SUPLEMEN PA MARE 07 AGUSTUS 2022, KUAN-KUANEN 24:30-34
Teks : Kuan-kuanen 24:30-34
Tema : MUSIL ADI MEKISAT
TUJUN : Gelah Mamre
1. Ngasup nuriken kerna biak-biak kalak perkisat si lit ibas ogen ras kai ulihna
2. Nadingken biak perkisat janah nggeluh mejingkat guna mpekena-kena doni enda.
Kata Penaruh
Kitab Kuan-kuanen enda eme bagin arah Kanon, menarik erkiteken penggelarenna pe terjadi perubahen. Kitab Kuan-kuanen enda (Kuan-kuanen) seharusna berjudul “misyle syelomoh” siertina Kuan-kuanen-Kuan-kuanen Salomo. Erkiteken ipersingkat kalak Yahudi jadi Misyle (Kuan-kuanen-Kuan-kuanen), emaka ibas Alkitab bahasa Indonesia kitab enda ibere judul KUAN-KUANEN. Kuan-kuanen eme surat Kuan-kuanen Salomo si isebut alu Liber Proverbiorum.
Bahan PA Mamre ibas wari sisendah ngerana kerna musil. Secara Etimologi bahasa, Kemusilen adalah keadaan saat ketidakmampuan untuk memenuhi kebutuhan dasar seperti makanan, pakaian, tempat berlindung, pendidikan, dan kesehatan. Kemusilen dapat disebabkan oleh kelangkaan alat pemenuh kebutuhan dasar, ataupun sulitnya akses terhadap pendidikan dan pekerjaan. Kemusilen merupakan masalah global. Sebagian orang memahami istilah ini secara subyektif dan komparatif, sementara yang lainnya melihatnya dari segi moral dan evaluatif, dan yang lainnya lagi memahaminya dari sudut ilmiah yang telah mapan, dan lain-lain.
Kitab Kuan-kuanen mengungkap ibas kerina segi arah kemusilen ras kalak musil. Amin bage gia kitab Kuan-kuanen labo mereken secara eksplisit definisi kerna kemusilen ras kalak musil, arah pengogen si cermati kerna bagin-bagin si menjelasken kerna kemusilen ras kalak musil, sekalak banci ndatken gambaren umum kerna kemusilen ras kalak musil. Kemusilen erkawiten arah situasi kekurangen. Kondisi kekurangen e sierbahanca sekalak ibas keadan si lemah ras tertindas. Mari sipebagesi kerna teks Kuan-kuanen 24:30-34 enda.
Uraian teks
Kitab Kuan-kuanen eme kumpulen persinget/nasihat-nasihat ibas kegeluhen, nilai ibas kitab Kuan-kuanen enda banci ngerobah perbahanen/perilaku subuk ibas pengerana, perbahanen bagepe perukuren. Kepentaren ibas Kitab Kuan-kuanen enda ersifat praktis erkiteken ibangun ibas pengalamen empirik ras kerina itempatken alu bingkai pendidiken kiniteken ras perbahanen si ersifat ilahi ntahpe teologis. Alu bage, kebenarenna lit ibas dua dimensi: praktis dan teologis.
Piga-piga ibas kitab Kuan-kuanen sierkawiten ras kondisi musil sebage akibat arah mekisatna sekalak jelma, la nggit erdahin ras nehken tanggung jababna. Kuan-kuanen 6:9-11 jadi persinget sipemena guna kita ngantusi Kuan-kuanen 24:30-34. Ibas ayat 9 ras 10 mengungkapken paralelisme sinonim guna menggambarken karakteristik sekalak perkisat eme nggit medem saja ngenca dahinna ras la nggit erdahin. Kitab Kuan-kuanen mekatep ngingetkenca kerna mekisat banci erbahanca jadi musil janah pola kegeluhen si lepak arah la megiken kata ajar, terlebih Kata Dibata. Kemusilen ras pola kegeluhen si lepak erbahanca cara perukuren e ncidahken kinilangasupen erdahin alu mehuli ras lit factor simendominasi eme karakter perkisat. Jadi, kitab Kuan-kuanen ngajarken kerna kemusilen eme factor mekisat. Alu kata sideban ngatakenca, kemusilen akibat arah pola hidup si salah ras karakter perkisat, la peduli nandangi sekelewetna, ngukurken dirina saja bagepe la memaknai kekelengen si payo.
Ibas bahan natsta arah Kuan-kuanen 24:30-34 enda menegasken maka perkisat e bali ras kalak si lenge. Maka, bali ras kai si tertulis ibas Kuan-kuanen (14: 24): “kalak pentar terpuji erkiteken kepentarenna, kalak bodoh terberita perban kebodohonna.” Salomo mindo kepentaren emaka ibere Dibata kepentaren (hikmat) janah itambahken Dibata kerina man Salomo (I Raja 3: 11-13). Alu bage kepentaeren e ipakeken guna erdahin, sebab erdahin eme anugerah Dibata.
Labo kerina kemusilen iartiken kerna negative. Kitab Kuan-kuanen 19:1, 22 dan 28:6 makeken pola “ulin musil/lebih baik... daripada ... siartina maka kalak si musil banci ndatken kegeluhen si berkualitas arah bersih perbahanenna, kesetiaan, ras la jadi perbual. Bagepe ibas Kuan-kuanen 28:11 ngatakenca kalak si musil sipentar itrandaina bana alu pengertin kegeluhenna la jadi batu antuken man kalak sideban. Jadi kitab Kuan-kuanen labo melulu mereken gambaren si negatif nandangi kalak musil. Kitab Kuan-kuanen mereken gambaren maka musil pe adi erkemalangen man Tuhan banci jadi usihen man kalak sideban.
Aplikasi
Kitab Kuan-kuanen labo ngenca banci ipandang secara perspektif Alkitab kerna musil ras perkisat, tapi banci inilai alu pandangen praktis. Artina, Mamre banci pedomani kitab Kuan-kuanen enda jadi falsafah kegeluhen ntah pe banci jadi rujuken guna terus mpermuliaken Tuhan Dibata arah pendahin. Arah PA Mamre ta sekale enda, Gereja banci jadi perumus etika kerja segelah banci jadi pedoman man jemaat terkhusus Mamre maka upayaken ibas kegeluhen enda pendahinta bersumber arah ajaren Alkitab. Alu kata sideban, gereja si mendorong lahirnya kerja positif dan jadi dampak si mehuli nandangi kalak sideban.
Mamre jadi pelopor pendahin si kreatif ras inovatif. Lanai zamanna ngeluh jadi kalak si perkisat. Kitab Kuan-kuanen ngajarken kita arah kegeluhen perkis, kitik gia tapi banci kita erlajar arah kai si ibahanna, janah Mamre GBKP jadi gereja si ngasup mereken usihen ras ngasup produktif, inovatif bagepe berkreasi guna kegeluhen si mehuli. Dibata alu hikmat-Na menetapken pola (order) ibas kegeluhen idoni enda, sebab Dibata pe erdahin rasa lalap guna pekena-kena kegeluhen kalak si erkiniteken.
Pdt. Anton Keliat-Runggun Semarang