SUPLEMEN PJJ TANGGAL 13-19 AGUSTUS 2023, KELENG ATE MPETURAH PERDAMEN
OGEN : GALATI 5:13-15
TEMA : KELENG ATE MPETURAH PERDAMEN
(Hut RI pe-78 ken & Wari Perdamen Internasional)
Pendahuluan :
Kegeluhen manusia ibas zaman enda eme kegeluhen si sangat mengagungkan kebebasan/ kemerdekaan. Emaka nterem nge kalak genduari erpengakap maka kebebasen e itandai alu litna hak guna bebas ngerana ras ngelakoken kai pe sepanjang la “merugikan kalak si deban”. Semboyan “si penting labo kam ku ganggu, ntah pe lalit kalak si kurugiken” enda mekatep jadi alasen guna “membenarkan diri” gelah bebas ngelakoken kai pe.
Tapi bage kin situhuna “kebebasan/ kemerdekaan si sejati”? Teks ogen PJJnta enda nuriken maka “merdeka” ijenda labo berarti jadi alasenta guna ikuasai perukurenta secara manusia, janah bebas erbahan kai pe ateta. Tapi sebalikna, kebebasan e mabai dingen mengarahkan kita kubas keleng ate si njemba kita kubas kegeluhen si sampat-sampaten. Kemerdekaan Kristen eme kebebasen ibas dosa, si mabai kita guna lanai nggeluh ibas dosa, dingen nggeluh bagi ate-ateta, tapi nggeluh bagi singena ate Dibata. Enda me siijelasken Paulus arah suratna man perpulungen Galati enda, sekaligus mpersingeti kita, seh ija kita nggo ngergaken kemerdekaan siibereken Tuhan man banta dingen nggeluhkenca ibas geluhta sitep-tep wari.
Pendalaman Teks
Rasul Paulus mpersingeti perpulungen Galati, bagepe kita kalak si tek, maka kita eme kalak si nggo merdeka, erkiteken "...Kristus nggo mbebasken kita. Erkiteken si e tetaplah bagi kalak bebas, janah olanai kam nggit itindih pasangen bagi budak.” (Gal. 5:1).
Paulus ningetken perpulungen Galati kerna pengajar palsu si ngguluti perpulungen (5:10-12), si reh ibas Kalak Yahudi nari si ngajuk perpulungen kerna pemahaman kerna kerembaken ras Dibata eme arah ndalanken Undang-undang janah kerina arus isunatken lebe adi bengket kubas persadaan kalak si tek (3:1-2; 5:2-3). Intina, pengajar sesat singguluti i Galati enda ngajuk perpulungen gelah mulihken kubas legalisme Yahudi.
Kai ertina merdeka ? Merdeka, ertina lanai lit si nindih kita, pulah ibas belenggu; lanai terikat ntah lanai ikuasai dingen iperbudak. Tapi labo ka berarti adi nggo merdeka, bebas ngelakoken kai pe dingen nggeluh rate-ate. Konsep kemerdekaan ijenda berbeda ras konsep doni enda, emaka ipersingeti Paulus ijenda : “Tapi jagailah maka ola kebebasenndu e jadi alasen si erbahanca kam ikuasai perukurenndu secara manusia.”(ay.13 a). Persinget Paulus enda guna mereken pengertin si payo nandangi perpulungen Galati, subuk man kalak Kalak Kristen Jahudi si erpengakap maka syarat guna iperembakken ras Dibata eme arah ndalanken Undang-Undang Taurat. Sementara kalak Kristen si la Jahudi erpengakap maka kemerdekaan e jadi kesempaten guna nggeluh erbana-bana dingen bebas ibas aturen ras Undang-undang Taurat. Emaka itegasken Paulus maka lanai bo jadi soal, ersunat ntah la ersunat, tapi si pentingna eme erkiniteken man Kristus, janah kiniteken e arus teridah arah nehken keleng ate (ay.6). Kemerdekaan Kristen ertina bebas ibas ukumen dosa nari dingen nggeluh guna Tuhan. Kita lanai nggeluh iteruh sura-sura dagingta, tapi tetap nggeluh iteruh sura-sura Dibata dingen tetap jadi budak Dibata, bagi isehken Petrus ibas 1 Petrus 2: 16: “Nggeluhlah bagi kalak bebas; tapi ula bahan kebebasenndu nutupi si jahat, tapi nggeluhlah bagi budak Dibata.”
Selaku kalak si nggo ngaloken kemerdekaan ibas Kristus nari kai dage responta ? Piga-piga point si jadi renungan isehken Paulus ibas ogenta enda eme:
- Kita arus jadi agen perdamen si ngasup maba perdamen ku sekelewetta erkiteken kita pe nggo iperdameken ras Dibata arah keleng ateNa.
Keleng ate Kristus mperdameken kita ras Dibata. Kita imerdekaken Kristus erkiteken keleng ateNa, janah keleng ate Kristus e mperdameken kita ras Dibata. Erkiteken si e kita rutang guna nehken keleng ate man kalak si deban dingen ‘siap sedia” guna jadi agen Dibata si maba perdamen ku sekelewetta, jadi “benang penjarumi” ija lit perselisihan ras perpecahan, alu bage mahan bana banci peturah perdamen ija kita hadir, labo sebalikna dekahen jadi “kompor” ntah pe “provokator” si erbahanca turah perang.
- Kemerdekaan siibereken Dibata jadi kesempatan guna nggeluh ngelai Tuhan ras temanta manusia.
Kebebasen siibereken Dibata arusna jadi kesempatan dingen pengajuk man banta guna “maba pembebasen” man kalak si deban, alu nggeluh si sampat-sampaten. Ngergaken kemerdekaan si nggo ilakoken Kristus man banta mahan bana la ngasup kita ngidah temanta si “tertaban” ibas kiniseran, kesulitan ras perbeben si mberat. Kita si nggo imerdekaken idilo Tuhan dingen iajuk guna nampati, mereken serpang pulah man kalak si deban ibas kiniseran ras perbebenna nari.
- Metenget nandangi orat geluh kalak si nggo imerdekaken Dibata !
Kalak si nggo merdeka arus njagai kebebasen ras kemerdekaan si nggo ialokenna e alu nggeluh bagi singena ate Tuhan. Tutus ngelakoken singena ate Tuhan eme wujud nyata ngergaken kemerdekaan Kristus e (bdk. Yoh. 8:32 “kamu akan mengetahui kebenaran, dan kebenaran itu akan memerdekakan kamu”). Kalak si nggo merdeka lanai nggeluh alu “hukum rimba”, si megegeh ndedeh si la megegeh, si atahen dingen sikaraten bagi rubia-rubia, tapi sebalikna nggeluh sikeleng-kelengen dingen si sampat-sampaten.
Kesimpulan :
Kemerdekaan si nggo sialoken selaku kalak sit ek, la terjeng kebebasen ibas dosa nari arah keleng ate Kristus, si nggo mperdameken kita ras Dibata. Tapi selaku warga negara Indonesia kita pe nggo ngaloken kemerdekaan, pulah ibas penjajahan ras penindasan bangsa si deban nari, janah enda pe tek kita bekas pemere Dibata (sue ras kai siisuratken ibas Mukadimah Pembukaan UUD 1945, Alinea ke-3. Ibas tahun enda siperingeti ka HUT Kemerdekaan Negara RI si pe-78 ken. Ibas kata “merdeka” terkandung dua pengertin, eme merdeka secara hukum (de jure) ras merdeka secara Fakta (de facto). Secara de jure kita memang nggo merdeka pada 17 Agustus 1945, ertina nggo 78 tahun dekahna, tapi secara de facto (kenyataannya) lit denga ijah-ijenda masyarakatta si lenga ngenanami kemerdekaan si tuhu-tuhu, terjajah denga secara ekonomi, jelas denga teridah nyata kesenjangan sosial, jurang pemisah antara si bayak ras si musil, terjadi denga ketimpangan ras ke-laadilan i bidang hukum. Uga nggo peranta, selaku gereja ras kalak si tek, ngidah situasi si bagenda si terjadi i sekelewetta?
Bagepe secara rohani, kita si nggo tek man Kristus, secara de jure kita nggo ibebasken ibas dosa nari, tapi secara de facto megati denga kita tertaban dingen mereken dirinta tertaban alu erbage-bage sura-sura daging ras sura-sura doni enda. Persinget Paulus, mari ula sia-siaken kemerdekaan si nggo sialoken e, semangat terus guna njagai kemerdekaannta e alu jadi agen-agen Kristus si ngasup mbebasken kalak si deban si lit isekelewetta alu keleng ata dingen si sampat-sampaten.
Pdt Jenny Eva Karosekali - Runggun Harapan Indah