SUPLEMEN PJJ TANGGAL 01-07 JULI 2018, OGEN : MAZMUR 104:1-24

Bahan :

Mazmur 104:1-24

Thema :

DONI ENDA SEH ULINA

1. Dibata njadiken doni enda seedekha enem wari, emaka ibas wari pepituken Dibata masu-masu kerina si enggo ijadikenNa, janah i tatap Dibata kai si enggo ijadikenNa mehuli (Kejadin 1 ras 2). Emaka diantara ciptaan e maka manusia me si terakhir i jadikenNa, gelah kehadiran manusia e enggo lengkap kerinana sini ibutuhken manusia (sandang, pangan, papan). Manusia ndai eme ciptaan si mulia, sebab ia segambar ras si nciptakenca(Dibata)(Kej 1:26-28). Emaka nina man Dibata man manusia ndai: Ertuahlah jadi enterem demi doni ras taluken isina. Tapi perlu si eteh maka manusia si jadiken e lit kuasana atas nurung, perik ras kerina binatang (Kej 1:26). Kerina ciptaan e salin g keterkaiten, baik baik si daraten, langit ras lautan, ertina ia saling membutuhkan guna kelangsungan kehidupanna,tapi utamakel eme guna kiniulih manusia ndai. Emaka manusia wajib njagai kerina tinepana gelah kelangsungen hidup bas doni enda mehuli jadina. Adi mehuli ciptaan si lit manu sia sejahtera, sehat jasmani, sehat rohani. Tapi adi hancur sinasana maka manusia pe ikut hancur.

2. Mazmur 104 enda eme merupaken pengulangen Kejadian 1-2 ndai, ija pemazmur ngingetken man kalak si erkiniteken:
a. Kerina sinasana silit ibas doni enda maka Dibata si njadikenca
b. Janah Dibata si erkuasa nandangi tinepana seh genduari
c. Janah Dibata ka si mpersiapken si jadikenNa guna kepentingen, saling membutuhken
d. Manusia patut bangga nandangi kai sinibahan Dibata
Sungguh luar biasa kuga Dibata mpersiapken sinasana bas doni enda, emaka ngidah sie takjubnge kita sabab laterpikirken manusia kai si jadie, tapi si ejadi kenyataan ban Dibata. Banci si idah maka kerina si ijadikenNa sempurna ras saling membutuhken, bagepe Dibata tetap erkuasa nandangi kai si jadikenna e. Emaka kai atena banna mis jadi, misalna ay7, nergangi lau mis ia kiam, hal enda banci si idah kuga Dibata membelah laut waktu bangsa Israel ndarat i Mesir nari (Keluaran 14).
Bagepe ibas si jadikenNa e saling membutuhken: lagit nari nusur udan, turah dukut, man me rubia-rubia, minem ia, bagepe manusia banci nuan-nuan adi enggo nusur udan erkiteken taneh enggo mehumur. Adi berngi lit bulan, bintang guna nerangi si gelap, adi suari lit matawari guna mengeringkan sibasah, sempurna lah si lit ndai.

3. Manusia me si termulia diantara ciptaan, emaka manusia harus njagai dingen ngerawat doni enda ras isina, baik daraten, lautan ras awang-awang. Adi la irawat makabanci nge reh ken bencana: Banjir, polusi udara, pencemaran laut, emaka dampakna man manusia.
DONI ENDA SEH ULINA

Themanta sendah tole ngingetken kita gelah si pekena-kena doni enda, sebab ibas doni enda kita tading, kita erusaha, kita beribadah, kita bercanda gurau, ras sidebanna.
Cuba si ulih-ulihi ngendeken KEE No 262:1,2 Bagepe KEE No 26:1-3, ma teridah doni enda i jadiken majile, tapi akibat manusia maka doni enda enggo ceda. Ise mge banci pehuli... ? tentuna kita nge manusia ka sibanci pehulisa . Lit selogan: Kebersihan adalah sebagian dari iman, enggo payo, tapi ningku menjaga ciptaan Tuhan adalah IMAN. Si la njaga labo ia erkiniteken man Dibata.


Pdt. Andarias S.Brahmana

081317054961
Selamat PJJ

SUPLEMEN PJJ TANGGAL 24-30 JUNI 2018, OGEN : KOLOSE 3:18-21

Tanggung Jawab Ibas Jabu
(Kolose 3:18-21)

 

Kata Penaruh
Jabu eme “persadan” simetuana ijadiken Dibata. Jabu eme persadan si kitik menentuken kerina keadaan kegeluhen, erbangsa ras ernegara, ermasyarakat ras ergereja. Adi kerina jabu banci ngaturken anggota jabuna alu mehuli, dingen nggeluh bagi arusna maka lanai lit “kinigutulen” ras kebiaren ibas geluh enda.
Emaka ibas tradisi kalak Yahudi “pendidiken bas jabu” jadi pilar pembentuken bangsa si megegeh. Fungsi jabu lebih asa fungsi sekolah ras gereja ibas nuanken “pemeteh ras prilaku nggeluh”. Adi si baca ibas Ulangen 6:4-9 maka pendidiken si terpenting eme nuanken “kemalangen man Tuhan”, sebab erkemalangen man Tuhan eme ulu kerina pemeteh ra kepentaren (bd. Masmur 111:10; Kuan-kuan 1:7) . Janah kerna sie labo ipercayakenna man pihak lembaga si ngurusi kerohanian, tapi jadi dahin si “penting ibas jabu”, emaka nina “ajarkenlah e alu mulih-ulih, sanga kam kundul-kundul, sanag kam bas perdalinen, sanga kam medem-medem. Harus iiketkenndu ibas tandnu, ras tamaken e ibas perdempakenndu, tulisken ibas binangun pintu rumahndu ras tiang pintu gerbangndu.
Arah bahan perpulungen jabu-jabunta sendah ipersingeti ka kita uga maka kerina anggota keluarga e banci ndalanken tanggung jawabna, sebab adi kerina anggota keluarga ndalanken tanggung jawabna, lanai kai pe lit si jadi persoalen.

Tanggung Jawab Ibas Jabu
1. Ndehara (ay. 18)
Tanggung jawabna eme “patuh man perbulangen”. Ijenda banci mis kita si jababen ban moria e, “banci kami patuh adi .... “
Tapi erpalasken Pustaka Si Badia, maka sekalak ndehara harus patuh man perbulangenna sebab perpulangen nge takal ndehara bali ras Kristus takal perpulungen( Epesus 5:23), terdauhen ituriken ibas 1Petrus 3:1”Patuhlah man perbulangen, gelah adi perbulangen “ la tek” nangdangi Kata Dibata, banci ia tek. Ijenda igaris bawahi adi lit perbulangen “la tek man kata Dibata” ijenda igambarken kepatuhene labo erkiteken perbulangen e enggo “sempurna” tapi justru kepatuhen ijenda gelah maba pertobaten man perbulangen. Alu bage lanai lit si begi istilah “banci aku patuh adi memang layak ipatuhi adi lang uga pe lah ningen kami patuh”. Ibas kitap Epesus 5:21“patuhlah sekalak man si debanna erkiteken kam mehamat man Kristus”. Jadi kepatuhen e erpalasken “kiniteken” labo erpalasken cocok siakap entah lang.

2. Perbulangen (ay. 19)
Ngkelengi ndehara ras Ula kasar man bana. Ngkelengi ijenda mbue jenisna. Perbulangen harus engkelengi ndeharana bagi Kristus engkelengi perpulungen. Tanggung jawab perbulangen ijenda eme mereken geluhna “totalitas” guna ndehara bagi Kristus “totalitas” ngendesken geluhna guna perpulungen. Kristus engkelengi perpulungen tersirat arah:
1. Mere man (bd. Yoh. 6:35) tanggung sekalak perbapan bas jabu eme encukupken keperlun kegeluhen.
2. Mere kenyamanen, kesejuken ras kepuasen, seh maka lani muas (bd. Yoh. 4:14), kejahaten-kejahaten si terjadi ibas geluh enda erkiteken ndarami kepuasen sebab kerina “muas/haus”. Tanggung jawab sekalak perbapan bas jabu uga maka kerina isi jabu e “puas ras lanai muas” seha maka kerina isi jabu e lanai terjebak ibas ndarmi kepuasen-kepuasen i darat rumah.
3. Mereken “terang” (Yoh. 8:12) tanggung jawab perbapan ibas jabu eme uga maka seisi jabu e la “tertukutuk, la tersesat” ibas ndalani dalan kegeluhen. Terang e pe sekaligus mereken semangat (motivasi) man sisi jabu guna terang ngidah ku masa depan.
4. Mereken keteladanen nggeluh, gelah ieteh anak jabu e arah dalan siapai si harus idalanina, gelah seh kubas kegeluhen si damai ras senang (bdk. Yohanes 14:6) .
5. Jadi permakan (bd. Yoh. 10:11)sekalak perbapan terus njagai anak jabuna nggeluh ibas dame ras keriahen (bd. Mas. 23), mabasa ku mbal-mbal, ertina ngelepasken perberkat anak-anak alu pertoton, bage pe ibas karaben wari mabasa mulihi ku karang (ku rumah) je nari adi lit si lalar idarami, iperiksa sada-sada entah lit si terluka, gelah banci itambari ras ibaluti lukana. Ban buena kesibukenta selaku perbapan lanai kap si eteh pe katawari anakta berkat ras mulih kurumah, lanai si eteh entah enggo lit luka (pusuh) sebab adi luka jasmani uga pe mis ia ngata man banta jenari mis si tambari, tapi luka pusuh si ibahan dosa megati lanai sempat kita nungkuninsa, padahal kematen si meratna labo ban luka jasmani tapi luka pusuh siibahan dosa.
6. Ngelai ras ngendesken Kesahna (Mat. 20:28) tanggung jawab sekalak perbapan eme “uga maka banci malem ate anak jabuna ras uga maka kerina banci terkelin” arah kata sienda maka sekalak perbapan lanai banci mengorbanken anak jabuna erkiteken “kesenangen pribadina”, harusna kai pe ilakoken gelah jabu e banci terkelin.

3. Anak (ayat 20)
Megati is begi istilah “anak pe nganaki” encidahken kesetresen orang tua ibas ngajarken anak. Ngidah buena anak si lanai terajarken, emaka megati kel ibahan orang-orang tua seminar-seminar pendidiken man anak, seminar “kenakalen-kenakalen anak remaja”, tapi jarang kel si begi seminar “kenakalen orang tua”. Banci jadi erkiteken la kita ngasup ndalanken tanggung jawabta bagi si datas ndai “ndehara pe la patuh man perbulangen, akapna ia rusur kepala e, ia atena rusur ibegiken, la kenca bage berjut, merawa rsd. Perbulanegn pe la ka totalitas mereken kegeluhenna guna kemalemen ras keterkelinen jabu, terjebak kubas ndarami kepuasen-kepuasen pribadi, piah dungna anak pe ndarami kepuasenna saja.

Arah renungenta sendah maka selaku anak harus patuh man orang tua, sebab orang tua me wakil Dibata mereken kegeluhen man anak, orang tua me wakil Dibata encukupken kerina keperlun anak, jadi wakil Dibata maba anak e kubas keterkelinen. Perlu pe ieteh anak-anak maka labo lit orang tua si ersura-sura encelakaken anakna, emaka adi lit peraturen-peraturen si ibahan orang tua ula ka akapna e “merampas kemerdekaanna, tapi igejapnalah e sada usaha pendisiplinen ra pembentuken karakterna, ula ka iakap anka-anak adi salah ia irawai enggo menjajah hak azasina. Sebab adi la kin irawai orang tua nakna si ersalah, isampatina kap meneken anakna e (bdk. 2 samuel 14 “Aku jadi bapana, janah ia jadi anakKu. Sanga ibahanna salah, Kuukum ia bali ras sekalak bapa ngukum anakna; Kuan-kuanen 23 :13-14 “Ola kam biar-biaren ndidik anakndu, adi ipekpekndu ia labo ia mate, tapi selamat”)

Kesimpulen :
Jabu si ndatken kemalemen ate eme jabu si anggotana kerina nggeluh ibas ndalanken tanggung jawabna. Ijenda labo perlu si ukuri ise si mberatna tanggung jawabna ras ise si menanhangna tanggung jawabna. Tapi masing-masing harus rukur uga maka kerina naggota keluarga e ndatken kemalemen ate.
Sada anggota kelurga la ndalanken tanggung jawabna maka kerina anggota keluarga e rate mesui (kena imbasna).
Ijenda tempa tanggung jawab perbapan si mbelinna ibas jabu, janah memang kin bage nge arusna, saja man ndehara sebagai mitra perbulangen maba jabu e jadi persembahen si merimna man Tuhan, maka kai ka si isuruh perbulangen maka ia pe harus ka patuh. Alu bage enggo ka mbue turunen patuh ndai, emaka lit kalak si nulisken makalebih kurang lit 40 tanggung jawab ndehara bas jabu. Enggo termasuk tanggung jawab sebagai ndehara ras tanggung jawab sebagai nande (bdk. Kuan-kuanen 31 :10-30)

Pdt. Saul Ginting

GBKP Runggun Bekasi

SUPLEMEN PJJ TANGGAL 17-23 JUNI 2018, OGEN : KEJADIAN 41:33-36

Pilih Kalak Si Erpemeteh Ras Pentar
(Kejadian 41:33-36)

 

Kata Perlebe
Ibas paksa enda rusur si begi istilah “Ganti Presiden”, secara positif kita nanggapisa, sie erkiteken ketedehen si mbages litna sada pemimpin si banci “mengakomodir” kerina sura-sura kalak si nggeluh ibas bangsa enda. Jujur kel siakui maka peran sekalak pemimpin e tuhu-tuhu menetuken nasib bangsa. Saja adi si ganti “presiden” ise gantina ? lit kin si lebih mehuli, adi lit ya ganti saja, adi lalit mari si dukung si enggo jelas.

Kerajaan Mesir iperhadapken kubas 2 masa si saling bertolak belakang, eme “masa berkelimpahen (masa page perngis)>< Masa kekurangen (page si lambang). Dua situasi enda pe mewakili kerina keadaan kegeluhen ibas doni enda. Kalak si banci memanfaatken “situasi berkelimpahen (rani si mbue) alu mehuli maka banci ngenanami kemalemen ate ras kecukupen (bahagia) ibas paksa “kekurangen (la rani) ”. Klaka si terlena ibas masa “kejayaan” la mempersiapken masa sulit, pasti terpuruk ras maba kubas kehancuren.

Perlu kel pemimpin si erpemeteh ras pentar si banci maba bangsa kubas kemakmuren, aminna pe situasi kegeluhen enda terus mengalami perubahen. “lit pandangenna si ndauh ku lebe, si labo ngkeriken kerina “sumber daya” ibas zamanna alu la ngukurken masa depan bangsa e. Erkiteken sie tiap ganti “presiden (pemimpin)” tambah rusur utang negara. Adi tambah utang negara erkiteken lit pembangunen wajar, sebab pembangunen e guna kesejahteraan masyarakat. Pembangunen infrastruktur tentu e jadi sada aset (infestasi) si banci jadi sumber income negara ibas paksa si reh.
Terdauhen uga kita milih pemimpin “Erpemeteh ras Pentar ?” mari si gargari Kata Dibata si jadi renungen bas PJJ-ta Minggu enda.

Nggargari Isi Ayat Renungen
Ay. 33 , Erpemeteh ras Pentar
Ibas terjemahen bahasa Indonesia “Erpemeteh = Berakal Budi ras Pentar = Bijaksana. Terjemahen Bhasa Ingris : Disceet dan wise
Sinonim adjektiv Discreet ....
1. careful, circumspect, cautious, wary, chary, guarded, tactful, diplomatic, prudent, judicious, strategic,politic, delicate, sensitive, kid-glove
2. unobtrusive, inconspicuous, subtle, low-key, understated, subdued, muted, soft, restrained
3. discerning
4. circumspect

Kata “Wise” ertina bijaksana
Si ipindoken Yusuf man raja Firaun guna milih kalak si tuhu-tuhu “erpemeteh (cerdas secara intelektual entah rusur si begi alu istilah IQ adi ibas bahasa inggris kalak si bage megati igolongken kubas kalak si lit ibas ia “knowledge =pengetahuan ras skill =keahlian) ras pentar (akal budi =bujur si megati ikataken kubas “kecerdasan Emosional (SQ) ras kecerdasen spiritual (SQ), banci si definisiken em kalak bujur = la berat sebelah (bijaksana). Sebab kalak pentar la berakal budi (bujur) pasti terjebek kubas tindaken si membahayaken sebalikna berakal budi (pentar) la ka erpemeteh erbahan suasana jadi mate, lalit dinamika ibas kegeluhen.

Bas kegeluhenta melala si jumpai kalak si “erpemeteh”, adi gelar akademina mbue menyandang gelar profesor doktor, tapi erkiteken kurang “pentar (berakal budi) justru erbahan negaranta enda lit ibas ambang kehancuren, sebab ipakena pemetehna guna meperjuangken sura-surana.
Emaka ibas kita milih pemimpinta mari “sipilih” kalak si erpemeteh bagepe berakal budi, lit ibas ia kebujuren, si labo saja ngukurken dirina sendiri. Kita milih pemipin si “sejalan/seimbang antara “otak ras pusuhna”, cerdas secara intelektual, bage pe cerdas ka emosi ras spiritualna. Alu kata si deban pilihlah pemimpin si “jago, cerdas, terampil (erpemeteh) ras bijaksana, bujur (pentar (berakal budi).
Ay.34-36. Pemimpin Visioner, Strategi ras Sinergi

a. Visioner
Gambaren pemimpin si “erpemeteh ras pentar” eme lit pengidahna ku lebe(visioner) si igambarken bagi Yusuf si banci ngidah kai si terjadi ibas paksa si reh. Visi e eme turah arah kepekaan rohani )istilah kalak karo “megermet/sense belonging”. Kepekaan rohani e turah arah uga kita ngidah kai ate Dibata si ilakokenNa ibas paksa si reh. Tuhan banci ngerana arah nipi, arah tanda-tanda alam. Jusuf banci ngidah rencana Dibata nangdangi bangsa Mesir arah ngertiken nipi raja Mesir. Alu ngidah kai si terjadi ibas paksa si reh tentu ngasup erbahan sada tindaken antisipasi gelah kegeluhen tetap lit ibas “kemakmuren”. Visi e turah banci saja arah pemeteh, alu ngukuri kai si lakoken gundari guna menyongsong paksa si reh, ijeme pentingna (pemeteh).

b. Strategi
Visi tanpa strategi tentu sia-sia, seri ras biang natap gayo, tehtehen je, tehna entabeh nari nge gayo e tapi la ia pang nangkapsa, erkiteken la tehna cara nagkapsa. Ijenda Yusuf enggo ngidah kai si bakal terjadi (7 tahun masa mbuah page ras 7 tahun masa la mbuah page), emaka nina “Pepulung 1/5 ulih peranin ibas masa eriba-iba”. Pemimpin si iarapken eme pemimpin si banci “mengubahken pola pikir masyarakat” gelah banci tek ras nggit ngelakoken kai si ikatakenna. Jadi kai siikataken Jusuf alu wewenang raja maka kerina ialakoken rakyat Mesir, seh maka tuhu-tuhu negeri e itandai jadi “lumbung pangan” ibas paksa sie. La saja banci ncukupi keperlun rakyatna tapi pe enterem bangsa-bangsa si deban ngelegi nakan ku Mesir.

c. Sinergi
Strategi si mehuli tanpa lit pengawasen si mehuli ibas ndalankenca tentu la banci erdalan alu mehuli. Emaka pemimpin si perlu si pilih eme pemipin si ngasup “bekerja sama” ras rekan-rekan sekerjana, la “one man show (single figther). Lit sitik kelemahen perkembangben kepemipinen ibas kalak karo, la atena lit kalak si “lebih hebat” asangken ia, erkiteken sie terjadi “kegagalen regenereasi (gagal kaderisasi)” bandingken ras jurus-surus persilaten, setiap guru engkurangi sada jurus, sebab mbiar guruna jagon pagi muridna asangken ia, piah dungna persilaten ndai tading tari-tari bintangna.

Kata sinergi ibas dunia oragnisasi, lait si erpengakap “dirina” lebih penting (hebat), tapi rukur kerna “pentingan peran kalak si deban ibas nehken tujun” ije terkandung sada makna tanpa kalak si deban la akapna ia banci erbahan kai pe. Pemipin si menganut “sinergitas” la terjebak kubas sada perasaan “persaingen” tapi justru saling melengkapi, seh maka ermeriah ukur adi lit ibas tim kerja e si “menonjol entah hebat. Ijenda me pentingna unsur “kepentaren (akal budi)” ibas sekalak pemipin. Pemipin si bijaksana eme ngergai setiap “potensi” dingen banci merangkai potensi e guna menggerakken “bangsa ” si ipimpinna. Seh maka enggo banci jadi sada “mesin/motor” si terus erdahin guna maba kibas tujun. Ibas Masmur 111:10 Bena-bena kepentaren e me erkemalangen man TUHAN . Man kalak si erkemalangen man baNa iberekenNa kap pemeteh si mehuli. Terpujilah Dibata seh rasa lalap.

Pointer Aplikasi
1. Mari sipake hak pilihta guna milih pemipin si erpemeteh ras pentar
2. Guna banci meteh siman pilihen “erpemeteh ras pentar” maka labanci lang kita harus aktif ndarami entah berdiskusi kerna “rekam jejak” siman pilihen
3. Kita pe harus jadi pemilih si “erpemeteh ras pentar” ertina la cukup sieteh kerna rekap jejak si bakal ipilih kita, tapi pe ibas milihsa harus si pake akal budi (bijaksana) la saja ngukuri “untung man banta pribadi” tapi si perlu si ukurken eme “nasib sebangsa, senegara ras setanah air.

Pdt. Saul Ginting

GBKP Runggun Bekasi

Info Kontak

GBKP Klasis Bekasi - Denpasar
Jl. Jatiwaringin raya No. 45/88
Pondok Gede - Bekasi
Indonesia

Phone:
(021-9898xxxxx)

Mediate

GBKP-KBD