SUPLEMEN PJJ TANGGAL 01-07 SEPTEMBER 2019, OGEN LUKAS 15:11-31

Lukas 15: 11-31
Meriah Ukurta, Anakta Enggo Meteh Mehuli

 

Perumpamaan enda ipake Yesus sebagai jawaban nangdangi respon kalak Yahudi ibas ayat 2. Interaksi Yesus ras pengalo cuke bagepe kalak perdosa erbansa jungut-jungut kalak Fasisi ras guru-guru agama. Yesus menyambut kerina jelma. Ibas perumpaman enda lit telu tokoh si dominan:
Anak si nguda: Meminta hak waris man bapana lenga pe bapana mate. Enda seri saja ras melecehkan posisi bapa si masih nggeluh, sebab ibas paksa sie pembagian warisan biasa ilakoken setelah bapa enggo metua. Ibas perumpamaan enda ia ikataken anak si nguda. Si secara hukum ras budaya ibas paksa si e liten me situhuna hak anak sintua guna menutut tading-tadingen. Karakter anak singuda enda semakin jelas ketika isehken bapana pemindonna e. Kata siipake penulis ijenda idayakenna si kerajangenna, isia-siakenna duitna.

Titik balik kegeluhen anak enda lit ketika terjadi kelihen. Duit si enggo isia-siakenna tentu la bertahan lama, sebab logikana kai pe meherga erkiteken kelihen. Jalan satu-satunya untuk menyambung hidup adalah menyerahkan si tersisa eme gegeh sebagai kalak si erdahin. Sebab duit enggo keri. Hidup jauh dari sang bapa si enggo itadingkenna mengingatkan kerina kemudahan sialokenna sanga ras bapana ndube. La perlu turun harkat jadi siermakan babi erkiteken melala suruh-suruhen bapana. Nakan urla-urla la perlu ia ngenanami nakan babi. Enda nuriken maka ia sampai pada titik nol. Tapi si enda kerina membawa ingatanna ku bas kekelengen bapana si labo pernah kurang man bana.

Perubahan status si enggo sampai ku bas titik nol ndai berubah ketika ia mengumpulkan seluruh keberanianna mulih ku bapana. Penulis Lukas memakai kalimat yang tegas guna menggambarken si e: Laweslah aku ndahi bapangku janah ningku man bana, o bapa aku enggo erdosa man Dibata dingen ersalah man bandu. Lanai aku metunggung pe igelari anakndu. Kalimat sideban si setara ras si e si encidahken posisi anak e: O bapa aku enggo erdosa man Dibata dingen ersalah man bandu. Lanai aku metunggung pe igelari anakndu. Dua kalimat di tempat yang berbeda enda ncidahken perubahen ras pengenalen diri anak e. Itehna perubahan akan terjadi ketika ia mulih ku bapana. Sipeduaken ia nggo mulai nandai bapana ras dirina alu payo.

Bapa: Ibas perumpamaan enda ituriken maka bapa e sekalak si cukup bayak. Enda banci siantusi ibas keterangen melala juak-juakna ras kata baju bagepe cincin ibas penutup perikop enda. Secara ekonomi la ia kurang. Karakter bapa semakin teridah setelah anak enda meminta bagianna. Narator bas cerita enda la nulisken engkai maka ibrena atau isehkenna pemindon anakna e (mungkin bukan di situ fokus pesan yang hendak di sampaikan penulis). Namun karakter bapa si paling jelas ituriken ibas cerita enda teridah ibas ayat 20b: Ndauh denga pe i rumah nari enggo idah bapana ia. Karakter bapa semakin kuat teridah alu kalimat: Mekuah ate bapana, emaka kiam ia ngayakisa, idakepna janah iemaina. Kalimat enda situhuna ncidahken sada kerahiman sekalak bapa. Ketedehen, kekelengen, kesetiaan nangdangi anak si enggo lawes nadingken ia, tapi itimaina lalap. Kesalahan anak tidak merubah sikap bapa man anak si enggo pernah melakukan kesalahan si fatal. Pedasken baba ku jenda uis si mejilena janah pakeken man bana! Tamaken cincin ku jari-jarina janah sepatui ia (22). Ia tetap anakna gia enggo pernah erdosa man bana.
Anak sintua: Arah cerita enda tampaknya anak sintua enda geluhna lurus-lurus saja. Ikataken ibas perumpamaan enda maka ia i juma nari. Enda ncidahken ia kalak si tutus, ertanggung jawab. Kalimat si deban si ncidahken situasina eme ketika ia njawab bapana: Enggo piga-piga tahun aku erdahin ras kam … la pernah kusimbak katandu. Tapi tampaknya karakter anak enda kontra produktif ras kai si jadi ketika agina mulih. Nembeh atena, ia menggambarkan dirina desken budak bapana (29), merasa bapana la adil ibas situasi e. Ia tidak bersuka cita ibas kemulihen agina.

Pengkenaina
Bagi enggo isinget i datas maka perumpamaan enda sendalanen ras perumpamaan biri biri si bene. Ipake Yesus sebagai respon terhadap sikap kalak Farisi ras guru-guru agama nangdagi kalak pemungut cuke ras kalak perdosa. Lit piga-piga pesan teologis si banci si buat arah perumpamaan enda:

1. Dosa ras perubahan
Karakter anak singuda ibas perumpamaan enda si idah tuhu-tuhu meluat, la terpuji. Tapi titik balikna pe siidah ketika ia menyadari ras menyesali alu sungguh-sungguh kerina perbahanenna. Itehna perubahan e banci lit adi mulih ia ku bapana, ku rumah bapana. Enda pe sada penegas man banta kerina. Perubahen e banci jadi man banta di kune si teh nggo tuhu-tuhu ndauh kita erdalan nadingken Bapa e. Titik balik bas kegeluhenta pe hanya banci jadi adi turah kesadaren mulihlah aku ku Bapaku. Enda me ikataken metanoia (pertobaten). Mulihi erdalan arah dalan siarusna kin idalani setelah menyadari kekeliruanna.

2. Bapa sang rahim
Kerahiman sang Bapa teridah arah kesetiaan nimai anakna si enggo lawes nundalken ia. Ada keyakinan pada diri Bapa bahwa anakna si lepak pasti kari mulih emaka itimaina lalap. Hal si paling tegas eme lalit perubahen sikap sang Bapa nangdangi anak si enggo erdosa tapi enggo mulih. Justru suka cita besar icidahkenna. Kesalahen, kegagalen anak sebagai anak, tidak merubah keleng ate Bapa e sama sekali.

Enda pe penginget man banta si bahwa Bapanta ibas Yesus Kristus e eme bapa si lalap nimai anakNa mulih man baNa. Kesalahan, keberdosaan, kegagalan anak tidak menutup pengampunan ras kelengen Bapa man banta. Si penting kita mulihi ras menyesali kerina dosa-dosa e.

3. Dukacita di tengah sukacita.
Karakter anak sintua kontras ras bapa si enggo ilecehken harkatna sebagai bapa, namun ermeriah ukur ketika anakna mulih. Ia gagal memahami arti anugerah, arti kekelengen. Bujur iakapna agina si enggo menyesal ndai iukum ka mulihi alu la padah isambut semeriah itu. Tapi man Bapana kemulihen anak si nguda e lebih dari segala-galanya. Melampui erta si enggo ikeriken, melampaui sakit hatina sebagai bapa, melampui kesalahan anak si la meteh mehuli tapi gundari enggo robah. Intina labo perlu iukum mulihi kalak si enggo robah. Labo perlu nguraki keleng ate nangdangi kalak si enggo meteh salah.

Temanta ibas pjj-ta sekali enda eme: Meriah ukurta, anakta enggo meteh mehuli. Tampaknya tema enda iangkat dari karakter sang Bapa ibas perumpamaan enda. Bapa si ncidahken keleng ate si la terbatas, si la nguraki keleng atena gia anakna nggo pernah erban dosa si mbelin. Sikap sang Bapa ibas cerita enda banci min menginspirasi kerina orang tua GBKP bas wari enda gelah banci ngaloken kerina anak-anak rikutken keberadanna sekalak-sekalak. Kebanggan jadi orang tua labo terjeng sanga anak meteh mehuli. Peran orang tua labo hanya saat anak berprestasi ras mengangkat nama baik keluarga. Tapi ibas kerapuhen anak pe orang tua tetap membuka tanna ngaloken anak si salah. Orang tua tetap merangkul anak ibas kerina keterbatasenna sebagai anak si kerap sekali melukai hati orang tua.

Pdt.Abdi E.Sebayang,M.Th-Rg. Graha Harapan

 

Info Kontak

GBKP Klasis Bekasi - Denpasar
Jl. Jatiwaringin raya No. 45/88
Pondok Gede - Bekasi
Indonesia

Phone:
(021-9898xxxxx)

Mediate

GBKP-KBD