PEKAN KEBAKTIAN KELUARGA WARI I, KHOTBAH EFESUS 2:19-22

Invocatio :

Masmur 119:63

Ogen :

Kejadin 45:9-15

Thema :

Iranggut Jadi Sada Keluarga

 

I. Bena Kata
Tiap kalak tubuh arah sada keluarga. Tiap kalak tentuna ngarapken keluarga jadi ingan si aman ras nyaman man bana. Sada ingan ija kekelengen iterapken secara nyata. Ije iarapken litna sada penerimaan, dukungen, perlindungen, bahkan sada pengampunen. Tapi sipat alami manusia si erdosa rusur kal erbahan dukungen ibas keluarga jadi lebih kompleks ras bermasalah. Siinget arah turi-turin Kain si munuh agina Abel, turi-turin Jusuf si idayaken senina-seninana, Amnon si memperkosa Tamar, bahkan Tuhan Jesus pe pernah ianggap la waras arah keluargaNa nari (Mrk. 3:21). Seh asa gundari, kasus-kasus disfungsi ibas keluarga mbue sibegi ras sijumpai, bahkan pe ibas gereja. Pengarapen kerna litna penerimaan, dukungen ras perlindungen rusur kal jadi kekecewaan erkiteken litna penghinan, pelecehen, pengabaian, ras bentuk disfungsi sidebanna.

II. Isi
Wari enda sioge sada turi-turin si luar biasa arah keluarga Jakup. Jusuf, ibas masa remaja idayaken senina-seninana, gundari jumpa ka ia kenca nggo ndekah lanai jumpa. Tapi, perjumpan enda tuhu menggetarken pusuh. Keadan Jusuf lanai bo sebage kalak si ipandang rendah tapi sebage penguasa nomor dua i Mesir, iteruh Firaun. Tentu banci saja Jusuf balas dendam man senina-seninana. Tapi la ilakoken Jusuf. Kai nge si erbanca Jusuf banci ngalemi ras la mbalas kejahaten senina-seninana? Pertama, Jusuf banci ngidah sudut pandang si lebih mbelin eme rencana khusus ras kiniulin Dibata. Kejadian 45:5 ncidahken uga Jusuf ngasup ngidah sada rencana ras kiniulin Dibata ibas mpekena-kena kegeluhen keluarga ras cikal bakal bangsa Israel. Jusuf ngidah maka rancangen Dibata kerina guna kiniulin (bnd. Kej. 50:20). Peduaken, Jusuf banci menempatken posisi si tepat iadepen Dibata. Ibas Kejadian 50, kenca Jakup nggo mate, senina-senina Jusuf reh ka mulihken guna mindo pengampunen erkiteken mbiar ia Jusuf balas dendam.

Bahan khotbah enda ngerana kerna pergumulen kalak Junani si nggo jadi Kristen mesera kal akapna ersada ras kalak Kristen si berlatar belakang Jahudi. Man kalak Jahudi, kalak si la Jahudi eme kalak kafir (la nandai Dibata). Enda erbanca kalak Kristen si la Jahudi jadi minder janah erbahanca kiniersadan pe reh serana terbangun ibas perpulungen. Wari enda mbue kalak mesera jadi Kristen erkiteken batasen-batasen si jadi penghalang, sierbanca mesera akap kalak jadi kalak Kristen. Gelah kiniersadan situhu-tuhu terjadi kita harus majekkenca ibas palas si benar. Ibas sienda Pustaka ngatakenca ibas ayat 19. Enda filosofi utamana. Ibas ayat enda kiniersadan terjadi, erkiteken kita enda eme warga kerajan surga. Adi kita warga kerajan surga berarti Tuhan me Rajanta. Kita sada ibas keluarga Dibata. Ijenda perpulungen Tuhan igambarken sebage sada keluarga. Ibas sada keluarga lebih mementingken sada hubungen si istimewa. Menggambarken sada hubungen si dem alu kekelengen. Ate Paulus ngataken man banta labo terjeng ngerana soal kepatuhenta man Dibata tapi uga kita meteh kekelengen temanta manusia. Sieteh maka temanta manusia eme seninanta (aku kap kam, kam kap aku). Enda merupaken gambaren si seh kal pentingna si menggambarken sada hubungen kekelengen ibas keluarga. Sayangna ibas jaman si gundari enda mesera kal ndatken hubungen si mehuli, erkiteken buena hubungen ibas keluarga si la mehuli. Lanai bo ibahan kekelengen e jadi tali pengiket ibas keluarga.

III. Pengkenaina
Trauma rusur erbahanca luka-luka batin ibas waktu-waktu si la kentisik, seh maka perjumpan si terjadi banci membuka mulihi luka-luka batin. Pengalamen Jusuf isiksa ras idayaken senina-seninana nggo erbahan luka si mbages ibas pusuhna. Tapi, luka-luka batin e berhasil ipulihken seh maka Jusuf ngasup ngalemi kesalahen senina-seninana. Bahkan Jusuf mengembangken sada refleksi teologis kerna rencana ras pendahin Dibata si mpekena-kena kerina senina-seninana ras keselamaten jelma sinterem ibas bahaya kelihen. Arah tindaken senina-senina Jusuf sindayaken ia, iteki Jusuf maka Dibata e nggo maba Jusuf ku Mesir gelah ia jadi penyelamat man keluarga ras bangsa Mesir. Luka-luka batin Jusuf malem erkiteken la ia berorientasi ibas kejadin si pagit ibas masa laluna. Sebalikna Jusuf berorientasi ibas keselamaten Dibata alu mengembangken sada teologi si palasna ibas kejadin masa lalu si pagit tapi iputusken alu keselamaten Dibata si terjadi ibas masa gundari enda.

Masalah-masalah komunikasi ras hubungenta ibas masa gundari enda rusur dengan terinfeksi ibas trauma-trauma ibas masa lalu. Luka-luka batin pasti mendorong kita guna mpebelang luka-luka e man jelma sinterem. Reh bagesna luka-luka e, reh mbagesna potensi guna ngelukai lebih mbages ka man kalak sideban. Erkiteken adi lalit pemulihen ras pembaharuan eme pengalemi ibas Tuhan nari, pasti turah me bibit kekerasen ibas kegeluhenta. Jusuf berhasil mematahken belenggu kekerasen, seh maka ngasup ia ngalemi ras memperlakuken senina-seninana si pernah niksa ia alu dem kekelengen. Erkiteken sie kekelengen eme palas kemerdekan si tuhu-tuhu ibas ndalani kegeluhen. Arah spiritualitas kekelengen e turah me keadilen, kesetaraan hak man kerina jelma, kegeluhen si harmonis alu buena kinierbagen ibas nggeluh enda.

Ibas Kristus kita nggo jadi manusia mbaru, erkiteken tiap kalak si erkiniteken ras ngaloken Tuhan Jesus jadi tinepa si mbaru. Keluarga Dibata eme keluarga si terpimpin alu mehuli, sebab ibas kepemimpinenta ipajekken ibabo palas pengajaren rasul-rasul ras nabi-nabi si lit ibas KataNa. Paulus ngidah ras menggambarken kinierbagen sebage palas guna membentuk sada kiniersadan. Kinierbagen ibas perpulungen labo gelah erbahan anggota perpulungen membandingken sada ras sidebanna, labo ka guna erbahan persaingen ras perpecahen, tapi membentuk kiniersadan si iandingken sebage sada kula Kristus. Dahin gereja, eme bersekutu, ersaksi, ras melayani gelah reh turahna ras semakin berkembang adi kerina perpulungen la mpersoalken perbedan-perbedan si lit tapi memaknai perbedan e sebaga sada kiniersadan si seh kal ergunana man kalak sideban. Janah kedungenna, gereja si tuhut-tuhu eme gereja si nempatken Kristus sebage batu penjuru, penopang si erbanca “bangunen” e banci paguh pertedisna.

Ibas tahun 1945 kenca dung Perang Dunia II, kota Berlin ibagi empat: iteruh kekuasan Rusia, Amerika, Inggris ras Perancis. Ibas bulan Agustus 1961 ibangun me sada tembok si mekapal si gedangna lebih kurang 46 kM, si nirangken antara Berlin Barat si ikuasai Amerika, Inggris, Perancis ras Berlin Timur si ikuasai Rusia (Uni Sovyet). Kenca tahun 1961 antara kalak Berlin Barat ras Berlin Timur la banci jumpa. Tembok Berlin ieteh kalak kerina si lit doni, paling tidak pernah megi ceritana janah tembok enda jadi lambang persirang-sirangen. Pemisahen antara anak ras orangtua, pemisahen keluarga ras keluarga, pemisahen senina ras turangna. Tapi ibas bulan Nopember 1989 kekuasan komunis i Berlin Timur iruntuhkenna tembok e seh maka runtuh total. Janah ibas bulan Oktober 1990 Jerman Timur ras Jerman Barat jadi sada negara. Enda sejarah si luar biasa erkiteken tembok si jadi lambang pemisahen e runtuh. Iblis pe mbangun tembok tapi labo tembok si teridah tapi tembok si la teridah. Tembok e eme perubaten, pemisahen, permusuhen antara kalak Jahudi ras kalak si labo Jahudi, antara kalak si ncikep nteguh Undang-Undang Musa ras kalak si ikataken kafir. Seh maka lalit dame antara dua kelompok enda tapi justru lit permusuhen.

Gereja enda eme rumahta. Perpulungen enda merupaken keluarganta. Kita lanai bo kalak pertandang. Kita eme aron Dibata. Kita enda keluarga Dibata. Gereja mungkin mengecewaken. Gereja mungkin membosanken. Gereja mungkin ngelakoken kesalahen. Tapi bicara mekisat gia kita janah ndauh gia kita lawes, pasti mulihken ka kita ku gereja. Sebab gereja eme rumah Kristus si tersedia sebage inganta tading. Ije kita tading. Ije kita sada rumah ras Kristus. Memang gereja banci mengecewaken, sebab gereja eme komunitas si lemah, tapi ije kita justru nggejapken kekelengen Kristus si megegeh. Uga kin pe burukna gerejanta, enda me rumah kinitekenta/rumah rohaninta ras inganta tadingg. Erkiteken sie, perlu kita betah ibas inganta tading e. Janah gereja si maju ras dewasa itentuken arah keluarga si perukurenna maju ras dewasa. Adi keluarga e kin pe la dewasa kinitekennta tentu terbaba nge kubas gereja pengaruh si la mehuli e. Keluarga merupaken ingan pendidiken si mendasar man anak jabu. Keluarga perpulungen Tuhan iarapken banci membangun kerja sama si mehuli antara orangtua ras anak. Tujun utama pendidiken kiniteken ibas keluarga Kristen eme guna ngajarken anak-anak erkemalangen man Dibata, nggeluh ngikutken perentahNa, ngkelengi Dibata, ras ngelai Ia asa ukur ras gegehta lit. Pengarapenta gelah arah keluarga Kristen banci jadi usihen man kalak sideban. Barangkali la terlalu berlebihen adi ikataken maka jabu pe eme gereja. Adi jabu pe eme gereja, sie berarti jabu ntah pe keluarga eme “kula ni Kristus” ntah pe “Rumah Pertoton”. Kristus jadi pemimpinna janah orangtua jadi imamna, seisi jabu e jadi anggota kula ni Kristus si nggit jadi saksiNa. Erkiteken sie me arah pendahin Kristus “Iranggut Jadi Sada Keluarga”.

Pdt. Andreas Pranata S. Meliala, S.Th
GBKP Rg. Cibinong