SUPLEMEN PA MAMRE TANGGAL 25-31 AGUSTUS 2019, OGEN I RAJA-RAJA 3:7-14
1 Raja-Raja 3:7-14
“Bapa Si Erdiate”
Kewajipen si penting orangtua eme mereken man anakna pengajaren ras persinget si termasuk pendidiken Kristen. Orangtua harus jadi usihen ibas kegeluhen ras perbahanenna sebage kalak Kristen, janah lebih mperdiateken keselamaten anakna ibas pendahin, profesi, pelayanenna ibas gereja ntah pe status sosialna. Orangtua bertanggungjawab guna mereken pendidiken man anak-anakna sinuate mpersiapken ia guna nggeluh bagi singena ate Tuhan. Si terutama bertanggungjawab mereken pengajaren alkitabiah ras rohani man anak-anak eme keluarga, labo gereja ntah pe sekolah minggu. Gereja ras sekolah minggu terjeng nampati pengajaren arah orangtua.
Inti pendidiken Kristen eme: pusuh sekalak bapa harus seh ku pusuh anakna gelah banci mabai pusuh anak e kubas pusuh Juruselamat (bnd. Luk. 1:17). Ibas mpebelin-belin anak-anakna, segelah orangtua ula ncidahken sikap pilih kasih, harus mereken dorongen bagepe persinget, iukumna perbahenen anakna si kin memang ngelakoken kesalahen, ngajarken man anak kerna nggeluh meteruk ukur, lemah lembut, saber, pusuh si dem kekelengen.
Emaka lit 15 langkah si harus ilakoken orangtua guna mabai anakna kempak kegeluhen si badia ibas Kristus:
1) Ngendesken anak-anakna man Dibata mulai kin ia kitik-kitik nari (1 Sam. 1:28; Luk. 2:22).
2) Ngajarken anak-anak gelah erkemalangen man Tuhan janah mpedauh kejahaten, ngkelengi kebenaren janah ciga atena erbahan dosa. Lit me ibas anak-anak e kesadaren kerna sikap ras pendapat Dibata nandangi dosa (Heb. 1:9).
3) Ngajarken anak-anak guna matuhi orangtua arah disiplin alkitabiah (Ul. 8:5)
4) Melindungi anak-anak ibas erbage-bage pengaruh jahat alu menyadari usaha iblis guna ngkernepken anak-anak secara rohani arah daya tarik doni ras teman-teman si la bermoral (Kuan. 13:20).
5) Menyadarken anak-anak maka Dibata lalap mperdiateken ras menilai kai si ilakokennal, si iukurkenna, ras si ikatakenna (Msm. 139:1-12).
6) Mabai anak-anak ibas umur si nguda kerna kiniteken secara pribadi, pertobaten
7) Netapken anak-anak ibas sada gereja rohani ija Kata Dibata iberitaken, prinsip-prinsip kebenarenNa ihamati.
8) Mendorong anak-anak guna tetap nggeluh iserapken ibas doni enda nari janah ersaksi ras erdahin guna Dibata.
9) Mpebetehken man anak-anak kerna pentingna anak e iperidiken.
10) Ngajarken anak-anak maka Dibata ngkelengi ia janah lit maksud khusus guna kegeluhenna.
11) Tiap wari ngajarken anak ibas Kata Dibata, baik ibas percakapen bagepe ibas ibadah keluarga.
12) Arah usihen ras persinget, doronglah anak-anak guna nggeluh tutus ibas pertoton.
13) Nikapken anak-anak guna menderita ras mengalami penganiayan erkiteken kebenaren.
14) Notoken anak-anakta.
15) Lit ibas anak-anak e kekelengen ras biak kepate.
Dibata mpetandaken diriNa arah nipi man Salomo i Gibeon. Man Salomo, Dibata mereken tawaren kenca Salomo erban sada persembahen si seh kal buena ibas sada ingan eme uruk pengorbanen. Pemindo Salomo ipalasi alu kekelengen Dibata si nggit mereken kursi kerajan, eme jabaten raja. Ibas sada sisi Salomo ngakui kinibelinen kekelengen Dibata, janah ibas sisi sideban ngakui maka ia nguda denga janah lenga lit pengalamenna. Erkiteken sie Salomo mindo man Dibata gelah mereken pusuh si meteh ertimbang kerna perkara-perkara guna ngadili bangsa Israel janah banci mbedaken apai si mehuli apai si la mehuli. Arah penatap Dibata, pemindon Salomo e eme mehuli ibas Tuhan, sebab kepeken Salomo la mindo umur si gedang, kebayaken, ntah pe naluken musuh-musuhna.
Kenca Salomo nggantiken bapana Daud jadi raja, Tuhan ncidahken diriNa man Salomo ibas nipi, ngerana Tuhan man Salomo mindo kai siniperlukenna gelah iberekenNa man Salomo. Salomo banci milih kai saja, erkiteken Tuhan la erban batasen pilihen, Salomo banci saja mindo guna naluken musuh-musuhna, ntah pe mindo kebayaken, mindo umur si gedang, mindo gelah ia ihamati bangsana, rsd. Tapi Salomo si dem kepentaren nggo banci mbedaken kai sinisuraken Tuhan janah kai si la isuraken Tuhan. Nggo ieteh Salomo kai si mehuli si harus ilakokenna, seh maka mindo ia man Tuhan kepentaren gelah ia banci mimpin bangsa Israel alu mehuli sue ras sura-sura Tuhan, gelah Tuhan mereken pusuh si beluh ertimbang kerna perkara-perkara si lit alu banci mbedaken apai si jahat janah apai si mehuli.
Pengalamenta masing-masing ras bapa tentu labo seri. Tapi secara umum banci sibuat garis sejajar kerna dinamika hubungen antara bapa ras anak. Sanga kitik denga anak e mengagumi bapana, “bapa hebat banci iangkipna aku!”. Tapi menjelang remaja anak mulai mbiar man bapa. Iidah anak e bapa sebage kalak si la tertandingi. Bapa pe rusur itatap sebage saingen ibas hubungenn segi tiga anak-nande-bapa. Akibatna anak cenderung guna memberontak, memusuhi ras segat atena man bapana. Frans Kafka sekalak filsuf Ceko, ngataken man bapana: “aku membayangkan peta yang luas dan engkau berbaring menutupi seluruh peta itu. Hanya bagian yang tidak tertutupi badanmu yang bisa menjadi daerah di mana aku bisa bergerak”. Untung me ketegangen e biasana erkedungen kenca anak e dewasa. Mulai itadingkenna sikapna memberontak, ngalemi keunggulen bapana ras erdame janah mulihken jadi akrab ras bapana.
Dinamika hubungen sibagenda si mungkin pe mewarnai hubungen bangsa Israel ras Dibata, seh maka bangsa Israel ngidah Dibata sebage sekalak bapa (Jes. 63:7-16). Enda me dinamika hubungen bapa ras anak: akrab ras kagum, emaka mbiar ras segat, emaka berontak ras memusuhi, tapi kedungenna mulihken ka akrab ras mengagumi. Tokoh bapa e memang unik. Sanga Dibata nepa sekalak bapa, sekalak malekat mperdiateken alu termamang-mamang. “Ngkai bage kal gedangna banNdu? La kari ia banci main guli ras anakna”. Ijawab Tuhan, “adi la gedang, man ise anak e natap kudatas, erpengarapen kerna cita-citana?”. Emaka Tuhan erban bara si mbelang. Malekat e pe termamang-mamang, “Uga maka mbelang baNdu barana?”. Ijawab Tuhan, “sengaja bage kuban gelah banci iangkipna anakna”. Emaka Tuhan erban nahe bapa si mbelang. Malekat langsung komentar, “ula bage kal belangna, terdedeh kari anakna”. Ijawab Tuhan, “sepatu bapa si mbelang pasti menarik ibas pusuh anakna guna erdalan bagi bapana”. Seh berngi, Tuhan terus ndungi tinepaNa. Tuhan puas ras ersikap guna lawes. Tapi rempet Tuhan merasa lit sitik si lupa. Meter Tuhan mulihken. Itamaken Tuhan sada titik ibas mata bapa. “Kai e?” nina malekat. Ijawab Tuhan, “enda me iluh bapa”. Gelah banci naktak iluhna adi ngidah anakna jadi kalak si la erguna, ntah pe naktakken iluh kemalemen ate ngidah anakna jadi kalak si erguna.
Pdt. Andreas Pranata Meliala, S.Th
GBKP Rg. Cibinong