SUPLEMEN PJJ TANGGAL 16-22 APRIL 2023, 1 KRONIKA 23:24-32

Nats  : 1 Kronika 23 : 24 - 32

Tema : Aron Sierdahin Ibas Rumah Pertoton (GBP GBKP : Tim Ibadah)

 

Ibas umurna sienggo metua, Daud ngangkat anakna Salomo jadi raja Israel guna nggantiken ia. Ipepulungna pe kerina pemimpin-pemimpin Israel. Iaturkenna kerina pemimpin-pemimpin e guna nampati Salomo ibas ngaturken kerajaan bagepe ngaturken kegeluhen erkiniteken bangsa Israel sue ras sura-sura Dibata. Si menarik ibas kepemimpinen Daud enda eme : Daud la saja sekalak raja si mereken diri ras kegeluhenna guna kiniulin bangsana (ngaturken kerajanna alu sikap ras mehuli guna kiniulin rakyatna) tapi pe sekalak raja si ibas kepemimpinenna ersukuten man Dibata. La saja kegeluhen secara kebangsaan/ kerajaan iaturkenna alu sikap tapi ibabaina pe bangsa Israel tetap jadi bangsa si nggeluh malang man Tuhan. Hal enda teridah arah kuga belinna kemediaten Daud nandangi rumah Pertoton si ndube enggo sontar segelah i bangun mulihi [amin pe ibas kinatana labo ia si mbangunca tapi arus iakui maka Daud me pelopor ras perancang pembangunen Rumah Pertoton siilakoken anakna Salomo], bagepe kuga Daud ngaturken kerna kebaktin/ kegiaten keagamaan bangsa Israel ras singelai ibas kerina dahin-dahin ibas Rumah Pertoton Tuhan alu sikap ras mehuli.

Secara khusus ibas pasal 23 enda, awalna Daud mpeserap Suku Lewi jadi singelai ras singaturken kerina siiperluken bangsa Israel ibas kebaktin/ pernembahen man Dibata. I sensus me kerina dilaki suku Lewi si umurna 30 tahun kudas (Bil. 4 : 1 – 3) teremna 38.000 kalak, janah si enda ibagi jadi :

  • 000 kalak ngaturken dahin ras perkakas Rumah Pertoton
  • 000 kalak guna nikapken surat-surat penting ras nimbang perkara (Tenaga Administrasi kerna keputusen, cataten Kerajaan bagepe jadi Hakim)
  • 000 kalak jadi pengawal (penjaga gerbang) guna njagai keamanen secara praksis bagepe spiritual (memastiken maka kalak si layak bengket guna ersembah man Dibata ngenca banci bengket ku bas ingan-ingan si badia/ ikhususken)
  • 000 kalak muji Dibata alu sorana bagepe alu alat-alat music (Muji Dibata dingen mabai kalak guna nehken ende-enden ras ersembah alu payo)

Ibas 1 Kro. 23 : 6 Daud mbagi Kaum Lewi enda jadi piga-piga kelompok sue ras kesusurenna (Bil. 3, 4) :

  • Kaum Gerson (ay. 7 – 11) dahinna eme njagai ras ngerawat kulit si jadi penutup/ lapis Tabernakel
  • Kaum Kehat (ay. 12 – 13) dahinna njagai kebadian ras ngurus kerina peralaten Kemah Si Badia, Tabut Perpadanen, nutung simerim-merim/ meja persembahen, masu-masu jelma sinterem ibas gelar Tuhan)
  • Kaum Merari (ay. 21 – 23) dahinna eme ngaturken ras merancang struktur Kemah Si Badia, Pilarna, Papanna, rsd.

Ibas bahan PJJnta sekalenda, Daud ngubah ras ngaturken mulihi dahin Kaum Lewi, maka singelai ras

sierdahin ibas Rumah Pertoton eme kesusuren kalak Lewi siumurne 20 tahun kudas (ay. 24b, 27). Enda ilakoken Daud rikutken keperlun pelayanen maka kenca pantek pepagi Rumah Pertoton e, iperluken reh teremna singelai ibas Rumah Pertoton e sebab Rumah Pertoto e pepagi enggo tetap inganna i Jerusalem (lanai pindah-pindah dingen perkakasna pe enggo tetap ras tertentu inganna) [ay. 25 - 26]. Sikap kerina dahin kalak Lewi iaturken Daud : nampati kesusuren Harun ibas persembahen Rumah Pertoton, mpekena kesain ras bilik Rumah Pertoton, njagai kebadian kerina barang-barang Rumah Pertoton, nikapken persembahen pangan man Dibata bagepe persembahen si deban (ay. 29), ertoto ras muji Dibata erpagi-pagi ras karaben (ay. 30), mpersembahken persembahen tutungen tupung wari raya (ay. 31). Kerina itetapken guna banci ndahiken-dahinna ibas kerina paksa-paksa. Kai siibahan Daud enda maba kiniraturen nandangi bangsa Israel subuk ibas kegeluhen bangsa ras kerajaan bagepe ibas kegeluhen erkiniteken man Dibata. ibas jaman kepemimpinen Daud me Israel mencapai kejayaan si luar biasa.

Itengah-tengah pelayanen gerejanta pe erbage-bage dahin pelayanen enggo iaturken segelah arah pelayanen gerejanta e sikap dingen mehuli, ernanam man perpulungen bagepe nandangi kalak si deban. Gereja hadir guna mpepaler keleng ate Dibata arah pelayanenna bagepe tetap hadir maba Berita Si Meriah nandangi kegeluhen ras doni enda (baik ibas Koinonia, Marturia ras Diakonia). Secara khusus ibas Koinonia, erbage-bage kegiaten pelayanen persadan ilakoken itengah-tengah gerejanta. Erbage-bage kegiaten ibadah/ kebaktin e jadi dalanta jumpa ras Dibata bagepe jumpa ras temanta manusia. Emaka perlu kel iaturken alu mehuli ibas pelaksanaanna, alu bage ibas kebaktin/ ibadahta kita banci “menikmati perjumpanta ras Dibata”, kita banci “terbangun” secara kinitekenn (kata Dibata) bagepe secara persadan (kehidupan persekutuan sebagai keluarga berlandaskan kasih Allah). Emaka piga-piga hal si arus ras terus sibangun eme :

  • Adi marenda lit Kalak Lewi, genduari kita me kerina jadi singelai Tuhan itengah-tengah gereja GBKP enda. Amin pe lit iaturken piga-piga kalak si “membidangisa” sue ras telenta bagepe potensi si lit ibas kita tapi arus tetap siinget maka kerina ngenda kita “pelayan Dibata” (hamba Tuhan) si arus mengabdiken dirinta guna ngelai IA.
  • Erkiteken kita kerina eme suruh-suruhen Dibata, emaka kita wajib guna ndahiken baginta sekalak sekalak alu tutus ras ertanggungjawab sebagai bentuk pengabdianta man Dibata. Lit min ije kolaborasi ras sinergisitas si mehuli, si saling melengkapi sada ras sidebanna. Arus maka siinget, ibas kita erkebaktian/ beribadah e, siperlu sipermuliaken eme Dibata labo dirinta ntah talentata.
  • Selaku “pemimpin” singaturken kerinana (liturgis, sinaruh/ imam, Tim musik, kolektan, pengkhotbah, ermomo, multimedia, singalo-ngalo, sierkira) arus tuhu-tuhu mempersiapken dirinta alu mehuli ibas ngelai Tuhan, bagepe perpulungen arus min tuhu-tuhu pe ersikap ibas mengketi kebaktin/ ibadah e (ula meros, mekarus, ntah pe hanya terjeng formalitas ritual saja sebab e erbahanca amin pe mejingkat ngikuti kebaktin la kita bertumbuh ibas kiniteken) [Joh. 4 : 23 – 24 “……….. Allah itu Roh dan barangsiapa menyembah Dia, harus menyembahNya dalam roh dan kebenaran”]; [Matius 13 : 1 – 23, Markus 4 : 1 – 21, Lukas 8 : 4 – 15].
  • Perlu isingetken kami mulihi : JANGAN MEMBANGUN KEHIDUPAN TANPA MEMBANGUN HUBUNGAN YANG INTIM DENGAN TUHAN. Melala genduari jelma sibuk membangun kehidupenna secara kegeluhen (Pendidikan/ ekonomi/ pendahin/ Jabaten/ karir) tapi lupa mbangun hubungenna ras Dibata. Emaka di kune kai siniarapken la ialokenna, kai siirencakan la terlaksana em dalanna kote, kelsehen ras kecewa; bahken dikune tersehi pe e ka me dalanna bene bas kegeluhen enda (meganjang ukur ras lupa diri si mabai ku bas kehancuren).

 Pdt. Elba Pranata Barus-Runggun Bandung Timur

SUPLEMEN PJJ TANGGAL 09-15 APRIL 2023, 1 JOHANES 4:7-12

Nats  : 1 Johanes 4 : 7 - 12

Tema : Rutang Sikeleng-Kelengen

 

Surat 1 Johanes enda itulisken rasul Johanes guna ngelawan pengajaren si papak si sangana berkembang itengah-tengah kegeluhen persadan kalak sitek man Kristus. Pengajaren sesat e igelari anti Kristus, perguak, nabi palsu singajarken kerna ajaren Gnostik, khususna Doketisme eme aliren pengajaren singataken maka Jesus Kristus labo tuhu-tuhu manusia, tapi “hanya tampak” ntah pe “tempa-tempa” teridah bagi manusia saja nge [Yesus Kristus hanya memiliki tubuh surgawi dan hanya berpura-pura saja menderita dan mati]. Kelompok singajarken pengarajen sipapak enda erpengakap maka golongenna e erpemeteh ras erpengangkan alu mbages kerna Dibata, la iakuina maka Jesus eme Mesias sinipadanken Dibata (1 Joh. 2 : 22; 1 Joh. 5 : 1), dingen labo tuhu maka Jesus eme Dibata menjelma jadi manusia (1 Joh. 4 : 2 – 3). Iajarkenna pe maka kepatuhen nandangi perintah Dibata (1 Joh. 2 : 3 – 4; 5 : 3), nggeluh badia ras benar (1 Joh 3 : 7 – 12), lanai nggeluh bas dosa dingen nggeluh la seri ras doni enda (1 Joh. 2 : 15 – 17) la iperluken ibas kegeluhen enda dingen la lit hubungenna ras keselamaten.

Surat 1 Johanes enda mpersingetti ras mpegegehi kalak sit ek man Kristus segelah tetap metenget nandangi pengajaren sipapak e, ula min iiikutkenna kerna pengajaren si banci mbabai kesirangen ras Dibata bagepe ras teman-teman si sada kiniteken man Kristus. Tetap min icikepna kinitekenna man Kristus alu ndalanken situhu-tuhu rehna ibas IA nari. Dibata enggo encidahken erbage-bage perbahanen sinaksiken kuasa ras kekelengenNa ibas kegeluhen enda, mulai kin ibas IA nepa doni enda ras kerina isina, seh pe pepagi kedungen doni enda kerinana encidahken kekelengenNa si mbelin nandangi anak-anakNa. Kata Dibata sijadi pengogenta nuriken maka Dibata eme kap kekelengen. Kekelengen e labo hanya salah sada biak Dibata tapi Dibata e kekelengen e kap. Kemurnian dan kesejatian kiniteken la hanya teridah ibas kebenaren secara doctrinal/ pengajaren (1 Joh. 4 : 1 – 6) tapi pe teridah arah kekelengen (1 Joh. 4 : 7 – 8).

            Kinata kegeluhenta pe itengah-tengah jaman sigenduari enda iperhadapken ku bas tantangen kerna pengajaren si la sue ras sura-sura Dibata bagepe ku bas cara nggeluh si lanai encidahken kekelengen. Kekelengen e tempa genduari lanai jadi sada hal sipenting ras meherga ibas kegeluhen, bahken la jarang kekelengen e terjeng cakap ntah pe ibas sukat-sukat materi saja. Biak nggeluh ngukurken ras pesenangken diri jadi trend kegeluhen doni enda, enda jadi banci ancamen nandangi kegeluhen persadan ibas gereja. Jabu-jabu kalak Kristen ras persadan itengah-tengah gereja lanai encidahken biak nggeluh ibas kekelengen Kristus; nande, bapa rasa nak sibuk kerna dirina, bagepe perpulungen/ sector/ kategorial pe sibuk kerna diri ras programna saja ngenca (erbana-bana). Banci saja pe kehadirenta selaku gereja (pribadi bagepe institusi) lanai mereken dampak ras nanam si mehuli nandangi sekelewetta. Emaka arah bahan PJJnta sekalenda mulihi kita ipersingetti sekaligus ipegegehi pe guna tetap nggeluh alu dem kekelengen, subuk itengah jabu, gereja bagepe ibas kegeluhen ermasayarakat, bangsa ras negara.

Piga-piga hal siituriken ibas pengogenta guna jadi persinget ras perenungen man banta eme :

a.Dibata e kekelengen kap.

1. Hakikat (ay. 7 – 8)

Kekelengen siituriken ibas pengogenta eme kekelengen si berpusat ibas Dibata (theosentris). Ertina maka kekelengen e eme bagin si la terpesirang ibas hakikat Dibata nari [Seperti panas yang tidah terpisahkan dari matahari demikian pula kasih tidak bisa diceraikan dari Allah].

2. Bukti (ay. 9, 10b)

Johanes pe nekanken maka kekelengen e enggo lit ope denga doni enda tembe dingen enggo ipetangkas pe ibas segedang sejarah kegeluhen. Kekelengen e enggo terbukti nyata arah kerehen Jesus ku doni enda guna mereken kegeluhen man kalak si the man baNa (ay. 9). Jesus si jadi manusia, mereken diriNa seh mate guna keselamatenta e jadi bukti maka Dibata e kekelengen; la ateNa kita bene ibas dosa ras kematen si rasa lalap.Kekelengen Dibata e labo terjeng sada konsep si abstrak tapi enggo ipetangkas arah tindaken konkrit/ nyata ibas Jesus Kristus. Alu bage maka kerehen Jesus Kristus ku doni enda labo sada cerita dogeng si la tuhu. (Hal enda pe enggo ipetangkas Johanes arah pembukan Suratna enda : 1 Joh. 1 : 1 – 4).

3. Inisiatif (ay. 10a)

Dibata eme inisiator kekelengen ras kiniulin e. Labo kita sienggo engkelengi Dibata tapi IA nge si engkelengi kita. Labo erkiteken bujurta ntah metunggung kita guna ngalokenca tapi erkiteken kekelengenNa maka ersura-sura Dibata ngerancang ras nehken kekelengenNa man banta arah anakNa Jesus Kristus (Joh. 3 : 16).

b. Kekelengen jadi identitas diri anak-anak Dibata (ay. 8)

Kekelengen e jadi identitas/ karakterta selaku anak Dibata si nandai Dibata. Kai sienggo ilakoken Dibata man banta arus siumban ibas kegeluhenta. Kekelengen e jadi indikator kinitekenta man Dibata siteridah ibas kita engkelengi temanta manusia (ay. 20 “Adi lit kalak ngatakenca maka keleng ateNa Dibata tapi nembeh atena man seninana, kalak sib age perguak….”). La kin pe situriken maka kita kalak Kristen si tutus sit ek man Dibata, iidah ras isaksiken kalak nge arah kegeluhenta; itandaina nge kita dikune teridah ras tergejap man kalak kekelengen Kristus e arah kita (Joh. 13 : 35 “Dengan demikian semua orang akan tahu, bahwa kamu adalah murid-muridKu, yaitu jikalau kamu saling mengasihi”). Arah kegeluhen ras perbahanenta si dem kekelengen e ipuji kalak pe Dibatanta (Mat. 5 : 16)

c. Kalak sienggo “ngaloken” ras “mengalami” kekelengen Dibata rutang guna nggeluh sikeleng-kelengen.

Dibata enggo mereken usihen ibas nehken kekelengen, emaka kita pe selaku anak-anakNa erkewajiben guna nggeluh erkekelengen : engkelengi Dibata sienggo engkelengi kita, bagepe engkelengi temanta manusia ras kerina tinepa Dibata. Engkelengi min kita bagi Kristus enggo engkelengi kita : tulus ras murni ( la lit ije maksud terselubung/ modus), la ngarapken balas (ikhlas) sebab kita engkelengi labo gelah kita ikelengi tapi erkiteken Dibata enggo leben engkelengi kita, la terjeng cakap bas biber tapi la teridah ibas perbahanen (1 Joh. 3 : 18 “ O anak-anakku, kekelengenta ola terjeng biber saja ntah pe ibas cakap saja ngenca…”) sebab melala kel genduari adi ercakap kerna kekelengen enda seh kel mbulnangna tapi ibas praktekna le teridah (1 Kor. 13 : 1 – 4   “…tapi adi la aku erkeleng ate man kalak si deban, maka kai si kubelasken e la lebih asangken gung si erbulnang ntah pe penganak si erdeping”………). Kekelengenta nandangi temanta la terjeng jadi bukti maka Dibata e ringan ibas kita dingen kita ringan ibas IA, tapi pe kekelengenta e erbahanca kuh kekelengen Dibata bas kegeluhen enda (ay. 12 b).

Pdt. Elba Pranata Barus-Runggun Bandung Timur

SUPLEMEN PJJ TANGGAL 02-08 APRIL 2023, LUKAS 2:51-52

Nats : Lukas 2 : 51 - 52

Tema : Reh Belinna dingen Reh Tambahna Pemeteh (133 Tahun sehna Berita Si Meriah)

Perkembangen kegeluhen genduari enda mabai bana maka perkembangen keperlun geluh pe reh tambahna seh maka persaingen geluh pe reh belinna. Tuntuten persaingen geluh enda erbahanca kita lupa kerna perluna kiniteken si jadi palas kegeluhen. Kebutuhen kerna kiniteken labo ianggap penting, janah e mpengaruhi perkembangen biak, karakter ras cara nggeluh. Bagepe kegeluhen persadan itengah-tengah gereja pe mekatep niakap labo hal si membangun kegeluhen emaka mekatep kel ibahan taktak untung rugina. Melala manusia gundari sibuk mbangun ras menata kegeluhenna secara doni tapi lupa mbangun ras menata kegeluhenna secara kiniteken (persadan ras Dibata) bagepe secara persadan selaku anak-anak Dibata. Emaka labo ateta mamang dikune reh kenca perbeben e minter nge ngelabuh ras kote, bene pengarapenna nggeluh. Enggo pe ndekah jadi kalak Kristen la lit perubahen ras kedewasaan ibas erkiniteken bagepe ibas menyikapi situasi kegeluhen; kinitekenna bage-bage saja, ola lebe erbuah ibas kegeluhen, pertumbuhen kinitekenna pe labo teridah ibas kegeluhenna, Natsta nuriken kerna perdalanen Jesus ras keluargaNa (jusup ras Maria) ibas usiana 12 tahun kuJerusalem guna merayaken Paskah. Ibas tradisi Jahudi maka ibas tep-tep Paskah kerina anak kuta arus mulih ku Jerusalem guna merayakenca. Tradisi enda ilakoken Jusup ras Maria jadi kebiasaan geluh ibas tep-tep tahun (ay. 41). Hal enda ngingetken pe man bantam aka pendidiken kiniteken e ibenaken ibas keluarga nari. Jusuf ras Maria maba Jesus ku Jerusalem, dingen kenca kerina enggo erkedungen mulih ka me ia tapi Jesus tading i Jerusalem; enda la ieteh Jusup ras Maria sebab iakapna maka Jesus erdalan ras kalak si deban (ay.44). Kenca erdalan sada wari maka idaramina ku kade-kade ras teman-temanna, erkiteken la ijumpaina emaka mulihken ia duana ku Jerusalem lako ndarami Jesus (ay. 45). Idapetina Jesus sangana i Rumah Pertoton megiken pengajaren guru-guru agama Jahudi; Penungkunen guru-guru agama Jahudi epe ijababNa alu dem kepentaren seh maka orang tuaNa pe kemamangen (ay. 47). Kenca bage mulih me Jesus ras orang tuaNa ku Nasaret. IA reh belinna dingen reh tabahna pemetehNa, reh tambahna pe ngena ate Tuhan bagepe ngena ate manusia nandangi IA. Terlepas Jesus e Anak Dibata, tentu ibas perkembangen Jesus secara fisik, pemeteh ras kepentaren, biak ras karakter khususna kiniteken la terlepas ibas peran serta Jusup ras Maria selaku orang tuaNa.

Piga-piga hal si banci siidah ras sipelajari arah kegeluhen keluarga Jesus enda eme :

1) Kedisiplinen ras kesetiaan ibas ersembah man Dibata. Labo saja e terjeng jadi rutinitas semata tapi

tuhu-tuhu memang i hidupi, imaknai dingen inyataken ibas kegeluhenna. Jarak si cukup ndauh nasaret nari ku Jerusalem alu waktu tempuh si cukup ndekah la jadi halangen.

2) Litna kiniersadan ukur ras kiniersadan arih keluarga ibas nggeluh erkiniteken bagepe ersembah man Dibata, Jusup selaku bapa, Maria selaku nande bagepe Jesus selaku anak, teluna ia radu ras berkat ku Jerusalem (la bapa saja, ntah nande bagepe anak saja bagi si mekatep idah kita bas perpulungenta).

3)Jusup ras Maria mereken kepercayaan nandangi Jesus (ay. 44). Orang tuana ndindik karakter ras kedewasaan Jesus alu mpediat IA erdalan ras kalak si deban. Mereken kepercayaan e salah sada dalan lako mbentuk “kematangen” karakter ras sikap ertanggungjawab ibas sekalak anak.

4) Jusup ras Maria ertanggungjawab ibas pertumbuhen fisik bagepe rohani Jesus. Jesus jadi sekalak anak si mehamat man nande bapana dingen nggit megiken orang tuaNa (ay. 51), IA pe reh belinna jadi anak si erpemeteh dingen ngena ate Dibata ras manusia (ay. 52).

Enda kerina ibenaken itengah-tengah jabu ngawan ni perpulungen, sebab adi jabu-jabu ngawan megegeh ibas kiniteken gereja pe pasti megegeh; adi ngawan perpulungen ras jabu-jabu perpulungen dewasa gereja secara organisasi ras persadan pe pasti dewasa.

Bahan PJJnta berngi enda ikawitken ras 133 tahun sehna Berita Si Meriah man kalak Karo. Secara umur enggo me metua, tapi kuga secara kedewasaan subuk kiniteken, kegeluhen persadan, tanggungjawab? Enda me perlu siukuri tole ibas PJJnta sekali enda. Kedewasaan GBKP secara organisasi tentu la terlepas ibas kedewasaan anggota ngawanna.

Kuga kin ngawan perpulungen sienggo dewasa?

o Paguh kinitekenna (tek nandangi pengkawali ras pemeliharan Dibata ibas kondisi tersulit) dingen lanai mesunah ijolah joleken pengajaren si papak/ militan (Ep. 4 : 13 – 14)

o Ngasup ia ertimbang kerna kai pe erpalasken kata Dibata. Alu bage carana menyikapi kai pe ibas kegeluhen enda sue ras peraten Dibata (1 Kor. 2 : 15)

o Ietehna tanggungjawabna dingen ilakokenna e alu dem kesetian

o Lanai terjeng meteh ntah megi kerna kata Dibata tapi pe jadi pelaku Firman (Jakup 1 : 22)

o Ngasup ngaloken perbedaan ras kinierbagen itengah kegeluhen

Kedewasaan anggota ngawan perpulungen mabai bana gereja pe reh dewasana ibas keberadan ras kehadirenna. Kuga kin Gereja si dewasa?

✓   Fokus utama gereja eme kerna silang (kerina kegeluhen si lit ibas perpulungen e terpusat ku kata Dibata)

✓   Bertumbuh dan berkembang dari segi kualitas (iman) dan kuantitas jemaat (jumlah)

✓   Nggeluh ibas persadan sinteguh erpalasken keleng ate Kristus, la erbana-bana (la saja secara personal tapi pe secara sektor ntah kategorial)

✓   Lanai rukur, nggeluh dingen hadir man gunana saja tapi arah program pelayanenna pe banci jadi pasu- pasu man kalak si deban (teridah, tergejap dingen ernanam)

✓   Kengasupen ibas mengelola konflik alu metode “win-win solution” (berpikir menang-menang ibas ndungi persoalen si terjadi)

✓   Ngasup mengelola ras menata kerina si lit ibas gereja e alu mehuli sue ras peraten Kristus selaku takal Gereja ras Perpulungen (asset, keuangan, administrasi, pelayanan, rsd).

Kerina enda banci terjadi dikune sibereken tetap dirinta secara pribadi selaku gereja, jabunta, bagepe gerejanta GBKP secara organisasi terus ipelimbarui Dibata alu Kesah Si Badia guna tetap jadi “mitra”/ “Kawan sekerja” Dibata ibas nehken kebenarenNa bagepe kekelengenNa.

Pdt. Elba Pranata Barus

GBKP Runggun Bandung Timur

Info Kontak

GBKP Klasis Bekasi - Denpasar
Jl. Jatiwaringin raya No. 45/88
Pondok Gede - Bekasi
Indonesia

Phone:
(021-9898xxxxx)

Mediate

GBKP-KBD