SUPLEMEN PJJ TANGGAL 17-23 FEBRUARI 2019, KELUARAN 35:20-29

Thema :

Mere Persembahen Alu Ukur Ersuruh

Keluaran 35: 20-29
(Teologi Persembahen)

 

“Persembahen” asal katana ibas kata “sembah” nari. Artina kerina bentuk ibadah situhuna menyatu ras “persembahen.” “Sembah” kata kerja, sementara “persembahen” eme kata benda. Alu kata gendek maka situhuna kurang tepat nge adi kita hanya menekankan “sembah” saja lalu mengesampingkan “persembahen” atau hanya menekankan “persembahan” namun tidak terlibat dalam “sembah”.

Sejak awal kerina agama tradisional pe sangat dekat ku bas aktivitas “persembahen.” Kita mengenal pe istilah: sesajen, cibal-cibalen, kolekte, zakat, nakan begu jabu ras sideban. Enda menegasken bahwa “persembahen” situhuna “mendaging” bas diri manusia alu erbage-bage cara ras metodena. Artina “persembahen” tidak hanya ditemukan dalam agama Kristen. Seluruh agama mengenal “persembahan.”

Ngerana kerna “persembahen” ibas Pustaka Si Badia situhuna luas. Maka untuk mempersempitnya kita hanya akan membahas teologi “persembahen” menurut Keluaren 35: 20-29 sue ras bahan pjj-ta.

Secara khusus si jadi teksta Keluaren 35: 20-29 membahas tema “persembahan” ibas umat nari berkaiten ras “Kebutuhen kemah perjumpaan”. Lit piga-piga hal si menarik untuk diperhatikan si banci jadi dasar teologis kita ngantusi “persembahen” arah teks enda:
- Persembahen reh arah ukur ersuruh ras program si jelas
Kerina bangsa Israel lawes,. Ise saja si ersuruh ukurna, ibabana sada persembahen man Tuhan guna erbahan Kemah Perjumpaan (ay. 20-21). Teks enda menegasken maka kenca Musa nusur i das Gunung Sinai nari maka isosialisasikenna kerna pembangunan “kemah perjumpaan” (4-5). Program si e itanggapi alu ukur ersuruh ibas umat nari. Palasna ukur ersuruh. Engkai maka ersuruh ukurna erkiteken itehna sada “proyek” guna membangun “kemah perjumpaan”.
- Persembahen guna biaya operasional “kemah perjumpaan”
Ibabana pe asa kai si iperluken guna ersembah ras si iperluken guna erbahan paken imam (21b). Persembahen e diperuntukkan guna membiayai seluruh keperlun biaya operasional “kemah perjumpaan”.
- Persembahen rikutken kai si lit ibas ia
Adi siperdiateken maka erbage-bage si jadi persembahen umat e: Kancing perhiasen, anting-anting, cincin, bura ras erbage perhiasen emas, kain lenen si halusna, wol biru, ungu, megara, batu permata, delima, minyak penangkuhen (22-29). Kerina muat bagin rikutken kai si lit ibas ia. Enda ipertegas ibas ayat 29: Kerina bangsa Israel nggit maba persembahenna man TUHAN alu ukur meriah guna dahin si enggo iperentahkenNa man Musa.

Refleksi
Persembahen menyatu ibas diri kalak si ersembah man Dibata. Sembah ras persembahen ersada. Si membedakan persembahan Kristen ras agama-agama tradisional eme dasar teologina. Adi agama tradisional mungkin terjeng antara hubungan berkat-kutuk. Adi lupa mere persembahen maka ndauh bas pasu-pasu nari, tapi adi rajin mere persembahen (pajuh-pajuhen) maka mbuah page ras geluh mejuah-juah. Namun erpalasken Keluaran 35 enda persembahan berangkat arah kesadaran penuh bahwa dahin ras pelayanan “kemah perjumpaan.” Kemah perjumpaan adalah manisfestasi syukur umat atas pemeliharaan Tuhan ibas keluaren Mesir nari. Alu sadar itehna persembahen e sepenuh-penuhnya untuk mendukung biaya operasional “kemah perjumpaan”.

Enda me iakap kami si perlu ijembaken ku tengah-tengah perpulungen bahwa persembahen e palasna kal “syukur” ibas penaruhken Tuhan emaka ngasup maba persembahen sue ras kai si lit ibas ia alu ukur meriah. Ras lebih asa si e maka itehna kerina si iberekenna e guna nampati dahin pelayanen sebeblang-belang GBKP. Mungkin perlu isosialisasiken ibas pjj kerina pos-pos persembahen setiap ibadah ibas GBKP rikutken jumlah jumlah persentasena masing-masing. Alu bage e pe banci mpetangkas man umat guna meteh mbelang kal kepe si man peranin, si man dahinken i GBKP enda.

Pdt. Neni Triana Sitepu
Runggun Cisalak

SUPLEMEN PJJ TANGGAL 10-16 FEBRUARI 2019, I KRONIKA 29:10-13

THEMA :

IPUJI KAMI GELAR-NDU SI MULIA

(I KRONIKA 29: 10-13)
Konfesi tentang Ibadah

 

Perlebe
Adi sioge kerih kitab Kronika maka sieteh bahwa kitab enda ngulihi menceritakan cerita mulai kin ibas kitab Kejadin nari seh ku Raja-raja. Contohna 1 Tawarikh 1-9 nuriken sejarah Adam seh ku Raja Saul. Hal si paling nyata siidah adi sibandingken antara 1 Raja-raja 8: 1-13 ras 2 Kronika 5: 2-14, 6: 1-2, duana ncidahken sada kesejajaran sekaligus perbedaan. Kai sierbanca berbeda? Tentuna penulis ras tujuan penulisenna. Secara khusus Kronika itulis oleh para imam kenca mulih i pembuangen nari ( baca. Ludji 2009, 181–82). Adi bage tentu siteh tujunna eme membangun mulihi persekutuan ibadah bangsa Israel si berpusat i Yerusalem. Persekutuan Israel enda semata-mata harus hidup sue ras kai nina undang-undang Tuhan. Kerajaan Israel ibas kitab Kronika isamakan ras Kerajaan Dibata.

Mungkin turah penungkunen engkai maka iangkat narasi (cerita) Daud ras Salomo si tempa-tempa tema sentral ibas kitab enda. Jababna, perban tokoh si dua enda (Daud ras Salomo) adalah tokoh si berperan dalam pembangunan ibadah i Yerusalem, bagepe raja-raja Yehuda si erbahan pembaharuan di bidang agama misalnya, Raja Hiskia ras Yosia (Ludji 2009, 182). Emaka situhuna si jadi bahan perikopta enda 1 Kronika 29: 10-13 adalah cerita si nai pernah enggo jadi ras iceritakan mulihi kenca kalak enda mulih i pembuangen nari. Tujunna eme mpetetap ukur kerina umat si mulih i pembuangen nari bagepe si lenga mulih bahwa anempe ia pernah mengalami tragedi nasional (i buang ku Babel), janji Dibata man pemerintahan Daud ras Salomo tetap berlanjut (berlaku) man kerina kalak si mulih e. Alu bage kerina kalak si enggo mulih e semakin yakin akan pemulihan si ilakoken Dibata man Israel arah keturunen Daud.

Narasi pembangunan Bait Allah iangkat mulihi nuriken maka pusat seluruh umat lit ibas ibadah man Dibata. Peristiwa pembuangan ku Babel ipahami sebagai kegagalan umat ndalanken undang-undang Tuhan. Alu bagenarasi rencana pembangunan rumah Pertoton ras keriahen ukur bagepe pujin si erburak ibas Daud nari (ay. 10-13) kerna persembahan si terkumpul guna pembangunan rumah Pertoton e adalah sebuah arapen, uga nai bas zaman Daud ras Salomo terjadi e pe iarapken banci mulihi jadi ibas zaman kalak enda. Pemulihen e banci jadi adi kalak enda menjadikan pusat kegeluhen seluruh kerajaan e eme Tuhan si terefleksi alu sempurna ibas ibadahna man Tuhan.

Alu bage maka banci si simpulken maka pujin ras keriahen ukur Daud si jadi bahan periko pjj-ta adalah refleksi umat secara keseluruhen guna njadiken ibadah jadi pusat kegeluhen setelah mulih i pembuangen nari. Peristiwa pembuangen adalah pelajaran penting secara nasional si nuriken kegagalenna beribadah man Tuhan. Jatuh bangun umat sebagai bangsa Dibata bermuara alu solusi keseriusen beribadah man Dibata. Njadiken ibadah sebagai pusat kegeluhen guna ndatken pemulihen idur Dibata nari.

Refleksi:
1. Restorasi umat pasca pembuangan solusina eme ibadah.
Kegagalan sebagai umat Dibata solusina eme memperbaiki cara beribadah man Tuhan. Ibadah ipake untuk memperbaiki kembali rasa percaya diri umat secara umum gelah pang mulihi mengharapkan masa depan yang lebih baik setelah kegagalanna sebagai umat Tuhan.
Agaknya spiritualitas si bagenda pe perlu si kembangken gundari enda. Kerina kagagalan bagepe kerapuhenta sebagai umat Tuhan, kita melihat solusina pada ibadah. Bage si perbaiki carata beribadah ras membuat ibadah sebagai pusat hidup maka pang kita mulihi mengharapkan masa depan yang lebih baik sebab Dibata si seri si nampati nai e ka nge si negu kita bas arapen wari si mbaru e.
Pertanyaan yang sedikit klise, masihkah kita menganggap relevan pertobatan sebagai jawaban kerina krisis ras kegagalen pada wari enda? Kitab Kronika melihat jawabenna pada ibadah yang berarti pertobatan.

2. Beribadah berarti merubah seluruh hidup
Adi megermet kita ngoge kitab Kronika maka pemusatan ibadah i Yerusalem sebagai jawaban Krisis umat adalah solusi bagi seluruh kehidupan umat. Pemusatan ibadah I Yerusalem tidak hanya akan memperbaiki kinitekenna secara umat tetapi akan memengaruhi dunia perpolitikan kerajaan e. Bage umat berbalik pada Allah dan membuat ibadah jadi pusat hidup maka kesejahteraan ras kemakmuran akan mengikutinya.
Jika kita bandingkan ras konfesi GBKP maka ibadah meliputi uangkapan syukur, panggilan memuliakan Allahsi endape sendalanen ras teologi Calvin. Calvin menekankan bahwa pusat hidup kalak keristen eme ibadah (Firman Tuhan) (enda ka pe si jadi alasen maka galangen mimbar asangken meja perjamuan). Tapi mengenai ibadah, Calvin menegaskan bahwa implementasi Firman Tuhan teridah dalam seluruh ruang kehidupan umat. Ibadah tidak hanya pada ruang ibadah namun juga dalam ruang kerja umat. Alu bage maka siantusi bagi Calvin dan seharusnya juga bagi GBKP tak ada pemisahan antara ibadah di Gereja dan ibadah sehari-hari. Seluruh kegiatan sehari-hari adalah ruang di mana umat bisa merespon dan menjumpai Tuhan.

Pdt. Neni Triana Sitepu
Runggun Cisalak

SUPLEMEN PJJ TANGGAL 03-09 FEBRUARI 2019, MAZMUR 119:57-64

Thema :

Padanku Ngikutken Perentah-Ndu

Mazmur 119: 57-64
(Konfesi GBKP: Alkitab)

 

Masmur 119 enda nuriken kerna pemahamen pemasmur kerna undang-undang Dibata. Menaken ayat 1- 176 pemasmur nuriken uga pentingna undang-undang Tuhan e man bana. Undang-undang Tuhan e seh kal pentingna man bana. Engkai? Erkiteken e menyangkut dirina jine, menyangkut keselamatenna, kiniulin geluhna. Iturikenna pe alu jelas: Adi kerina undang-undangNdu kuperdiateken, emaka la aku ijuruken (ay. 6), Kuga banci anak perana njagai geluhna maka la erpandangen? Eme alu ngikutken kataNdu (ay. 9), Bahan maka kuerti dingen kupatuhi undang-undangNdu, sebab ibas matuhisa dat aku kemalemen ate (ay. 35), Ibas ngikutken perentahNdu jumpa aku kemalemen ate (ay. 47), O Tuhan, kuinget undang-undangNdu …, emaka terapul aku (ay. 52).

Tentuna enda reh arah pengalamen pemasmur nari. Adi rembak ia ras undang-undang Dibata maka jumpasa kemalemen ate, perdalanna la lalar, ras dikune jumpa ia perbeben datsa pengapul ibas undang-undang Tuhan nari. Alu kesimpulen si gendek, itehna kai gunana kata Dibata e man bana, man geluhna ras man masa depanna. Emaka la kita heran ibas ayat 57-64 (si jadi bahan perikopta) teridah uga kal ngenana atena nangdangi Tuhan ras Undang-undang Tuhan e:
- Kam ngenca ateku (Ind. Bahagianku ialah Tuhan) (57). Nggo bias kapna Tuhan saja sikerajangenna.
- Alu mesek-sek mindo aku man bandu … (58)
- Alu lanai alang-alangen minter kuikutken perentah-perentahNdu (60)
- Kerina kalak si nembah man baNdu, eme temanku … (63)

Adi labo lit ngaruhna kai pe man bana la mungkin turah sada komitmen si mbages, si serius ibas ia nari ngelakoken ras matuhi undang-undang Tuhan. Alu bage lit piga-piga si banci si pelajari arah perikop enda terkait tema PJJ tentang Alkitab
1. Kesadaran pentingna kata Dibata
Sada penelitian yang terkesan konyol ilakoken piga-piga mahasiswa i Amerika. Ia meneliti 100 kalak si rajin ngoge Pustaka Si Badia, lit piga-piga kesimpulenna: Pemena, kalak si rutin ngoge pustaka si Badia80 % memiliki kesehatan jantung yang baik. Si peduaken, 90 % tingkat kepuasan seks terhadap pasanganna lebih tinggi dibandingkan dengan mereka yang tidak membaca Pustaka Si Badia sama sekali, sehingga rata-rata setia nangdangi pasangenna. Si peteluken, rata-rata memiliki etos kerja yang baik ibas inganna erdahin masing-masing.

Tentuna penelitian enda masih perlu nge iteliti lebih lanjut alu metode ras variable si lebih luas guna mendapatkan kesimpulan si lebih valid. Namun, arah data enda pe banci si tarik sada kesimpulan bahwa mbelin kal efekna ngoge Pustaka Si Badia ku bas kegeluhen kalak si ngogesa. Ngoge Pustaka berarti kita sedang memperbaiki diri, mengoreksi diri alu bage mabai kita ku bas perbaikan diri wari lepas wari. Kuukuri lagu langkahku, dingen erpadan aku matuhi aturen-aturenNdu (59). Kalak si lalap erlajar nge si banci reh jorena bas kegeluhen enda.

Gelah banci kita berkomitmen bagi pemasmur, hal mendasar si perlu eme si “teh” bahwa keberadaan Pustaka Si Badia eme guna kepentingenta sebagai umat, demi keselamatenta. Adi enggo si teh kai gunana ras kai untungna banta maka lanai bo terpaksa ngoge ras pulung sebab si teh bahwa pelin-pelin untung man banta si ngogesa. Kesadaran e nge perlu terus i peturah ibas diri umat.

2. … Doni enda dem alukeleng ateNdu si tetap, emaka ajarilah aku undang-undangNdu (64).
Sada pengakun kiniteken (konfesi) pemasmur bahwa doni enda dem alu kiniulin Dibata. Pengangkan enda labo turah bage-bage saja. Pengakun enda lahir ibas pengangkan si payo kerna ise kin Dibata ras doni enda. Doni enda ras kerina isina adalah pencerita kiniulin Dibata. Enda sada tingkat kiniteken si enggo mbages adi seh ku bas pengangkan si bagenda rupana, sebab ia lanai ngidah terjeng manusia sebagai pusat seluruh ciptaan namun manusia bersama-sama dengan seluruh ciptaan lain adalah narator si nuriken kiniulin Tuhan (Bandingken pe ras pokok-pokok Pengakun Iman GBKP hal. 7 tentang Alkitab)
Uga maka banci sitandai Dibata alu payo? Uga carana maka si tandai dirita ras batas-batas kemanusiaanta? Dalanna hanya ngoge undang-undang Tuhan eme Pustaka si Badia. Alu ngoge Pustaka reh ulina kiniteken, reh jorena cara kita bersikap sebagai manusia kempak ciptaan Dibata si deban.

Penutup
Martin Luther sang reformator ibas telu slogan reformasina pe menekankan uga pentingna Alkitab ibas kegeluhen kalak si erkiniteken. Sola Scriptura, kita iselamatken oleh firman Tuhan. Kita nandai Dibata ras iselamatken alu ndalanken pedah Dibata. Arah uraian enda kerina banci si antusi uga pentingna kecibal Alkitab (undang-undang Tuhan) ibas kegeluhenta selaku kalak Kristen. Emaka bagi pemasmur kita pe banci mereken sada komitmen “ngikutken Undang-undang Tuhan.”

Pdt. Neni Triana Sitepu
Runggun Cisalak

Info Kontak

GBKP Klasis Bekasi - Denpasar
Jl. Jatiwaringin raya No. 45/88
Pondok Gede - Bekasi
Indonesia

Phone:
(021-9898xxxxx)

Mediate

GBKP-KBD