SUPLEMEN PJJ TANGGAL 24-30 JUNI 2018, OGEN : KOLOSE 3:18-21
Tanggung Jawab Ibas Jabu
(Kolose 3:18-21)
Kata Penaruh
Jabu eme “persadan” simetuana ijadiken Dibata. Jabu eme persadan si kitik menentuken kerina keadaan kegeluhen, erbangsa ras ernegara, ermasyarakat ras ergereja. Adi kerina jabu banci ngaturken anggota jabuna alu mehuli, dingen nggeluh bagi arusna maka lanai lit “kinigutulen” ras kebiaren ibas geluh enda.
Emaka ibas tradisi kalak Yahudi “pendidiken bas jabu” jadi pilar pembentuken bangsa si megegeh. Fungsi jabu lebih asa fungsi sekolah ras gereja ibas nuanken “pemeteh ras prilaku nggeluh”. Adi si baca ibas Ulangen 6:4-9 maka pendidiken si terpenting eme nuanken “kemalangen man Tuhan”, sebab erkemalangen man Tuhan eme ulu kerina pemeteh ra kepentaren (bd. Masmur 111:10; Kuan-kuan 1:7) . Janah kerna sie labo ipercayakenna man pihak lembaga si ngurusi kerohanian, tapi jadi dahin si “penting ibas jabu”, emaka nina “ajarkenlah e alu mulih-ulih, sanga kam kundul-kundul, sanag kam bas perdalinen, sanga kam medem-medem. Harus iiketkenndu ibas tandnu, ras tamaken e ibas perdempakenndu, tulisken ibas binangun pintu rumahndu ras tiang pintu gerbangndu.
Arah bahan perpulungen jabu-jabunta sendah ipersingeti ka kita uga maka kerina anggota keluarga e banci ndalanken tanggung jawabna, sebab adi kerina anggota keluarga ndalanken tanggung jawabna, lanai kai pe lit si jadi persoalen.
Tanggung Jawab Ibas Jabu
1. Ndehara (ay. 18)
Tanggung jawabna eme “patuh man perbulangen”. Ijenda banci mis kita si jababen ban moria e, “banci kami patuh adi .... “
Tapi erpalasken Pustaka Si Badia, maka sekalak ndehara harus patuh man perbulangenna sebab perpulangen nge takal ndehara bali ras Kristus takal perpulungen( Epesus 5:23), terdauhen ituriken ibas 1Petrus 3:1”Patuhlah man perbulangen, gelah adi perbulangen “ la tek” nangdangi Kata Dibata, banci ia tek. Ijenda igaris bawahi adi lit perbulangen “la tek man kata Dibata” ijenda igambarken kepatuhene labo erkiteken perbulangen e enggo “sempurna” tapi justru kepatuhen ijenda gelah maba pertobaten man perbulangen. Alu bage lanai lit si begi istilah “banci aku patuh adi memang layak ipatuhi adi lang uga pe lah ningen kami patuh”. Ibas kitap Epesus 5:21“patuhlah sekalak man si debanna erkiteken kam mehamat man Kristus”. Jadi kepatuhen e erpalasken “kiniteken” labo erpalasken cocok siakap entah lang.
2. Perbulangen (ay. 19)
Ngkelengi ndehara ras Ula kasar man bana. Ngkelengi ijenda mbue jenisna. Perbulangen harus engkelengi ndeharana bagi Kristus engkelengi perpulungen. Tanggung jawab perbulangen ijenda eme mereken geluhna “totalitas” guna ndehara bagi Kristus “totalitas” ngendesken geluhna guna perpulungen. Kristus engkelengi perpulungen tersirat arah:
1. Mere man (bd. Yoh. 6:35) tanggung sekalak perbapan bas jabu eme encukupken keperlun kegeluhen.
2. Mere kenyamanen, kesejuken ras kepuasen, seh maka lani muas (bd. Yoh. 4:14), kejahaten-kejahaten si terjadi ibas geluh enda erkiteken ndarami kepuasen sebab kerina “muas/haus”. Tanggung jawab sekalak perbapan bas jabu uga maka kerina isi jabu e “puas ras lanai muas” seha maka kerina isi jabu e lanai terjebak ibas ndarmi kepuasen-kepuasen i darat rumah.
3. Mereken “terang” (Yoh. 8:12) tanggung jawab perbapan ibas jabu eme uga maka seisi jabu e la “tertukutuk, la tersesat” ibas ndalani dalan kegeluhen. Terang e pe sekaligus mereken semangat (motivasi) man sisi jabu guna terang ngidah ku masa depan.
4. Mereken keteladanen nggeluh, gelah ieteh anak jabu e arah dalan siapai si harus idalanina, gelah seh kubas kegeluhen si damai ras senang (bdk. Yohanes 14:6) .
5. Jadi permakan (bd. Yoh. 10:11)sekalak perbapan terus njagai anak jabuna nggeluh ibas dame ras keriahen (bd. Mas. 23), mabasa ku mbal-mbal, ertina ngelepasken perberkat anak-anak alu pertoton, bage pe ibas karaben wari mabasa mulihi ku karang (ku rumah) je nari adi lit si lalar idarami, iperiksa sada-sada entah lit si terluka, gelah banci itambari ras ibaluti lukana. Ban buena kesibukenta selaku perbapan lanai kap si eteh pe katawari anakta berkat ras mulih kurumah, lanai si eteh entah enggo lit luka (pusuh) sebab adi luka jasmani uga pe mis ia ngata man banta jenari mis si tambari, tapi luka pusuh si ibahan dosa megati lanai sempat kita nungkuninsa, padahal kematen si meratna labo ban luka jasmani tapi luka pusuh siibahan dosa.
6. Ngelai ras ngendesken Kesahna (Mat. 20:28) tanggung jawab sekalak perbapan eme “uga maka banci malem ate anak jabuna ras uga maka kerina banci terkelin” arah kata sienda maka sekalak perbapan lanai banci mengorbanken anak jabuna erkiteken “kesenangen pribadina”, harusna kai pe ilakoken gelah jabu e banci terkelin.
3. Anak (ayat 20)
Megati is begi istilah “anak pe nganaki” encidahken kesetresen orang tua ibas ngajarken anak. Ngidah buena anak si lanai terajarken, emaka megati kel ibahan orang-orang tua seminar-seminar pendidiken man anak, seminar “kenakalen-kenakalen anak remaja”, tapi jarang kel si begi seminar “kenakalen orang tua”. Banci jadi erkiteken la kita ngasup ndalanken tanggung jawabta bagi si datas ndai “ndehara pe la patuh man perbulangen, akapna ia rusur kepala e, ia atena rusur ibegiken, la kenca bage berjut, merawa rsd. Perbulanegn pe la ka totalitas mereken kegeluhenna guna kemalemen ras keterkelinen jabu, terjebak kubas ndarami kepuasen-kepuasen pribadi, piah dungna anak pe ndarami kepuasenna saja.
Arah renungenta sendah maka selaku anak harus patuh man orang tua, sebab orang tua me wakil Dibata mereken kegeluhen man anak, orang tua me wakil Dibata encukupken kerina keperlun anak, jadi wakil Dibata maba anak e kubas keterkelinen. Perlu pe ieteh anak-anak maka labo lit orang tua si ersura-sura encelakaken anakna, emaka adi lit peraturen-peraturen si ibahan orang tua ula ka akapna e “merampas kemerdekaanna, tapi igejapnalah e sada usaha pendisiplinen ra pembentuken karakterna, ula ka iakap anka-anak adi salah ia irawai enggo menjajah hak azasina. Sebab adi la kin irawai orang tua nakna si ersalah, isampatina kap meneken anakna e (bdk. 2 samuel 14 “Aku jadi bapana, janah ia jadi anakKu. Sanga ibahanna salah, Kuukum ia bali ras sekalak bapa ngukum anakna; Kuan-kuanen 23 :13-14 “Ola kam biar-biaren ndidik anakndu, adi ipekpekndu ia labo ia mate, tapi selamat”)
Kesimpulen :
Jabu si ndatken kemalemen ate eme jabu si anggotana kerina nggeluh ibas ndalanken tanggung jawabna. Ijenda labo perlu si ukuri ise si mberatna tanggung jawabna ras ise si menanhangna tanggung jawabna. Tapi masing-masing harus rukur uga maka kerina naggota keluarga e ndatken kemalemen ate.
Sada anggota kelurga la ndalanken tanggung jawabna maka kerina anggota keluarga e rate mesui (kena imbasna).
Ijenda tempa tanggung jawab perbapan si mbelinna ibas jabu, janah memang kin bage nge arusna, saja man ndehara sebagai mitra perbulangen maba jabu e jadi persembahen si merimna man Tuhan, maka kai ka si isuruh perbulangen maka ia pe harus ka patuh. Alu bage enggo ka mbue turunen patuh ndai, emaka lit kalak si nulisken makalebih kurang lit 40 tanggung jawab ndehara bas jabu. Enggo termasuk tanggung jawab sebagai ndehara ras tanggung jawab sebagai nande (bdk. Kuan-kuanen 31 :10-30)
Pdt. Saul Ginting
GBKP Runggun Bekasi