Itehna perubahan akan terjadi ketika ia mulih ku bapana. Sipeduaken ia nggo mulai nandai bapana ras dirina alu payo.

Bapa: Ibas perumpamaan enda ituriken maka bapa e sekalak si cukup bayak. Enda banci siantusi ibas keterangen melala juak-juakna ras kata baju bagepe cincin ibas penutup perikop enda. Secara ekonomi la ia kurang. Karakter bapa semakin teridah setelah anak enda meminta bagianna. Narator bas cerita enda la nulisken engkai maka ibrena atau isehkenna pemindon anakna e (mungkin bukan di situ fokus pesan yang hendak di sampaikan penulis). Namun karakter bapa si paling jelas ituriken ibas cerita enda teridah ibas ayat 20b: Ndauh denga pe i rumah nari enggo idah bapana ia. Karakter bapa semakin kuat teridah alu kalimat: Mekuah ate bapana, emaka kiam ia ngayakisa, idakepna janah iemaina. Kalimat enda situhuna ncidahken sada kerahiman sekalak bapa. Ketedehen, kekelengen, kesetiaan nangdangi anak si enggo lawes nadingken ia, tapi itimaina lalap. Kesalahan anak tidak merubah sikap bapa man anak si enggo pernah melakukan kesalahan si fatal. Pedasken baba ku jenda uis si mejilena janah pakeken man bana! Tamaken cincin ku jari-jarina janah sepatui ia (22). Ia tetap anakna gia enggo pernah erdosa man bana.
Anak sintua: Arah cerita enda tampaknya anak sintua enda geluhna lurus-lurus saja. Ikataken ibas perumpamaan enda maka ia i juma nari. Enda ncidahken ia kalak si tutus, ertanggung jawab. Kalimat si deban si ncidahken situasina eme ketika ia njawab bapana: Enggo piga-piga tahun aku erdahin ras kam … la pernah kusimbak katandu. Tapi tampaknya karakter anak enda kontra produktif ras kai si jadi ketika agina mulih. Nembeh atena, ia menggambarkan dirina desken budak bapana (29), merasa bapana la adil ibas situasi e. Ia tidak bersuka cita ibas kemulihen agina.

Pengkenaina
Bagi enggo isinget i datas maka perumpamaan enda sendalanen ras perumpamaan biri biri si bene. Ipake Yesus sebagai respon terhadap sikap kalak Farisi ras guru-guru agama nangdagi kalak pemungut cuke ras kalak perdosa. Lit piga-piga pesan teologis si banci si buat arah perumpamaan enda:

1. Dosa ras perubahan
Karakter anak singuda ibas perumpamaan enda si idah tuhu-tuhu meluat, la terpuji. Tapi titik balikna pe siidah ketika ia menyadari ras menyesali alu sungguh-sungguh kerina perbahanenna. Itehna perubahan e banci lit adi mulih ia ku bapana, ku rumah bapana. Enda pe sada penegas man banta kerina. Perubahen e banci jadi man banta di kune si teh nggo tuhu-tuhu ndauh kita erdalan nadingken Bapa e. Titik balik bas kegeluhenta pe hanya banci jadi adi turah kesadaren mulihlah aku ku Bapaku. Enda me ikataken metanoia (pertobaten). Mulihi erdalan arah dalan siarusna kin idalani setelah menyadari kekeliruanna.

2. Bapa sang rahim
Kerahiman sang Bapa teridah arah kesetiaan nimai anakna si enggo lawes nundalken ia. Ada keyakinan pada diri Bapa bahwa anakna si lepak pasti kari mulih emaka itimaina lalap. Hal si paling tegas eme lalit perubahen sikap sang Bapa nangdangi anak si enggo erdosa tapi enggo mulih. Justru suka cita besar icidahkenna. Kesalahen, kegagalen anak sebagai anak, tidak merubah keleng ate Bapa e sama sekali.

Enda pe penginget man banta si bahwa Bapanta ibas Yesus Kristus e eme bapa si lalap nimai anakNa mulih man baNa. Kesalahan, keberdosaan, kegagalan anak tidak menutup pengampunan ras kelengen Bapa man banta. Si penting kita mulihi ras menyesali kerina dosa-dosa e.

3. Dukacita di tengah sukacita.
Karakter anak sintua kontras ras bapa si enggo ilecehken harkatna sebagai bapa, namun ermeriah ukur ketika anakna mulih. Ia gagal memahami arti anugerah, arti kekelengen. Bujur iakapna agina si enggo menyesal ndai iukum ka mulihi alu la padah isambut semeriah itu. Tapi man Bapana kemulihen anak si nguda e lebih dari segala-galanya. Melampui erta si enggo ikeriken, melampaui sakit hatina sebagai bapa, melampui kesalahan anak si la meteh mehuli tapi gundari enggo robah. Intina labo perlu iukum mulihi kalak si enggo robah. Labo perlu nguraki keleng ate nangdangi kalak si enggo meteh salah.

Temanta ibas pjj-ta sekali enda eme: Meriah ukurta, anakta enggo meteh mehuli. Tampaknya tema enda iangkat dari karakter sang Bapa ibas perumpamaan enda. Bapa si ncidahken keleng ate si la terbatas, si la nguraki keleng atena gia anakna nggo pernah erban dosa si mbelin. Sikap sang Bapa ibas cerita enda banci min menginspirasi kerina orang tua GBKP bas wari enda gelah banci ngaloken kerina anak-anak rikutken keberadanna sekalak-sekalak. Kebanggan jadi orang tua labo terjeng sanga anak meteh mehuli. Peran orang tua labo hanya saat anak berprestasi ras mengangkat nama baik keluarga. Tapi ibas kerapuhen anak pe orang tua tetap membuka tanna ngaloken anak si salah. Orang tua tetap merangkul anak ibas kerina keterbatasenna sebagai anak si kerap sekali melukai hati orang tua.

Pdt.Abdi E.Sebayang,M.Th-Rg. Graha Harapan

Info Kontak

GBKP Klasis Bekasi - Denpasar
Jl. Jatiwaringin raya No. 45/88
Pondok Gede - Bekasi
Indonesia

Phone:
(021-9898xxxxx)

Mediate

GBKP-KBD