SUPLEMEN PA MORIA 20-26 AGUSTU 2023, 1 TIMOTIUS 2:9-10 (NILAI SPIRITUALITAS SEDERHANA)
Ogen : 1 Timotius 2:9-10
Tema : Nggeluh Sederhana
Tujun : Gelah Moria :
- Meteh Kecibal diberu-diberu i bas perpulungen si ielai Timotius
- Ncidahken biak sederhana i bas kegeluhen
KATA PENARUH
Lit Pernyataan si ngatakenca “Miskin itu kondisi hidup dan Sederhana itu Gaya Hidup.
Hidup itu Murah Label Merk yang bikin jadi Mahal. Hidup itu sederhana, Gengsi yang bikin jadi Rumit. Pernyaataan pas kel..sabab gaya hidup sederhana labo hanya milik kalak si secara finansial ekonomina biasa-biasa saja, tapi banci idalanken kerina kalak. Lit kalak bayak materi, tapi gaya hidupna sederhana. Kebalikenna, kalak secara ekonomi biasa-biasa saja, tapi gelah idah kalak hebat, penampilenta sangat luar biasa, melebihi kalak bayak. Emaka erbage cara dalankenna gelah banci mendukung gaya hidupna, termasuk ‘melacurkan diri’ ntah pe berhutang ke sana kemari.
Bahan PA nta sekali enda mabai kita gelah banci nggeluh sederhana ras lit kaitenna ras Tata Nilai GBKP sipeteluken eme Keugaharian/hidup sederhana. Arah bahan PA-nta sendah iarapken gelah Moria GBKP ncidahken gaya hidup sederhana i bas kerina dampar geluhna.
MPEBAGESI PENGANGKAN KERNA OGEN
Judul perikopta “Kebaktin i bas Perpulungen” (TB LAI”Mengenai Sikap orang laki-laki dan perempuan dalam ibadah Jemaah” eme kerna piga-piga poin penting siisingetken Paulus nandangi Timotius selaku pemimpin jemaat i Epesus guna ipesehna man perpulungen, sala sadana eme kerna uga kin sikap ras etika diberu i bas perpulungen.
I jenda Paulus mpersingeti diberu-diberu siikut muat bagin i bas kebaktin i tengah perpulungen Efesus :
-Mehamat dingen mehuli peruisna/pakaian yang sopan
-Potongen bukna sederhana saja; ola make perhiasen emas ntah mutiara ntah paken-paken si meherga (TB-LAI Demikian juga hendaknya perempuan. Hendaklah ia berdandan dengan pantas, dengan sopan dan sederhana, rambutnya jangan berkepang-kepang, jangan memakai emas atau mutiara ataupun pakaian yang mahal-mahal). Kata Yunani sederhana (Kosmioi=terhormat, rendah hati). Kata enda nuduhken uis siipake si la mencolok (memamerkan bagian-bagian tubuh). Hal enda ilatarbelakangi, i ja diberu-diberu abad pertama, menarik perhatian sinterem alu paken simeherga, make emas, ras bukna ikepang-kepang. Kepeken, paksa si e, diberu-diberu i bas kebudayaan Yunani ndatken kehamaten/reputasi alu lawes ku kuil-kuil alu make uis na simejile (pakain terbaiknya). Sejarawan, Herodotus menggambarken diberu si lawes ku kuil, alu uisna simejilena kel, desken kalak enda lawes ku sebuah festival, erdalan i datas karpet merah. Termasuk buk si ikepang-kepang, simakan memakan waktu i bas ersikap/berdandan erjam-jam. Kepeken diberu-diberu paksa si e mulai meniru diberu-diberu i istana kaisar. Diberu-diberu ndai mengubah pertemuan ibadah jadi ajang peragaan busana. Kepeken Paulus lebih mengutamaken kinijelen bas nari (inner beauty) asangken kinijelen darat nari. Siarus siicidahken eme perbahanen si mehuli si sentudu ras sekalak diberu si mengaku maka ia nembah man Dibata(band. 1 Petrus 3:3-4).
Bahan enda, Labo berarti la penting kinijelen darat nari bas perikopta paksa enda, tapi nen inganna. Adi ku gereja berpenampilen sederhana saja walaupe banci jadi kita la lit. Sabab lit ka deba, ku gereja kita i ja ka kesempaten pamer barang-barang branded, datas nari seh ku teruh. Lit ka seri kerina warnana mulai baju, tas, sepatu. Lit ka deba, tipis/model tile ras gendek kel potongen bajuna sierbahanca la nari konsentrasi kalak (walaupe lit singatakenca, ‘jaga mata dan hati masing-masing). Tapi arah kita simakesa, ula erkiteken kita, jadi batu antuken man kalak sideban.
APLIKASI
Tema i bas PA Morianta sendah mabai kita semakin memahai tata Nilai GBKP si peteluken eme keugaharian. Pdt. Dr. A.A Yewangoe ibas situs PGI tgl. 28 Feb 2018 mereken penjelasen kerina spiritualitas keugaharian. Nina, “menurut KBBI, “ugahari” (atau ke-ugahari-an) adalah kesederhanaan, kesahajaan; walaupun harta yang bersangkutan melimpah ruah, ia tokh hidup dalam “ugahari” dan sangat dicintai oleh rakyatnya. Hal demikian, dapat dikatakan bahwa “ugahari” adalah kesiapan untuk hidup sederhana, merasa cukup dengan yang ada, tidak serakah dengan yang ada (kendati berlimpah-ruah). Ini juga menyiratkan bahwa seseorang yang hidup dalam ke-ugahari-an tidak harus bertarak (asketis - mengasingkan diri) dalam kehidupan. Ia tidak perlu munafik dengan kehidupan ini. Yesus Kristus menjalani kehidupan yang sangat ugahari, sehingga bahkan bantalpun IA tidak punya untuk meletakkan kepalaNya (lihat Matius 8:20; Lukas 9:58). Tokh IA tidak tabu menerima undangan makan dari orang-orang kaya. Yohanes Pembaptis adalah contoh lain dari kehidupan ugahari itu, kendati sebagai seorang putra imam ia mempunyai hak-hak menikmati hidup. Banyak para nabi di era Perjanjian Lama memperlihatkan sikap hidup ke-ugahari-an itu. Intinya, di dalam menjalani kehidupan ugahari seseorang mampu mengendalikan dirinya. Ia sadar bahwa masih banyak orang-orang lain yang membutuhkan (apakah itu sandang, pangan, mau pun papan). Ia tidak akan menghabiskan persediaan (apapun) secara rakus dan loba sebab masih ada orang-orang lain yang membutuhkan.”
I bas uraian Pdt. Yewangoe i datas jelas maka keugaharian e me salah sada nilai hidup Alkitabiah si seharusna jadi bagian i bas kegeluhenta si tep-tep wari sebage kalak si tek man Yesus Kristus, termasuk moria GBKP. E maka i bas tahun pelayanan 2021 - 2025, GBKP mencanangkan 5 tata nilai si salah sadana e me keugaharian. I bas Buku GBP GBKP 2021 - 2025 hlm. 44 lit je deskripsi dan peta perilaku Tata Nilai GBKP K3 - Keugaharian.
Deskripsi keugaharian adalah: Mampu mengendalikan diri dan hidup sederhana dalam sikap kecukupan dan bersedia berbagi dengan orang lain agar semua ikut merayakan kehidupan, karena percaya bahwa rahmat Tuhan cukup untuk semua ciptaanNya (Mat. 6:11; 1 Tim. 6:8; Fil. 4:11-13).
Panduan perilaku keugaharian adalah:
- Ikhlas menerima kehidupan yang ada
- Bersyukur atas setiap berkat yang diterima
- Menggunakan berkat pada hal-hal yang bermanfaat dan berarti
Kata kunci keugaharian adalah:
- Sederhana, bersahaja
- Secukupnya
- Berbagi
- Keseimbangan
Kalimat afirmasi keugaharian adalah:
“Kami insan GBKP menjalani hidup dengan selalu bersyukur atas apa yang ada, karena percaya bahwa rahmat Tuhan cukup untuk semua ciptaanNya.”
Perilaku yang dianjurkan dalam keugaharian adalah:
- Gaya hidup bersahaja tetapi tidak murahan
- Peduli terhadap sesamanya agar mereka dapat hidup dalam kecukupan juga
- Empati kepada orang-orang yang miskin dan menderita tanpa memandang perbedaan ras, suku, golongan atau pun agama.
- Selalu bersama orang-orang yang diperlakukan tidak adil namun hidup dalam kebenaran.
Nggeluhlah tetap sederhana i bas kerina dampar geluhta, walaupe secara finansial kai pe la kurang bas kita. Banci kita tampil alu barang simeherga rikutken kemampuanta ras sinehen ka inganna bas kita makesa. Tapi babo si e kerina siarus sicidahken eme perbahanen simehuli sincidahken identitasta selaku kalak siernalem man Tuhan. Kinijelen bas nari/inner beuaty eme kekelengen, lembah lembut, ukur teneng, kesabaren, rsd. Enda me kinijelen si meherga kal i lebe-lebe Dibata.
Pdt. Larena br Sinuhaji-Runggun Cikarang